1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Informasjonssøking E-tidsskrifter E-bøker
En innføring i spillet: Lag En Setning
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Lydlogg Jakten på lydloggen fra: Politi Brann Sjukehus Avinor Private kilder. Nødtelefoner Private Telenor Kystradio som har nnødsamtaler.
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Maskin Læring Litt generelt Hva er maskin læring?
Kap. 19 – Simplicity How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Kap. 15 – Privacy and Security How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Ortering Mål: Se på forskjellige måter for sortering.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 5 – Formalization Levels How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
IBE151 Praktisk programmering
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
IBE110 Informasjonsteknologi - introduksjon
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 2 – Information Technology
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Undertittel / Navn på foredragsholder
i Word 5 nye måter å jobbe på
Utskrift av presentasjonen:

1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kai A. Olsen, Fra datamaskinens barndom Har en ønsket å bruke denne for å oversette naturlige språk. Våre forskjellige språk har alltid vært en barriere for kommunikasjon mellom folk. Det er krevende å lære fremmedspråk, dyrt å oversette. I sin enkleste form kan vi tenke oss et program som oversetter ord for ord. Det går over hodet ikke an => ”It goes overhead not duck”? => It is not at all an (Google er ikke så mye bedre) Det går over hodet ikke an => ”It goes overhead not duck”? => It is not at all an (Google er ikke så mye bedre)

Kai A. Olsen, Formaliseringsproblemet Vi kan lære programmet grammatikk, utvide ordboken, legge in fraser, m.m Problemet blir at naturlig språk ikke er formaliserte, i tillegg er de dynamiske. Skal ”Brann spiller” oversettes til ”Fire fighter”, når ”bestemor sitter borti kråa med rokken” kan det i dag godt bety at hun har Stones på hodetelefonene.

Kai A. Olsen, Cut & paste oversetting Google oversetter ved å sammenligne med tekster oversatt til mange språk (som EU dokumenter) Da kan de utnytte tidligere oversettinger gjort av mennesker. Det gir rimelig gode resultater. kan brukes for å få en idé om innholdet, kanskje som et første steg i en oversetting. Microsoft og mange andre bruker maskinoversetting i en første fase, for å oversette bruksanvisninger og manualer. Det skal etter sigende gjøre 70 % av jobben – resten overlates til mennesker. Problemet er at setningsstrukturen da ofte blir engelsk, og mange av tekstene blir uleselige på norsk.

Kai A. Olsen, Eks. 1: Google (engelsk-spansk-engelsk)

Kai A. Olsen, Eks. 2 Google: Fra en fagbeskrivelse (norsk–engelsk)

Kai A. Olsen, Eks. 3 Google: Fra en vitenskapelig publisering