Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elever og sosiale medier
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Demens - Test.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Verdens 7 underverk.
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Kjøpe bolig – noen kjøpsråd fra en selger. Generelle erfaringer med transaksjoner i eiendomsmarkedet •Transaksjonskostnadene er høye •Eiendomsmeglere.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
12. Oppsummering.
Salgsteknikker & Sosial media
Status pr 3. mars kl Konsernsjef Axel Krogvig.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Spøken som gir deg lykke!
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
En måte å lese Bibelen på
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Innovative offentlige anskaffelser
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Radio Reklame Komplett.no Fossbad Spotify.
Kampanje februar 2014 Kampanjeprodukter mobil Kampanjeprodukter MBB
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
“Disippel-høring”.
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Gode venner som hjelper andre
Award-konsept.
Utskrift av presentasjonen:

Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006. Denne har fått navnet Jordan GO! Basert på flere undersøkelser hadde Jordan funnet ut at folk ønsker å føle at de har rene tenner også utenom de tradisjonelle tannpussene morgen og kveld. Derfor lanserte de Jordan GO! som skal være et hygieneprodukt som brukes i hverdagen. På de følgende sidene får dere presentert den markedskommunikasjonskampanjen Jordan benyttet for å introdusere Jordan GO! på det norske markedet. Dere får også informasjon om målgruppen Jordan satset på og noen resultater fra hvordan Jordan GO! ble mottatt i markedet. På siste side finner dere oppgavene som dere skal løse.

Kun tannpussen gir den helt rene følelsen! ”Når eller i hvilken situasjon er du mest trygg på at du har frisk pust?” Utvalg: 1009

Beskrivelse av konseptet Jordan GO er et helt nytt konsept innen tannpleie for deg som ønsker den rene, friske tannpussfølelsen når du er ”på farten”. Jordan GO består av et komplett hendig ”etui” som inkluderer tannbørste, tannkrem og tannstikker. Jordan GO Garanterer den friske følelsen hvor enn dagen bringer deg!” Er ikke ment å være en reisetannbørste, men er laget slik at dersom man skulle ønske å bruke den som dette, så fungere det også. Skal være et supplement til den vanlige tannbørsten, ikke erstatt den.  

Beskrivelse forts. Overordnet budskap 1. Jordan GO! er det første produktet av sitt slag i verden. Produktet samler tannbørste og tannkrem i ett produkt, med et unikt og moderne design. Jordan GO! er utviklet spesielt med tanke på moderne mennesker som ønsker rene tenner og frisk pust også utenom den tradisjonelle morgen- og kveldspussen. 2. Jordan GO! er et av mange synlige resultater på Jordans mangeårige satsing på innovasjon og design. Dette er blitt ett av Jordans viktigste våpen i et stadig tøffere internasjonalt marked.

Jordan GO! – frisk pust når du trenger det!

Informativ pakning som forklarer produktet Veil pris 49,90 Veil pris 19,90

Situasjonsbestemt målgruppe Alle mennesker som har behov for å ”freshe” seg opp i løpet av dagen! Mer spesifikt: Kvinner 15-30 Menn 15-30 Hvorfor de unge? Interessert i nye ting, opptatt av frisk pust/føle seg trygge, prater mye sammen om det som er ”kult”

Massekommunikasjon Når frem til forbrukerne i situasjonen hvor de kan trenge Jordan GO! Print Utendørs annonsering Internett (www.jordan.no)

Print og utendørs kommunikasjon Budskap basert på en ung målgruppe (15-30 år). Historien er om Ola som har ”draget” på alle damene pga at han bruker Jordan GO! ”Du får ikke draget hvis du ikke har pusset tennene”. Derfor lanserer Jordan en tannkrem og tannbørste i lommeformat som du kan bruke når du trenger det”. Pay-off til produktet er ”always kissable”

Internett Bannere som leder til ”Ola’s” blogg. Ola forteller om sine opplevelser etter å ha kjøpt Jordan GO! – hvordan han har får draget på alle damene. I tillegg forteller han om kysse-event i regi av Jordan som han har vært med på. Dette lager en rød tråd mellom masse-kommunikasjon og event. Mange trodde Ola var en reell person som de skrev meldinger til og ønsket å få kontakt med.   Bloggen ble besøkt av ca 20 000 personer.

PR-kampanje Alle kjendiser i Norge fikk tilsendt en Jordan GO! Omnibus ble utarbeidet med spørsmål om kysse-vanene til mennesker i Norden. Dette resulterte i mye omtale på nett og radio, samt noe i dagsaviser.  Fokus på produktplassering: ”Produktet man må ha med seg i vesken/lommen”.  Fokus på deltagelse i konkurranser i magasiner.

Events 1. Kysse-event (PR) i samarbeid med Her & Nå. Satt opp stand i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger hvor folk ble oppfordret til å lage kreative kyssebilder. Totalt 750 kyssebilder tatt – lagt ut på Jordans hjemmeside. Flotte premier, b.la Scooter.   2. Kvalitets sampling (Gratisprøver). Sampling av Jordan GO! til personer i målgruppen – 15-30. På kafeer, restauranter, skoler, bedrifter, Quarten og russen. Sampling i dagene etter kysse-event i hver by.   3. Demonstrasjoner i butikk. Totalt 17 demonstrasjoner. Demonstrasjoner i dagene etter kysse-event i hver by.

In-store løsninger Fokus på de riktige in-store løsninger for den enkelte butikkstørrelse Gjøre produktet synlig i butikk. Skape aktivitet mot forbruker. Stor forbruker konkurranse i butikk i juni, juli og august (2006), hvor man kunne vinne Scootere og mange andre flotte premier (mulig å svare både via brosjyre fra butikk og på web)

Oppsummering kommunikasjonsmiks Markedskampanjeen gjennomført i juni, juli, august 2006. Meget god respons på aktiviteter. Det ble gjennomført en forbrukerundersøkelse etter markedskampanjen, og her er noen hovedfunn: Ca 30% av Norges befolkning har hørt om Jordan GO! 50% i målgruppen. Print og utendørs annonsering ble mest lagt merke til av alle aktiviteter. Jordan GO! ble lagt merke til i de butikker og kjeder hvor produktet var eksponert i gulvdisplay – ca 50% av kjøperne kjøper produktet hvis de ser det i butikk. De som hovedsakelig har kjøpt GO! er folk i 40-59 årene og da etter å ha sett produktet i butikk. Kampanjen har bidratt til at preferanse for Jordan i aldersgruppen 15-24 har økt betydelig. Hovedbruken av Jordan GO! er som en reisetannbørste – hele 80% av kjøpene er til reisebruk.

Oppgaver Oppgave 1 Vurder kommunikasjonskampanjen for Jordan GO! i forhold til hva pensum sier om å utvikle effektiv markedskommunikasjon. Dere vil ikke ha informasjon om absolutt alt som er viktig i denne sammenheng, men vurder det dere kan basert på opplysninger i dette caset. Oppgave 2 Du skal nå velge en annen målgruppe for Jordan GO! enn den Jordan har valgt. Beskriv denne nye målgruppen og vurder hvor effektivt eller brukbart det er å velge denne målgruppen. Sammenlign med den målgruppen Jordan GO! henvender seg til i dag. Dere skal ikke under noen omstendighet ta kontakt med Jordan eller andre tankbørsteprodusenter eller byråer som har arbeidet for disse i løsningen av denne oppgaven. Ta heller nødvendige forutsetninger.