PUA-SEMINARET 2015 Jane M.A. Hellerud, ledende vernepleier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Klasseregler.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Helse og sykdomsbegrepet
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
NASJONAL KONFERANSE NAFO
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Stress, utbrenning, mobbing
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VIP Veiledning og Informasjon om Psykisk helse. Målsetting Hovedmål:  Bli bedre rustet til å ta vare på sin egen psykiske helse og bli oppmerksom på.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Senter for atferdsforskning
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Aggresjon.
Bulimi Nervosa og Selvskading
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Samarbeid med familien
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Relasjoner og psykisk helse v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Ambulant team for barn og ungdom
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Er psykofarmaka effektivt overfor utfordrende atferd PUA-seminaret Psykiater Maria Engebretsen Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
PUA-seminaret 2016: ”Kliniske eksempler” v/ ledende vernepleier Jane M.A. Hellerud Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Mobbing Handler om gjentatt fysisk eller psykisk plaging, enten i form av åpne angrep eller utfrysing.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Utvalgte resultater for SVGS
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Asperger syndrom og ADHD
Utvalgte resultater for SVGS
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

PUA-SEMINARET 2015 Jane M.A. Hellerud, ledende vernepleier Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme PUA-SEMINARET 2015 Jane M.A. Hellerud, ledende vernepleier

”Å stå utenfor” - om mobbing og ekskludering Jane Hellerud PUA 2015

Program Hva er mobbing Hvorfor er funksjonshemmede utsatt? Konsekvenser av mobbing Hva kan vi gjøre? Pasienteksempler Jane Hellerud PUA 2015

Hva er mobbing? Ekskludering? Mobbing kan beskrives som en negativ og aggressiv eller manipulerende handling overfor en person eller en gruppe av en eller flere personer, som regel over en tidsperiode. Mobbing er basert på ubalanse i maktforhold (Rose m.fl.2011) Ekskludering: ”stenge ute, holde utenfor, støte ut” Jane Hellerud PUA 2015

Enda flere med Autismespekterforstyrrelser? Forekomst: ca. 50% Enda flere med Autismespekterforstyrrelser? - I en spørreundersøkelse av mødre til ungdommer med Asperger opptil 95 % Små avvik fra ”normalen” er nok Jane Hellerud PUA 2015

Hvordan arter det seg? Fysiske angrep Sosial / emosjonell mobbing Mobbing har mer fysisk karakter jo yngre barna er Ekskludering i tillegg svært vanlig, ikke enten – eller. NB! Utviklingshemmede mobber også Jane Hellerud PUA 2015

Mobbing via sosiale medier rammer også utviklingshemmede   Jane Hellerud PUA 2015

RISIKOFAKTORER Kommunikasjonsvansker Dårlige sosiale ferdigheter Lite venner Uoppmerksomme voksne Nedsatt eksekutiv funksjon Jane Hellerud PUA 2015

Hva skjer med utviklingshemmede som mobbes? Noen mobber selv Utvikling av negativt selvbilde Ensomhet Somatiske plager Senere: Depresjon Selvmordstanker Angstlidelser Relasjonstraumer   Jane Hellerud PUA 2015

KARI 39 år,moderat utviklingshemming Ble oppfattet av personalet som en ”sinna og ufordragelig” jente. Kunne også være trist og lei seg Veldig opptatt av rutiner Hadde blitt utsatt for mye mobbing, særlig på barneskolen. Fysiske angrep. Utviklet en depressiv lidelse. Tålte ikke egne eller andres følelser. Autisme Tiltak: Økt forståelse for hennes historie og konsekvensene av denne Kunnskap om emosjonsregulering Behandling for depresjon Jane Hellerud PUA 2015

HELENE 28 år,lett utviklingshemming Massiv selvskadende atferd Svært svingende i humør Funksjonsfall Uforståelig og disorganisert atferd Mistanke om psykose eller bipolar lidelse Historien viste omfattende plaging fra Jevnaldrende siden barneskolealder. Plutselige relasjonsbrudd Hadde utviklet en Traumelidelse. Flashbacks og dissosiasjon. Tiltak: Kjennskap til hennes historie Traumeforståelse og stabilisering Tilpasning til reelt funksjonsnivå Jane Hellerud PUA 2015

Hva kan vi gjøre? Målrettede tiltak overfor utviklingshemmede på skoler Oppmerksomhet blant lærere og helsepersonell Informasjon til medelever Informasjon til pårørende Helsepersonell må vite om senvirkninger Kunnskap om bakgrunnen til den enkelte Det finnes få studier på intervensjoner Jane Hellerud PUA 2015

Jane Hellerud PUA 2015

Litteratur Bakken, T.L. (2015) Utviklingshemming og hverdagsvansker. Faktorer som påvirker psykisk helse. Gyldendal Akademisk. Blood, G.W. og Blood I.M. (2004). Bullying in adolescents who stutter: communicative competence and self-esteem. Con Issues Communication Sci Disorders, 31: 69-79. Didden R. etal (2009). Cyberbullying among students with intellectual and developmental disability in special education settings. Developmental neurorehabilitation, 12(3): 146-151. Kloosterman P. H. etal (2013) Executive functioning as a predictor of peer-victimization in adolescents with and without Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders 8(2014), 244-254. Little, L. (2002). Middle-class mothers perceptiom of peer and sibling victimization among children with Asperger`s syndrome and nonverbal disorders. Issues in comprehensive Pediatric Nursing 25: 43-57. Rose, C.A., Monda-Amaya, L.E., og Espelage, D.L. (2011). Bullying perpetration and victimization in special education: A rewiew of the litterature. Remedial and Special Education, 32:2, 114-130. Shtayerman, O. (2007). Peer victimization in adolecents and young adults diagnosed with Asperger`s syndrome: a link to depressive symptomatology, anxiety symptomatology and suicidal ideation. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 30, 87-107. Jane Hellerud PUA 2015