De tause stemmene? Idrettsdeltagelse i fattige familier - utfordringer og muligheter Før kampen seminar 31. mai 2015 Jorid Hovden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Den vesle gutten og julenissetoget
I.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
Unge & Rus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Hvem er Jesus?.
Mestring og forebygging av depresjon
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
10Velstand og velferd.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Det norske velferdssamfunnet
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Problemet og løsningen:
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Sentral støtte = lokal frivillighet? Stimulerer eller fortrenger statsstøtten den lokale frivilligheten? Eller betyr ikke idrettspolitikken så mye? Ståle.
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Økonomi som barriere Idrettsglede for alle! - eller dem som har råd?
Fattigdommen ingen ser
Økonomi som barriere Trondheim 31. mai Idrett for alle! - eller dem som har råd?
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Sosial ulikhet og fattigdom For referanser, se boka; ” Har vi råd, mamma? – om inntektssikring og fattigdom”. Per-Arne Stolanowski og Karin Gustavsen Tvetene.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
ALLE MED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU)
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Fattigdommens sosiale kostnader
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Utskrift av presentasjonen:

De tause stemmene? Idrettsdeltagelse i fattige familier - utfordringer og muligheter Før kampen seminar 31. mai 2015 Jorid Hovden

Statlig idrettspolitikk: mål og virkemidler ”En fremtidsrettet statlig idrettspolitikk skal legge til rette for at befolkningen har mulighet til å delta i idrett og fysisk aktivitet på alle nivåer”. (Stortingsmelding 26, ( ): 7) Politikken skal særlig rettes mot prioriterte grupper som barn og unge og inaktive befolkningsgrupper. (Stortingsmelding 26, ( : 14). De viktigste virkemidlene: 1.Å gi den frivillig medlemsbaserte idretten i Norges Idrettsforbund gode økonomiske rammevilkår 2.Tilrettelegge for egenorganisert idrett gjennom drift og bygging av idrettsanlegg

Utfordringer Mangel på fysisk aktivitet betegnes i dag som vår største fremtidige helserisiko. (Eikemo 2014). Blant NIF’s medlemmer er det en klar overrepresentasjon av befolkningsgrupper med høg utdanning og inntekt (Breivik 2013) Grupper med lav utdanning og inntekt og grupper som rapporterer dårlig helse: - deltar minst i organisert idrett - tilhører de inaktive og lite aktive befolkningsgruppene (Breivik 2013, Sandbæk og West Pedersen 2010).

Studien fattige familier (lavinntektshushold) dybdeintervju med foreldre med barn under 12 år Fokus: Hvordan foreldre i hushold med lav inntekt opplever egne og barnas muligheter til å delta i idrettsaktiviteter og trening i sitt nærmiljø Hvordan husholdets økonomiske, kulturelle og sosiale ressurser påvirker familiemedlemmenes handlingsbetingelser og vilkår for deltagelse.

Fattigdom i Norge Fattigdom: relativt begrep Fattigdomsgrensa avhengig av den nasjonale levestandarden En person blir regnet som fattig, dersom vedkommende har en årlig inntekt lavere enn halvparten av medianen i inntektsfordelingen i befolkningen (OECD) Opptil 8 % regnes som vedvarende fattige i Norge Ca barn lever i dag i fattige familier (SSB 2015)

Kjennetegn: fattige familier ledet av enslige foreldre og særlig enslige mødre (24 % i lavinntektsgruppen) innvandrerhushold (49 %). hushold med forsørgere utenfor arbeidslivet hushold med forsørgere som er uføretrygdede eller som mottar sosialhjelp. Spesielt sårbare: - familier med enslige forsørgere - innvandrerfamilier

Fattigdom: mentale og sosiale konsekvenser (Hjemtveit 2008, Sandbæk 2008, Gustavsen & Stolanowski 2005). Følelse av sosial underlegenhet og skam Færre muligheter for deltagelse i fritidsaktiviteter (f.eks idrett) Har færre venner og føler seg ensomme (barn og voksne) Barn lærer seg å leve med å delta mindre enn andre barn Foreldre gir uttrykk for stor bekymring og frustrasjon over ikke å være i stand til å gi barna muligheter til å delta

Informantene (7 mødre, 1 far) CountryAgeYears/ Norw Marital status Children/ age EducationWork Afghanistan336,5Divorced4/ 18,14,12,3 None Afganistan414Married3/ 15,13,116 yearsPart time Irak4213Divorced2/ 11, 8Architect Congo372Divorced2/ 10,6,49 years Etiopia275Widow1/ 7None Etiopia325Cohabitee4/ 11,8,2,0.66 years Norway44-Widower1/ 12Psycho- logist Norway49-Divorced4/ 26,17,15,9 Health worker Part time

Deltagelse i idrett og fysisk aktivitet Relativt stor variasjon i deltagelse i familiene Foreldrene: 2 norske: aktive: egenorganisert trening 6 innvandrerforeldrene: inaktive/lite aktive Ingen var aktive i idrettslag

Barnas deltagelse I tre av familiene var barna aktive (1norsk, 2 innvandrer) - aktive i idrettslag og egenorganiserte aktiviteter I en familie (innvandrer) aktiviserte foreldrene barna med å tilrettelegge aktiviteter for dem i nærmiljøet I fire av familiene var barna lavaktive eller innaktive (1 norsk, 3 innvandrer). Flere av disse hadde vært innom aktiviteter i idrettslag, men var ikke lenger aktive.

Lav inntekt: utfordringer og barrierer Det ble understreket av alle: At penger og materielle ressurser var den største barrieren for deltagelse At økonomien satte en stopper for barna, både hvor ofte de kunne delta, og hvilke aktiviteter og treningsformer de kunne drive med – noe som begrenset barnas sosiale liv. ” Nina (fiktivt navn, 9 år) spør av og til om å få begynne på noe – karate, dans eller noe. (…). Hun har fortsatt håp om at det kan bli noe. (…). Hun hører om og forteller hva de andre barna driver med. Sier: skulle ønske jeg kunne være med på turn, jeg. Og turn er en aktivitet som ikke er så dyr, helt til du skal begynne å kjøpe turnsko og turnklær. Avgiftene kan være overkommelige, men utstyret koster mye. (…). Skjønner det er kjedelig å være ni år og høre om alt de andre deltar på. (…). De to andre på 15 og 17 spør ikke lenger. De vet jeg kan ikke klare det. De forstår at det ikke er mulig og har akseptert det. De er blitt ’laid back’, og er innforstått med at det ikke kan bli noe”. (norsk mor)

Utfordringer og barrierer, forts Flere nevnte at barna ønsket å være med på fotball, men at det kostet for mye. «Det hender at de tar med sønnen min på ulike aktiviteter, som for eksempel kino. Men når de går på fotballtrening … er han ikke med. Jeg har ikke råd til det… men han maser om å få bli med». Flere hadde fått ettergitt treningsavgifter, fordi de ikke hadde penger, men hadde opplevd at det kom stadig nye krav – og det å stadig måtte be om å få slippe, ble vanskelig, slitsomt og skamfullt i lengden ”Barna er med på noe, men så blir det slutt ….aktiviteter må bortprioriteres, fordi det er svindyrt …..” Flere opplevde at idrettslagene var lite interessert i å inkludere barn som ikke kunne betale for seg.

Betydninger av kulturelle og sosiale ressurser Sammenhenger mellom foreldrenes utdanningsnivå, etnisitet, sosiale nettverk og deres aktivitetsdeltagelse De høyest utdannede foreldrene hadde andre tilnærminger til å være fattig enn de med lav utdanning: - kjente til rettighetene de hadde som fattige hushold f.eks i form av støtteordninger - klandret myndighetene og andre når det ikke fikk de mente de hadde rett på.

Betydninger av kulturelle og sosiale ressurser De norske: utrykte bitterhet og skam over å være fattig var opptatt av å beholde sin verdighet. hadde de trukket seg ut av idrettslagenes virksomhet ” …. (navnet på idrettsklubben) er en klubb som er dominert av engasjerte fedre. Og dette gir meg to problemer, det ene er økonomien og kravet om å kjøpe alt utstyret, det andre er kravet om å måtte delta og bidra på alle disse arrangementene. Bare det å komme seg fram og tilbake er jo ikke så enkelt for meg (hadde ikke bil). Så jeg føler at når jeg ikke klarer å bidra slik de ønsker, er det best å holde seg unna. (…). Jeg liker jo ikke å fortelle andre foreldre at jeg ikke kan klare det. Jeg tror mange skjuler at de ikke klarer å henge med på disse tingene … det handler også om å holde fasaden”.

Betydninger av kulturelle og sosiale ressurser, forts De med lav utdanning og lite sosialt nettverk i lokalmiljøet, (de fleste innvandrerforeldre) hadde lite kunnskap om rettigheter og støtteordninger De visste lite eller ingenting om hvordan idrett og trening ble organisert i Norge Flere av disse følte seg isolerte og ensomme og lengtet etter mer variasjon i hverdagen, men aksepterte sin marginale situasjon De understreket likevel at det var ikke lett å si nei til ungene når de gjerne ville være med på aktiviteter, blant annet fotball

Konklusjoner  Stemmene fra foreldrene viser hvordan mangel på penger og materielle ressurser begrenser familiens muligheter til å løse inngangsbilett til de idretts- og treningsaktivitetene de ønsker å delta i.  Datamaterialet antyder også at i tillegg til økonomi, er ressurser som høgre utdanning, norsk etnisitet og et etablert sosialt nettverk, sentrale ressurser for å kunne løse inngangsbilett og få innpass i idrettslag  I et velferdsperspektiv er slike inngangsbetingelser et paradoks. Det speiler en situasjon, hvor deltagelse i organisert idrett og trening, representerer en knapp ressurs for de befolkningsgruppene som trenger disse aktivitetstilbudene og sosiale fellesskapene aller mest.

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!