14.07.20151 Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Del 3 : Patterns (Kap 16 – kap 20, Craig Larman) Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Brukstilfeller Hva en bruker kan sette i gang
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
Forelesning IMT Februar 2011
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
Objektbasert modellering med UML (og Rational Rose ) - intro
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Use case modellering Kravspesifikasjon
UML & object models av gruppe 8
Objektorientert programmering i PHP del 2
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Unified Process – Elaboration Iterasjon 3
Zebra Use case modell av systemet Et løsningsforslag.
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
Flere UML diagrammer UML Distilled kap. 7,8, 9 Kirsten Ribu
UML Distilled kap. 2 Kirsten Ribu
UML Distilled kap Kirsten Ribu
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Systemmodeller In 140 Sommerville kap. 7. Mål Forstå hensikten med kontekstmodell Forstå ideene bak –oppførselsmodellering –datamodellering –objektmodellering.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
Hovedprosjekt- presentasjon. Ekstern oppdragsgiver Q-Free:Ticketing AS leverer elektroniske billetteringssystemer for kollektivtransport. Det leveres.
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i det objektorientert systemet Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Klassediagrammer Klassen er en grunnleggende enhet i et objektorientert system Alle kan finne klasser i et domene Det å finne klasser er en intuitiv aktivitet.
Eksempler: Pantemaskinen Airborne-systemet
Kirsten Ribu HiO Systemutvikling – LO 135A Høsten 2005 Kirsten Ribu.
Oppsummering av hovedområdene i kurset LO 135A Kirsten Ribu
Kirsten Ribu HiO Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Kirsten Ribu.
A UML-based Design Environment for Interactive Applications Paulo Pinheiro Da Silva og Norman W Paton IEEE, Second International Workshop on User Interfaces.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Objektorientert programmering
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Identifisere behov – og etablere krav
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Umlus Program for å teikne UML-diagrammar Hovedprosjekt ved Høgskolen i Bergen Våren 2002.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Objektorientert utforming
Metode for systembeskrivelse og
INF1000 (Uke 14) Resten av eksamen H03 + del av V05 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Anja B.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
BATEK Prosessmodellering i Visio. BATEK Bruk av Vité mal i Visio n Start Vité fra program menyen n Velg New Project n Gi navn på prosjekt.
Programvare- prosesser - del2 In 140 Forelesning nr. 4 Sommerville kap. 3.
Brukstilfeller Mange skiller mellom flere typer brukstilfeller
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Objektorientert design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
1 Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Utforming av klassediagrammer
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Identifisere behov – og etablere krav
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Koblingspunkter og diagramtyper
Utskrift av presentasjonen:

Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled

UML-Unified Modeling Language Sist: Use Case diagram I dag: Sekvensdiagram Neste gang: Klassediagram

Use case realisering med Sekvensdiagram Beskriver hvordan scenariene i et use case realiseres gjennom objekter som samarbeider Illustreres med sekvensdiagrammer

Objektorientert analyse og design (OOAD) Analyse  Use case modellering Design  Sekvensdiagram  Klassediagram

Oppsummering av metoden Analyse 1 Identifiser aktører og deres mål 2 Lag et høynivå use case diagram 3 Spesifiser hvert use case tekstlig med normal hendelsesflyt og variasjoner Design (ansvarsfordeling) 5 Identifiser objekter og fordel ansvar mellom dem 6 Lag sekvensdiagram for viktige use case 7 Lag klassediagram

Sekvensdiagrammet modellerer hva som skjer i en prosess med hensyn på hvilke objekter som ’snakker sammen’ og i hvilken sekvens (rekkefølge) dette skjer Objektene utveksler meldinger.

Sekvensdiagrammet Hvert objekt har en tidslinje tilknyttet seg (en loddrett linje). På tidslinjen ligger handlinger Tiden går nedover Her er to objekter:

Supermann ringer

Forslag til pantemaskin Kunde Operatør Returner artikkel Endre artikkelgodkjenning

Begynn enkelt med input (Black box diagram) Kunde settInnArtikkel() sjekkOmGyldig() hentKvittering() beregnSum() Loop: skrivUtKvittering() Panteautomat

Pantemaskinen – use case ’Returner artikler’ med objekter Kunde :Kunde- panel :Mottaker :TotalSum :Artikkel:Printer Artikkel start() create() sjekkomGydig() OK settInn Artikkel() Display() loop timeOut()beregnSum() lagkvittering() returnerKvittering()

Notasjon Create() betyr at det opprettes et nytt objekt Tilsvarer new() i java :TotalSum create()

viser hendelsesflyten i et use case viser interaksjoner (samarbeid) mellom objekter i systemet viser rekkefølgen på beskjedene (abstrakt) som sendes mellom objektene kan brukes til å identifisere metodene og objektene i systemet Et UML sekvensdiagram

Sammenheng mellom use case og sekvensdiagram For hvert use case lages et sekvensdiagram for normal hendelsesflyt (main success scenario). For hver variasjon kan man velge å lage et nytt sekvensdiagram.

Klassediagrammet Utformes parallellt med sekvensdiagrammet Finn klasser og metoder under utformingen av sekvensdiagrammene For eksempel: Kundepanel – Artikkel – Printer – Husk KONSISTENS mellom sekvensdiagram og klassediagram!

Arv (generalisering) Optiker er en spesialisering av Ansatt

Utarbeidelse av designmodell (klassediagram) Designmodell - systemklasser :Kunde- panel :Mottaker:TotalSum :Artikkel :Printer :Flaske:Boks :Pantemaskin

Finn metoder Legg til metodenavn ved å analysere sekvensdiagrammene  Eks: Meldingen settInArtikkel() sendes til Mottaker- objektet.  Objektet må derfor inneholde en settInArtikkel()- metode

Ukeoppgave: Se på kravspesifikasjonen og use case modellen til ’Spørreskjemageneratoren’. Lag et sekvensdiagram for use case’t ’Generer spørreskjema’ Ikke ta med variasjoner.

Spørreskjemagenerator - krav Et meningsmålingsinstitutt ønsker å få laget et system der spørreskjema er på Internett/Web. Det skal være enkelt å legge et spørreskjema ut på Web, og enkelt å fylle ut skjemaene på Web Svarene lagres på et format som kan eksporteres til andre verktøy f eks "strukturert tekst" som kan importeres til et regneark). Deltakerne skal kunne lagre svarene underveis og fortsette utfyllingen av skjemaet senere. Det som skal lages er en ”spørreskjema- generator" for Web.

Komplett use case beskrivelse av ’Generer spørreskjema’ Extension point