Å REGNE I ENGELSK - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget engelsk? Utarbeidet av Hilde TørnbyHøgskolen i Oslo Gjert Anders.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å regne i norsk - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget norsk? Utarbeidet av Trine Gedde-Dahl, Høgskolen i Oslo Bjørn Smestad,
Advertisements

Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
Å REGNE I KROPPSØVING - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget kroppsøving? Utarbeidet av Bjørg Oddrun Hallås, Høgskolen i Bergen.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Citation and reference tools for your master thesis
Ulike måtar for bruken av pronomen
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Citation and reference tools for your master thesis
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Citation and reference tools for your master thesis
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Revidert læreplan i engelsk
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
A review of exploration activity and results on the NCS
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Å REGNE I ENGELSK - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget engelsk? Utarbeidet av Hilde TørnbyHøgskolen i Oslo Gjert Anders AskevoldHøgskolen i Bergen Magni Elén Hope Lossius Høgskolen i Bergen

K UNNSKAPSLØFTET FRAMHEVER ”Å kunne regne i engelsk innebærer at en kan supplere regnekompetansen på morsmålet med de nødvendige uttrykk på engelsk. Å utnytte informasjon fra grafiske framstillinger, tabeller og statistikker er viktig for forståelse av engelske tekster.”

A BSTRAKT Tall Måling Geometri Diagram, grafer og tabeller Begrepsutvikling Kommunikasjon KonkretAbstrakt

N OEN AKTUELLE KOMPETANSEMÅL : Etter 2. årstrinn: Elever skal ”bruke tall i kommunikasjon” Etter 4. trinn: Elever skal ” angi priser, mengder og størrelser” Etter 7. trinn: Elever skal ”uttrykke seg om valuta, mål og vekt” Etter 10 trinn: Elever skal ”beskrive og tolke grafiske representasjoner av tall og andre data” Vg1 og Vg2 yrkesretting: Elever skal ”bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon”.

A BSTRAKT Om den grunnleggende ferdigheten regning i engelsk: ” Basic skill in mathematics, as described in the English curriculum, does not involve teaching the pupils mathematics, but is intended to reinforce their mathematics skills by using them in English classes. A linguistic approach is taken to mathematics as a basic skill in English, which means that emphasis is placed on the translation of mathematical terms or use of mathematics.”, ( Blair & Rimmereide i Traavik m. flere s. 167 )

R EGNEFAGLIGE MÅL FOR LÆRERE Se og bruke regning som en naturlig del av engelskfaget. Trekke fram regning der dette er relevant i forbindelse med arbeidet i engelskfaget. Gjennomføre undervisning der regning spiller en avgjørende rolle i arbeidet med engelskfaget.

I DEA 1: L ITERATURE IN THE EFL CLASSROOM TO WORK WITH NUMBERS AND NUMERACY Nursery rhymes This Old Man Going to St.Ives Ten Little Monkeys Thirty Days hath September More nursery rhymes to be found at:

Mange barnerim har tall og telling i seg. Dette kan man bruke til å jobbe med ”å regne” som grunnleggende ferdighet. Ett annet mål fra engelskfaget fokuserer på barnekultur og litteratur. Arbeid med regler og rim inngår naturlig i dette målet. I DEA 1: L ITERATURE IN THE EFL CLASSROOM TO WORK WITH NUMBERS AND NUMERACY

I DEA 1: U SING LITERATURE Bakovertelling som er verdifullt i forhold til kunnskap om subtraksjon Tallenes innbyrdes plassering Bruke tall i kommunikasjon Ta del i engelsk barnekultur og litteratur gjennom bruk av ord, bilder, musikk og bevegelse Matematiske mål:Engelskfaglige mål

T EN M ONKEYS Ten 10 little monkeys, Jumping on the bed. One 1 fell off and bumped his head. Mama called the doctor, And the doctor said, No more monkeys, Jumping on the bed. Arbeid med telling – forstå tallinjen ”å bruke tall i kommunikasjonen”

T EN M ONKEYS Ten 10 little monkeys, Jumping on the bed. One 1 fell off and bumped his head. Mama called the doctor, And the doctor said, No more monkeys, Jumping on the bed. To ideer til dette rimet: 1. Ti elever stiller seg på rekke, etter som disse lille apekattene ramler ut av sengen, ramler en elev. 2. Lage en liten dialog sammen. Elever øver på dialogen og presenterer til de andre.

T HE VERY HUGRY CATEPILLAR Oppgaver som oppøver regneferdighet i tilknytning til denne boken, er presentert i boken ”Å regne i alle fag” (Tørnby/Flottorp)

T HE B AD -T EMPERED L ADYBIRD, E RIC C ARLE Om en gretten marihøne som gjerne vil krangle med alle hun møter på sin vei. Dette skjer i løpet av en dag. Fin bok til å lære klokken (på engelsk)

I DEA 1: L ITERATURE IN THE EFL CLASSROOM TO WORK WITH NUMBERS AND NUMERACY Children’s books The Very Hungry Caterpillar, Eric Carle (Puffin, ISBN 0 – 14 – ) Ten Seeds, Ruth Brown (Andersen Press Ltd., ISBN ) The Greedy Triangle, Marilyn Burns (Scholastic, ISBN-10: /ISBN-13: ) A Place for Zero: A Math Adventure, Angeline Sparagna Lopresti (Charlesbridge, ISBN ) How Big is a Million? Anna Milbourne (Usborne Picture Ltd., ISBN-10: /ISBN-13: )

I DEA 1: L ITERATURE IN THE EFL CLASSROOM TO WORK WITH NUMBERS AND NUMERACY Count Your Way through Africa, Jim Haskins (Millbrook Press, ISBN ) The Dot and the Line a romance in lower mathematics, Norton Juster (Chronicle Books LLC, ISBN-13: or ISBN-10: ) The Bad-Tempered Ladybird, Eric Carle (Puffin, ISBN -13: ) Handler om å lære klokken på engelsk. One Grain of Rice a mathematical folktale, Demi (Scholastic ) What's Your Angle, Pythagoras?: A Math Adventure Julie Ellis (Charlesbridge, ISBN-10: /ISBN-13: )

I DEA 2: A SKING THE WAY Pair work – task 1 Student A: You meet student B at the train station (station). Ask for directions to the post office, the Museum of Road Vehicles and the Open-air Museum Student B: You meet student A at the train station (station). He/she will ask for directions.

I DEA 2: A SKING THE WAY bruke målestokk til å berekne avstandar ( ) omgrep knytta til beliggenhet lese og foklare kart som styrker arbeid med koordinatsystem uttrykke seg muntlig og skriftlig for å få hjelp til å forstå og bli forstått delta i samtaler knyttet til dagligdagse situasjoner bruke høflighetsuttrykk og situasjonsrelaterte uttrykk tilpasset ulike sammenhenger bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet Matematiske mål:Engelskfaglige mål

I DEA 3: R ECIPES Chocolate-Chip Cookies Ingredients 3/4 cup butter 1- 1/2 cups firmly packed brown sugar 2 Tablespoons milk 1 Tablespoon vanilla 1 egg 1 teaspoon salt 3/4 teaspoon baking soda 1- 3/4 cups flour 2 cups chocolate chips 1 cup nuts (optional) Directions: Cream butter and brown sugar. Add milk, vanilla, and egg; beat well. Combine salt, baking soda, and flour; add to butter/sugar mixture. Mix in chocolate chips and nuts (if using). Drop by spoonfuls onto greased cookie sheets and bake at 350 degrees for 8 to 10 minutes.

 to find out how much a cup is  What is meant by “oz” and how much is this?  When it says 350 degrees – what does it mean?  What is “a heaped teaspoon”?  Jamie says one is to use “a pinch of salt”. Why do you think he uses this expression and not a teaspoon of salt?  Are there any problems with using terms like “heaped teaspoon” and “a pinch of salt”? I DEA 3: R ECIPES

In addition to looking at different ways to measure, one can also give tasks focusing on numeracy and understanding of measurements. One task could be to double the Chocolate-Chip batch. Another question for discussion could be to make half the batch of Chocolate-Chip cookies – what problem(s) do you run into then? A more complicated task would be to make pancakes using only two eggs – what other adjustments would you have to make? Yet another idea might be to find Norwegian recipes and work them into American/UK ways of measuring. I DEA 3: R ECIPES

I DEA 3: U SING R ECIPES uttrykke seg muntlig og skriftlig for å få hjelp til å forstå og bli forstått delta i samtaler knyttet til dagligdagse situasjoner bruke høflighetsuttrykk og situasjonsrelaterte uttrykk tilpasset ulike sammenhenger bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet sammenligne levesett og omgangsformer i ulike kulturer i engelskspråklige land og i Norge velje høvelege måleeiningar og rekne om mellom ulike måleeiningar Matematiske mål:Engelskfaglige mål

T WELVE D AYS OF C HRISTMAS A presentation of the costs of the gifts given in the traditional Christmas song Twelve Days of Christmas are to be found on this website: Price Index Twelve Days of ChristmasPrice Index Twelve Days of Christmas Other teaching ideas as well as games are also included on this site. If you want to listen to the song, there is a classical version on you- tube: Twelve Days of Christmas (youtube)

LITTERATURLISTE Traavik, Hilde mfl Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget Fauskanger, Janne mfl. (red.) Regning som grunnleggende ferdighet.