MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Trygge organisasjoner
Klasseregler.
Nettevett – utvidet versjon
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Mobbing i barnehagen?.
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Generelle tiltak og forebygging
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
HelART i Ulåsen barnehage
Senter for atferdsforskning
Handlingsplan mot mobbing
BARNAS BARNEVERN 2020.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Mobbing og atferdsproblemer
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
HANDLINGSPLAN FOR TRIVSEL VED SOLÅS SKOLE. Formålet med planen Øke trivselen Motarbeide mobbing Oppdage mobbing tidlig Stanse mobbing tidlig.
Tverrfagleg kompetanse for å hindre mobbing. «Frykter mobbeprogrammer blir en sovepute for skolene» «Etter flere år med mobbing ville ikke Margit leve.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Utvalgte resultater for SVGS
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Utvalgte resultater for SVGS
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Ledersamling Olweus- programmet
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Trakassering i norsk arbeidsliv
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.

Å kunne forklare= Å fortelle med egne ord hva mobbing og rasisme er Å kunne forklare= Å fortelle med egne ord hva mobbing og rasisme er. Eleven skal da kunne vise at de forstår ordene med å kunne koble de opp mot praktiske eksempler. Mobbing= Når en person gjentatte ganger, og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer. Rasisme= Negativ forskjellsbehandling knyttet til rase tilhørighet, hudfarge, kjønn eller seksuell legning.

Drøfte= Å diskutere Forebygge= Hindre. Forebyggende er grep som tas for å hindre en mulig konsekvens/resultat. Tiltak= Er selve handlingen som settes i verk for å oppnå et resultat.

SOM BUA SKAL DU: Kunne gjenkjenne mobbing Vise hvordan du kan møte mobbing Kunne stoppe mobbing Jobbe med barn og unges sosiale handlingskompetanse (for å forebygge) Være bevisst dine egne holdninger og verdier, og vite hvordan den voksnes kommentarer og handlinger kan virke inn på arbeidet om å forebygge mobbing.

4 ULIKE TYPER MOBBING: 1. VERBAL MOBBING Er ord som er ment for å såre, krenke eller skape frykt hos den andre. Mobbing kan skje gjennom språket vårt, ordene kan beskrive utseende, ferdighetene eller familiebakgrunnen vår. Verbal mobbing består av ord som kjennes krenkende, og som stjeler trygghet og selvfølelse fra den som rammes. Verbal mobbing skjer også via mobiltelefon og sosiale medier. Dette kan være vanskelig å oppdage, vi bør derfor oppfordre barn og unge til å melde ifra om de oppdager dette hos andre eller en selv. Offeret kan få store psykiske ettervirkninger knyttet til redsel og angst i hverdagen.

2. PSYKISK MOBBING Er blikk, hånlige smil, grimaser, enkelte bevegelser, utestenging og det å overse den andre. Å bli møtt som om man ikke eksisterer er kanskje noe av det vanligste vi mennesker kan oppleve. Psykisk mobbing kan være vanskelig å oppdage. Det er ofte flere som står sammen om dette. Typisk eksempel på dette er utestenging fra bursdager og fester. « Å bli utestengt fra et fellesskap gir en følelse av avmakt, usikkerhet og mindreverd»

3. DIGITAL MOBBING Skjer ofte via mobiltelefon eller sosiale medier (facebook).Det kan se ut som det er lettere å si sårende ord til et annet menneske via et medium, enn å si det samme ansikt til ansikt. Gjennom sosiale medier spres budskapet fort, og skaden kan i verste fall være uopprettelig.

4. FYSISK MOBBING Er voldshandlinger som slag, spark og dytting. Dette kan oppleves svært nedverdigende og lett påføre den som mobbes, store psykiske skader. For en elev som opplever fysisk mobbing, kan skoletimene gå med til å følge med på mobberens dagsform og humør. Det er viktig å vite om skoleveien hjem blir nok en dag med slag, smerte og psykisk ydmykelse.  Angst mister ro og energi til å lære mister selvfølelse og respekt.

Redd for å ikke bli trodd Redd for at mobbingen blir verre ved at de sladrer til noen voksne Usikkerhet, er skolen i stand til å takle prosessen som må foregå i etterkant av at mobbingen er blitt kjent Tiden fra mobbingen er blitt kjent og til prosesser settes i verk, er en skremmende og vanskelig periode for offeret. (Derfor er det viktig å ha handlingsplaner, eksempel på dette er bakerst i kapittelet) Aggresjonen som ligger bak voldshandlingene, er også svært skremmende for den som opplever dette, og vil i hverdagen kanskje være like plagsom som selve slaget eller sparket.