Islendingsagaen – med fokus på Soga om Gunnlaug Ormstunge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Soga om Gunnlaug Ormstunge
Bokanmeldelser..
Kapittel 5 Europeisk middelalder og norrøn litteratur
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Den islandske ættesagaen
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan blir det fortalt? Analyse av kunstnerisk form i episke tekster
Sagadiktning og poesien Snorre Sturlasson
Kapittel 2: Episk diktning
Essay er en skriftlig sjanger.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Litterære virkemidler
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
BIBELEN Lovbøker: de fem mosebøkene.
Litteraturhistorie
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Islendingesagaene Litteraturhistorie og forskningshistorie
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Om hellige skrifter.
RAPPORT saklig og informativ
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Elevtekster Trinnforelesning A
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Historisk antropologi HIS2132 Forelesning 3 4. September 2007.
Litteraturen fra 1900 til 1945 En oversikt. Inn i et nytt århundre Brytningstid mellom gamle og nye verdier Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flytter.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
800 – 1350: Norrøn litteratur.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 2 oppgave j. Hvorfor er vikingene så populære?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
REALISME Kjennetegn ved ulike retninger på 1800-tallet.
Adaptasjon Fra bok til film.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Middelalderen År Viktoriya/Shutterstock.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
A1A Norsk, september 2005 Litt om litterær analyse av fortellinger.
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Om folkediktning Eventyr, sagn og folkeviser
Artikkel.
800 – 1350: Norrøn litteratur.
The Amish and the telephone
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Betegnelse på felles norsk/islandsk litteratur, ca
NORSK LITTERATURHISTORIE
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Islendingsagaen – med fokus på Soga om Gunnlaug Ormstunge Lut, 27.08.09

Tre perioder med sagaer Fornaldarsagaer – eller heltesagaer fra før tida Island ble bebodd De egentlige islandske ættesagaene fra landnåm til religionsskifte (fra 870-1030) Egil saga Skallagrimssonar (av Snorre?) Njåls saga Gunnlaugs saga Ormstungu Gisla saga Surssonar Samtidssagaer – om tida etter 1100

Islendingsagaer – en del av den norrøne prosaen Ca. 30 islendingsagaer/ættesagaer Anonyme verk Vanskelig å tidfeste den enkelte saga – forfattet mellom 1200-1350, og omhandler tida fra ca. 870-1030(soguold) En del av verdenslitteraturen - sagarealisme Sjangeren dør ut etter at norsk herredømme ble innført i 1262-64

Samfunnet Overgangstid mellom hedendom og kristendom Uten ordensmakt – et bondesamfunn med krigeren som ideal Slekta sto sterkt – ætta viktigere enn enkeltindividet Skjebnetro/lagnaden Blodhevn Ære Kristendom og ny skriftkultur (det latinske alfabet)

Muntlig vs. skriftlig litteratur? Friprosateorien Forfatterne blir nærmeste betraktet som tilfeldige stenografer Bokprosateorien Mer vekt på forfatterens betydning som skapende kunstner Den islandske sagaen – en skriftlig sjanger som etterlikner en muntlig fortelling

Soga om Gunnlaug Ormstunge LUT, 31.08.09

Soga om Gunnlaug Ormstunge En islendingsaga Skaldesaga Kjærlighetssaga Trolig nedskrevet etter 1250 Påvirket av riddersagaene Handlinga foregår rundt år 1000 Sagarealisme - historisk materiale? Tre hovedmotiv Heltemot Kjærlighet Skaldekunst

Karakteriskiske trekk ved sagaen - Drømmenes funksjon brukes som forvarsel/frampek understreker skjebnetroen/lagnaden Personene i sagaene er ikke handligslammet. Har handlingsfrihet, men bruker den ikke til å hindre skjebnen. Opptatt av å møte skjebnen med stolthet og verdighet – ære og ettermæle viktig

Fortellerteknikk Framstillingen veksler mellom referat og scener Konsentrerte og presise dialoger Replikkene er skarpe – ”som hugget i stein” Anføringsordene er en blanding mellom presens og preteritum Trekk fra muntlig fortellertradisjon Lange tidsrom kan omtales i kun få setninger Fokus på de dramatiske høydepunktene Vekslingen skaper dynamikk, spenning, variasjon og troverdighet

Synsvinkel Autoralt refererende synsvinkel Objektiv framstillingsform, synsvinkelen ligger aldri hos de handlende personene, men utenfor det fortalte Skaper troverdighet - fortelleren får tillit Dramatiske hendelser blir tonet ned – understatement ”Telling by showing” Fortelleren i bakgrunnen (med et par unntak)

Komposisjon Eksposisjonen Hoveddelen Avspenning Avslutning Plassering av tid, sted og slektstavlen Torsteins drøm – fortelling i/om fortellingen Hoveddelen Opptrapping/spenningsøkning Klimaks/hovedkamp Avspenning Helten blir hevnet Avslutning Stridighetene ebber ut, orden gjenopprettes

Personskildringene To hovedpersoner med ulik karakter er stilt opp mot hverandre – Gunnlaug vs. Ravn Skildrer typer framfor individer Sagaen ikke først og fremst opptatt av å skildre personer, men et samfunn i konflikt

Stil/språklige virkemidler Saklig objektiv stil, sagastilen er korthogget Parataktisk stil – også typisk for talespråket Inversjon, et spesielt sagatrekk Rim, alliterasjon og omkved gjennom kvadene Overdrivelse – eller kanskje heller underdrivelse? Stilen karakteriseres ofte som ”naken” fordi den setter verbene i sentrum – effektivt referat av handling med få skildrende adjektiver. Økonomisk stil.

Tematikk Kjærlighetsmotivet – sentimental ridderromatikk blander seg med den barske vikingromantikken Det islandske samfunnet Brytningstid mellom kristendom og skjebnetro Heltemot, ære og styrke Ættas betydning