Mer om studentbedrift forretningsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Del 2: Personlig økonomi.
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Elementer i en forretningsplan
Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Selge et produkt eller en tjeneste
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Del 2: Personlig økonomi.
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Produktvalg Læringsmål:
Stjørdal Rotary-klubb
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Formålet med produktkalkyler
Formålet med produktkalkyler
Forretningskonsept og forretningsplaner
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
SWOT-analyse.
Forretningsplan.
Kapittel 12 – Noen begreper
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Strategiplan Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken 25.febr
Banken som samarbeidspartner
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
2. SEPTEMBER 2008 MAL FOR SYRETEST ØYSTEIN WIDDING 1 NTNUs Entreprenørskole.
Markedsføring.
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Kapitalbehov og finansiering
Presentasjon av forretningsplan
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Prosjektnavn Firmanavn Presentert av
Kurs i entreprenørskap
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Firmanavn Forretningsplan.
Formålet med produktkalkyler
Økonomistyring KRV-analyser
Kurs i entreprenørskap
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Mer om studentbedrift forretningsplan Marthe B Fevang Mat og helse 2 27. oktober 2009

SB-året

Kompetansemål 10. år, Mat og forbruk: Utvikle, produsere, gje produktinformasjon og reklamere for eit produkt (Kunnskapsløftet)

Rammeverk Ideell forening uten profitt som formål Det kan maksimalt selges 100 andeler à kr 200,-, til sammen en andelskapital på kr. 20 000,-, ellers ingen øvre begrensning når det gjelder antall andeler per student (minimum en per student) Opprettes, drives og avvikles innen 12 måneder. Bedriften blir ikke registrert uten ekstern mentor Omsetningsgrense 140.000 Hver SB må kjøpe startpakke (800,- kr per startpakke, inkludert reg. avgift, og gir tilgang til læremateriellet på nettsiden) Registreringspapirer sendes til UE Sentralt (evt UE Fylke) som videresender til Brønnøysundregisteret. Attest sendes til studentene ved avvikling når årsrapporten er tilsendt Ungt Entreprenørskap

Forretningsplanens oppbygging Sammendrag Innledning med personopplysninger og bedriftsopplysninger Forretningsidé Produkt/tjeneste og produksjon

Videre oppbygging av forretn plan Markedet (kundegrupper, kjøpskriterier, geografisk marked, konkurrenter, osv.) Markedsstrategi/markedsplan Økonomi (kalkyler, drifts- og likviditetsbudsjett) Kapitalbehov og finansiering

Videre oppbygging av forretn plan Organisering og administrasjon av bedriften Handlingsplan Vedlegg

Sammendrag og innledning Maks 1 A4-side 2. Innledning En kort beskrivelse av bakgrunn for etableringen, hva bedriften skal gjøre og hvilket behov som skal dekkes Presentasjon av personene bak Firmanavn, adresse, kontaktinformasjon

Forretningside Visjon og målsetting: Hvordan ønsker vi at bedriften skal være? Er dette holdbart på kort og lang sikt? Forretningsidé: Hva skal bedriften drive med? Mer konkret enn visjonen

Visjoner- noen eksempler Kavli: En naturlig del av travle menneskers daglige meny Stabburet: skal som en del av Orkla Foods Nordic være en ledende matvareleverandør i Norge Kraft Foods: Hjelpe mennesker i hele verden spise og leve bedre Gilde: skal være i sentrum av måltidet og forbrukerens førstevalg

Flere visjoner.. Mills: Vi skal begeistre forbrukerne! Tine: Vi skal være Norges viktigste verdiskaper Øko-kompaniet: Våre varer er det naturlige valget Nortura: Inspirere til alle tiders mat

Og enda noen.. Baker Brun: Vi skal skape positive opplevelser! Dolly Dimple`s: Vi skal bli oppfattet som den mest profesjonelle restaurantkjeden i Norge med best pizza og best service! Nidar: De største godterigledene skapt med kjærlighet og innsikt

Produkt/tjeneste Beskrive produktet eller tjenesten til bedriften Beskrive produksjonen

Markedet Markedsinformasjon Hvor skal produktet tilbys? Hvordan utvikler dette markedet seg? Hvem er dine kunder? Hvilke kjøpskriterier har de? Hvordan skal du møte disse? Hvem er de største konkurrentene? Hva er deres største styrke? Markedsundersøkelse.

Hvordan undersøke markedet? Markedsundersøkelse Gir kunnskap om markedet Gir kunnskap om konkurrentene Hvem spør du? Kundene Konkurrentene Hvordan?

Markedsføring Hvordan posisjonere seg til kundene dine? SWOT-analyse S (Strengths) Sterke sider W (Weaknesses) Svakheter O (Opportunities) Muligheter T (Threats) Trusler Produktmiks Markedsplan

Økonomi Produktkalkyler. Eks bidragsmodellen: Direkte materialer/varer + direkte lønn + indirekte variable kostnader i tilvirkning = Variable tilvirkningskostnader + indirekte variable kostnader (salg/adm) = minimums kostnad +/- dekningsbidrag =salgspris Bidragsmodellen finner differansen mellom de variable kostnadene og utsalgspris. Dette blir da bidraget bedriften har til å betale faste kostnader. De pengene som da blir igjen er resultatet. Dekningsbidragstall på 4,2 eller 5,2? Vis utregnings eksempel på tavlen.

Det finnes mange flere typer produktkalkyler. Målkostnadskalkyle: Antatt salgspris - krav til fortjeneste = Målkostnadskalkyle Det finnes mange flere typer produktkalkyler. Målkostnadskalkyle: Her setter man en makspris man tror markedet er villige til å betale for produktet. Dette er an aktuell kalkyle for små bedrifter, siden små bedrifter ofte blir styrt av markedet. Med denne kalkylen har man større fokus på kostnadene enn utsalgspris. Men er da viktig å kjenne markedet både med tanke på kundenes preferanser og betalingsvilje.

Salgsbudsjett. Viser forventet salg Driftsbudsjett Likviditetsbudsjett

Kapitalbehov og finansiering Beskrive hvilke investeringer bedriften må gjøre. Eks redskaper, merkelapper, brosjyrer, emballasje, osv. Finansiering, hvordan skal bedriften finansiere kapitalbehovet?

Organisering og administrasjon Hvem har ansvar for hva? Dere må fordele hvem som skal ha ansvar for de ulike funksjonene som daglig ledelse, markedsføring, salg, produksjon osv.

Handlingsplan Konkret beskrivelse av arbeidsoppgaver og tidsbruk i etableringsfasen. Inneholder beskrivelse av hensikt (mål), metode og hvem som er ansvarlig.

Vedlegg Kortversjon av forretningsplanen Produkt-/markedsmatrise Avtaler med samarbeidspartnere