Attraktivitetsanalysen for Fjordveg-regionen: Attraktivitet for næring, busetting og besøk i dei indre fjordar: Er trygg og god veg ein føresetnad eller.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Europas 7 problemer Frivillig barnløshet. Fundamental endring i befolkningsstruktur. Sammenbruddets tall er 1,3 Den demografiske motsatsen til en frontkollisjon.
Advertisements

Indikatorer for omstillingsutfordringer
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Stavanger Stavanger, Sandnes, Randaberg, Sola, Gjesdal, Klepp, Hå, Time, Rennesøy, Forsand, Strand, Finnøy, Kvitsøy, Hjelmeland, Suldal.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Glåmdalen Utviklingen og status for regionen i forhold til næringsutvikling og attraktivitet.
Kompetansemegling i Rogaland
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Statistikk – Narvikregionen 2014 Status og utviklingstrekk.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
S. 1 Tilbud og etterspørsel Kjersti Steffenak Foto: Crestock.com.
Omstillingskonferanse Karlsøy Inge Berg Nilssen, Seniorforsker, Norut Alta: Omstillingsbehovet i Karlsøy Rapport:
INVE STORS IN AQUACULTURE INnovation in AQuaculture 1 Utviklingen i Bjugn Statistikk for 2014/15.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Regionanalysen basert på: NHOs Økonomibarometer (kvartalsvis) markedsutvikling, utsikter og sysselsettingsanslag Eksportutviklingen (månedlig) - Regionenes.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Utdanning Lister En presentasjon.
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Sogn og Fjordane
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Befolkningsframskrivinger 2018
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen
Nøkkeltall Vestlandet 2018
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Rekruttering og inkludering FROKOSTMØTE 15.februar 2019
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Attraktivitetsanalysen for Fjordveg-regionen: Attraktivitet for næring, busetting og besøk i dei indre fjordar: Er trygg og god veg ein føresetnad eller ikkje? Sand 6. mai 2015

Arbeidsplassvekst Bedrift Besøk Bosted Vekst Attraktivitets- modellen: Forstå drivkrefter og dynamikken i stedets utvikling

Arbeidsplassvekst Bedriftsattraktivitet Besøksattraktivitet Bostedsattraktivitet Strukturelle forhold Strukturelle forhold Strukturelle forhold Vekst Attraktivitets- modellen: Regionale næringer Basis- næringer Besøks- næringer Forstå drivkrefter og dynamikken i stedets utvikling

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Befolknings- vekst Arbeidsplass- vekst

Befolkningen i Rv13-regionen. Indeksert befolkningsvekst i fylkene og Norge fra 1 jan til 1 juli 2014.

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Befolknings- vekst Flytting Arbeidsplass- vekst Fødsels-balanse

Befolkningsutviklingen etter 2007 i kommunene.

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Befolknings- vekst Flytting Arbeidsplass-v ekst Fødsels-balanse

Arbeidsplassutviklingen

Arbeidsplassvekst i prosent i kommunene siden 2000.

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Befolknings- vekst Flytting Andre forhold Arbeidsplass- vekst Fødsels-balanse Sammenhengen mellom arbeidsplassvekst og flytting er helt sentral for å forstå dynamikken i utviklingen Da finner vi også ut hvor viktig andre forhold er for flyttingen Innflytting og arbeidsplassvekst

Norske kommuner etter arbeidsplassvekst og nettoflytting i perioden Hver kommuner er en prikk.

For de fleste kommunene i Rv13-regionen er nettoflyttingen omtrent som forventet ut fra arbeidsplassutviklingen.

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Befolknings- vekst Flytting Andre forhold Bosteds- attraktivitet Arbeidsplass- vekst Strukturelle forhold Fødsels-balanse Strukturelle forhold og ekte bostedsattraktivitet

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Befolknings- vekst Flytting Andre forhold Bosteds- attraktivitet Arbeidsplass- vekst Strukturelle forhold Fødsels-balanse Strukturelle forhold og ekte bostedsattraktivitet Befolkningsstørrelse Arbeidsmarkedsintegrasjon Arbeidsplassvekst i nabokommuner

Effekten av de strukturelle flyttefaktorene på kommunenes nettoflytting siste fire treårsperioder. Rangering blant landets 428 kommuner. Sandnes, Strand og Forsand har en gunstig lokalisering, de andre kommunene har en uheldig lokalisering. Bedre veier, både selve Rv13, men også tverrforbindelse til de store arbeidsmarkedene vil gi bedre strukturelle forhold for innflytting

Bostedsattraktivitet i kommunene: Stor spredning. Bostedsattraktiviteten for de siste fire treårsperiodene. Veier som oppleves utrygge vil sannsynligvis redusere bostedsattraktiviteten.

Arbeidsplasser - næringsliv

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Befolknings- vekst Flytting Andre forhold Bosteds- attraktivitet Offentlige arbeidsplasser Næringsliv Arbeidsplass- vekst Strukturelle forhold Fødsels-balanse

Arbeidsplassvekst i privat sektor i Svært store forskjeller i utviklingen i antall arbeidsplasser i næringslivet

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Lokale næringer Befolknings- vekst Flytting Andre forhold Bosteds- attraktivitet Offentlige arbeidsplasser Næringsliv Arbeidsplass- vekst Strukturelle forhold Fødsels-balanse Basis- næringer Regionale næringer Besøks- næringer Strategiske næringstyper

Bransjestrukturen har mye å si for næringsutviklingen

ArbeidsplassutviklingBefolkningsutvikling Besøks- attraktivitet Basis attraktivitet Befolknings- vekst Flytting Stat og fylke Næringsliv Arbeidsplass- vekst Fødsels- balanse Kommune Regional attraktivitet Lokale næringer Strukturelle forhold

Andel av sysselsetting i basisnæringer, besøksnæringer og nettopendling i 2013 Basisnæringer: Vik, Odda, Sauda, Suldal, Hjelmeland, Forsand og Sandnes. Besøkskommuner: Voss, Ulvik og Eidfjord Bostedskommuner: Balestrand, Granvin, Ullensvang og Strand

Samlet næringsattraktivitet etter 2008: De strukturelle forutsetningene er ulike. Sandnes eneste kommune med forventet vekst. Odda, Vik, Granvin, Sauda og Balestrand har hatt ugunstige betingelser for vekst i næringslivet Samlet attraktivitet, nasjonal vekst og strukturelle forhold i basis-, besøks- og de regionale næringene i kommunene i det Samiske området fra 2008 til Rangering mht. samlet næringsattraktivitet blant landets 428 kommuner.

Samlet næringsattraktivitet etter 2008: Store forskjeller mellom kommunene, fra svært høy næringsattraktivitet til svært dårlig. Suldal, Balestrand, Voss og Eidfjord har vært attraktive for næringsliv etter finanskrisen. Samlet attraktivitet, nasjonal vekst og strukturelle forhold i basis-, besøks- og de regionale næringene i kommunene i det Samiske området fra 2008 til Rangering mht. samlet næringsattraktivitet blant landets 428 kommuner.

Veier og næringsattraktivitet? Vi har ikke funnet noen sammenheng mellom forbedrede kommunikasjoner og attraktivitet for basisnæringene Bedre veier vil føre til mer innflytting/redusert utflytting. Det vil styrke lokale og regionale næringer og besøksnæringene. Økt trafikk langs Rv13 vil gi bedre besøksattraktivitet.

NHOs NæringsNM Mange kommuner med gode resultat i NæringsNM. Kommunene i Rv13-regionen sine resultat i NæringsNM. Alle tall er rangeringer blant landets 428 kommuner, til venstre rangering for NæringsNM siste år, i parentes siste ti år. I figuren vises rangeringer for hver av de fire indeksene.

Andel med høyere utdanning i næringslivet i Rangering blant landets 428 kommuner. Utdanningsnivå i næringslivet. Mange kommuner med forholdvis høy andel ansatte med minst tre års høyere utdanning.

Framtiden

Den nasjonale veksten Skal bli svakere

Hvordan blir den strukturelle utviklingen?

Befolkningsvekst Nettoflytting Fødselsbalanse Strukturelle forhold: Størrelse og arbeidsmarkeds- integrasjon Stat og fylke Kommunen og lokale næringer Arbeidsplass- vekst BesøksnæringerBasisnæringerRegionale næringer Besøks- attraktivitet Bedrifts- attraktivitet Bosteds- attraktivitet Bransje-effekt Scenariomodellen

Sandnes ligger an til å få sterk befolkningsvekst. Strand, Forsand, Hjelmeland og Voss ligger an til vekst. De andre ligger an til å få nedgang i befolkningen. Befolkningsvekst prosent fra 2014 til 2030 under et normalscenario og SSBs middelframskrivninger. Antall forventede innbyggere i 2030 under normalscenariet er angitt ved siden av kommunenavnet.

Med høy attraktivitet For bedrifter For besøk For bosetting Vil nesten alle kommunene kunne får befolkningsvekst. Befolkningsvekst fra 2014 til 2030 i kommunene i de ulike scenariene. Forventede antall innbyggere i 2030 under høyvekstscenariet er angitt ved siden av kommunenavnet.

Hva skaper attraktivitet?

Betyr det noe å være attraktiv? Hitra/Frøya og de regionene som hadde samme strukturelle betingelser, befolkningsutviklingen indeksert 2000=100 Hitra/Frøya hadde et dårlig strukturelt utgangspunkt, men har likevel oppnådd høy vekst.

Det finnes ingen ferdig oppskrift for hvordan et sted skal bli attraktivt Alle steder er forskjellige, de har ulik historie, kultur, natur og næringsstruktur Det som kan virke attraktivt i en periode, trenger ikke å virke i en annen periode Attraktivitet er relativt. Steder er attraktive i forhold til andre steder Attraktivitet er et produkt av mange ulike faktorer som spiller sammen

Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Fire kategorier av attraktivitetsfaktorer Det finnes mange faktorer som kan bety noe for attraktiviteten

Omdømme Areal og bygninger Ameniteter (Goder) Identitet og stedlig kultur Eller fem? Samarbeids- vekst eller endringskultur?

BostedBedrift Attrak- tivitet Besøk Omdømme Areal/bygninger Ameniteter Identitet/ kultur Omdømme Areal/bygninger Ameniteter Identitet/ kultur Omdømme Areal/bygninger Ameniteter Identitet/ kultur

BedriftBesøkBosted Omdømme og salg Har lokalt/regionalt destinasjonsselskap Areal og byggNæringsareal finnes Ledige lokaler finnes Overnattingsmuligheter Tilgjengelige hyttetomter Tilgjengelige boligtomter Fungerende boligmarked AmeniteterHar etablererkontorFin natur, skog og markGode Barnehager Fine Skoler Bra kulturtilbud Kultur og stedlig identitet Har næringsforeningHar en årlig festival, eller flere Koselig sted med aktivt kultur- og foreningsliv Vekstkultur og samhandling Kommunen responderer positivt på henvendelser Kommunen har næringsplan Har sentrumsplan Defensive faktorer Steder hvor alle disse elementene er på plass er kanskje middels attraktive

BedriftBesøkBosted Omdømme og salg Har lokalt/regionalt destinasjonsselskap Areal og byggNæringsareal finnes Ledige lokaler finnes Ny næringshage skal bygges ut Overnattingsmuligheter Tilgjengelige hyttetomter Nye (spesielle) overnattingstilbud bygges ut Tilgjengelige boligtomter Fungerende boligmarked AmeniteterHar etablererkontorFin natur, skog og mark Det skal investeres i ny tilrettelegging i stor skala med kassa-apparater OK Barnehager OK Skoler I nyhetene pga landets beste skole Bra kulturtilbud Er landskjent for sitt kulturtilbud Kultur og stedlig identitet Har næringsforening Har en aktiv nærings- forening som har samme mål som kommunen Har en årlig festival Er landskjent for sin festival, som skal ekspandere videre Koselig sted med aktivt kultur- og foreningsliv Vekstkultur samhandling Kommunen responderer positivt på henvendelser. Kommunen tar initiativ til… Offensive attraktivitetsfaktorer En kommune må finne sin egen X-faktor som er spesiell

For å bli attraktiv må et sted: Gjøre noe mer og noe smartere enn før Gjøre noe mer og noe smartere enn andre Forbedre seg på mange felt og områder samtidig

Takk for meg! Knut Vareide