Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB 1 09.09.09
Flerspråklighet morsmål andrespråk fremmedspråk Innlærerspråk/mellomspråk målspråk
Vi går inn på: Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter Veiledning
Vi går inn på: Kartleggingsmateriell
Hovedområdet Språklæring ” Hovedområdet språklæring dreier seg om hva det innebærer å lære et nytt språk. Det omfatter også språk som system og språket i bruk. Et sammenlignende perspektiv på eget morsmål og norsk inngår i hovedområdet. Videre dreier det seg om kommunikasjons- og språklæringsstrategier og utvikling av språkkompetanse.” (LK 06)
Arbeid med språklæring utvikling av språkferdigheter i et sammenlignende perspektiv b) kommunikasjonsstrategier c) språklæringsstrategier og bevissthet om egen språklæring
Innlærerspråk/mellomspråk Det språket individer produserer på ulike stadier muntlig, og skriftlig, mens de er i ferd med å lære et nytt språk. Utstabile og dynamiske, utvikler seg kontinuerlig ettersom innlæreren tilegner seg stadig mer av målspråket
Kontrastiv grammatikk Er norsk et vanskelig språk å lære?
Fonologi Lyder, trykk og tone Lytte ut lyder Noen ganger går vi På syrkkysogså. Og Noen ganger går vi og plykke bær. Og jeg likker besst og skjøre bil. Og Noe ganger går vi og plykke epler. (Pakistansk elev, 11 år)
Konsonanter Jeg lage litin pult og sotol og sikap. Jeg lese bok og sikrive birev til frar.
Morfologi Leksikalske og grammatiske morfemer 10 ordklasser Innholdsord og funksjonsord
Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Søste min følte meg til skoler, også følte hun meg inn i kontore, for der skule vi snakker med skjefen og læren og frøken. Så følte frøken meg til klasserom, jeg følter meg så redd, at kroppen min begyner og fryse. (Vietnamesisk jente)
Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Nor sommer komme jeg reise tiltyrkia da skal jeg se vennemine og fettemine. Jeg glede reise tilvennemine. Tyrkisk jente
Morfologi Tid og varighet Norsk: verb Kinesisk og vietnamesisk bøyer ikke verb i det hele tatt Polsk: bøyer verb i person, tall og kjønn + tid, måte og aspekt
Morfologi Grammatisk kjønn Ikke funksjon i alle språk Samsvar? Logisk inndeling? Så (gikk) jeg inn til klasserom til søstra mi, så banke jeg på døra kom frøken ut jeg spurte om jeg kan snakke med søsteren min, da svar hun ja. Jeg sa til søstran at jeg vet ikke veien hjem. (Vietnamesisk jente)
Morfologi Mengde Bøying av substantiv Funksjonsord Bøying av verb
Morfologi Kjent og ukjent informasjon Preposisjoner Nye ord
Syntaks SVO-språk (norsk, engelsk, fransk, spansk, vietnamesisk og kinesisk) – VSO-språk (arabisk) SOV-språk (urdu, hindi, punjabi, tyrkisk)
Leddstilling i helsetninger: Forfelt Midtfelt Sluttfelt v n a V N A Alle ledd Finitt verbal Subjekt, formelt subjekt Adverbial (Setnings-adverbial) Infinitt verbal Direkte objekt, indirekte objekt, predikativ, egentlig subjekt Adverbial (omsten-dighets-adverbial)
Syntaks Inversjon FORBINDERFELT MIDTFELT SLUTTFELT n a v V N A
Syntaks Å stille spørsmål Subjektstvang
Oversikt over kontrastive grammatikker: http://www.hio.no/content/view/full/55881