Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Fra læreplanen i norsk:
Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
SYNTAKS 2 Leddstilling.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
om tospråklig utvikling når norsk er andrespråket
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Tospråklighet og norsk som andrespråk
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Sammenligning av morsmål, målspråk og mellomspråk
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Norsk som andrespråk LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Oppsummering i grammatikk
Oppsummering del 1 LUB
Norsk som andrespråk LUT 2,
Muntlig språkutvikling
Morfologi Astrid Granly
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Grammatikk.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Innføringsprosjektet
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB 1 09.09.09

Flerspråklighet morsmål andrespråk fremmedspråk Innlærerspråk/mellomspråk målspråk

Vi går inn på: Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter Veiledning

Vi går inn på: Kartleggingsmateriell

Hovedområdet Språklæring ” Hovedområdet språklæring dreier seg om hva det innebærer å lære et nytt språk. Det omfatter også språk som system og språket i bruk. Et sammenlignende perspektiv på eget morsmål og norsk inngår i hovedområdet. Videre dreier det seg om kommunikasjons- og språklæringsstrategier og utvikling av språkkompetanse.” (LK 06)

Arbeid med språklæring utvikling av språkferdigheter i et sammenlignende perspektiv b) kommunikasjonsstrategier c) språklæringsstrategier og bevissthet om egen språklæring

Innlærerspråk/mellomspråk Det språket individer produserer på ulike stadier muntlig, og skriftlig, mens de er i ferd med å lære et nytt språk. Utstabile og dynamiske, utvikler seg kontinuerlig ettersom innlæreren tilegner seg stadig mer av målspråket

Kontrastiv grammatikk Er norsk et vanskelig språk å lære?

Fonologi Lyder, trykk og tone Lytte ut lyder Noen ganger går vi På syrkkysogså. Og Noen ganger går vi og plykke bær. Og jeg likker besst og skjøre bil. Og Noe ganger går vi og plykke epler. (Pakistansk elev, 11 år)

Konsonanter Jeg lage litin pult og sotol og sikap. Jeg lese bok og sikrive birev til frar.

Morfologi Leksikalske og grammatiske morfemer 10 ordklasser Innholdsord og funksjonsord

Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Søste min følte meg til skoler, også følte hun meg inn i kontore, for der skule vi snakker med skjefen og læren og frøken. Så følte frøken meg til klasserom, jeg følter meg så redd, at kroppen min begyner og fryse. (Vietnamesisk jente)

Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Nor sommer komme jeg reise tiltyrkia da skal jeg se vennemine og fettemine. Jeg glede reise tilvennemine. Tyrkisk jente

Morfologi Tid og varighet Norsk: verb Kinesisk og vietnamesisk bøyer ikke verb i det hele tatt Polsk: bøyer verb i person, tall og kjønn + tid, måte og aspekt

Morfologi Grammatisk kjønn Ikke funksjon i alle språk Samsvar? Logisk inndeling? Så (gikk) jeg inn til klasserom til søstra mi, så banke jeg på døra kom frøken ut jeg spurte om jeg kan snakke med søsteren min, da svar hun ja. Jeg sa til søstran at jeg vet ikke veien hjem. (Vietnamesisk jente)

Morfologi Mengde Bøying av substantiv Funksjonsord Bøying av verb

Morfologi Kjent og ukjent informasjon Preposisjoner Nye ord

Syntaks SVO-språk (norsk, engelsk, fransk, spansk, vietnamesisk og kinesisk) – VSO-språk (arabisk) SOV-språk (urdu, hindi, punjabi, tyrkisk)

Leddstilling i helsetninger: Forfelt Midtfelt Sluttfelt v n a V N A Alle ledd Finitt verbal Subjekt, formelt subjekt Adverbial (Setnings-adverbial) Infinitt verbal Direkte objekt, indirekte objekt, predikativ, egentlig subjekt Adverbial (omsten-dighets-adverbial)

Syntaks Inversjon FORBINDERFELT MIDTFELT SLUTTFELT n a v V N A

Syntaks Å stille spørsmål Subjektstvang

Oversikt over kontrastive grammatikker: http://www.hio.no/content/view/full/55881