Lærerutdanning for ungdomstrinnet – en lærerutdanning for fremtiden!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Praksislærermøte GLSM-praksis
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Anne Fængsrud og Tone Sunde Profesjonsportal og basisferdigheter barnetrinn (LUB)LUBungdomstrinn (LUT)LUT 2.år2.år 4.sem4.sem prof-ped/ etikk 15 stp matematikk.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Digital tools in kindergarten
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Mer praksis – bedre lærere?
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
IKT for læring Mattias Øhra.
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Lærerutdanning for ungdomstrinnet – en lærerutdanning for fremtiden! Anne Fængsrud – studieleder

Lærerutdanning for morgendagens skole – et forsøk fra HVE Bakgrunn Studiemodell ALU Ungdomsskolelærerutdanningen – hva har vi sagt vi skal gjøre? Studiemodell LUT Erfaringer fra studiet – hva har vi gjort?

Bakgrunn Ledelsen ved HVE LUs konklusjon i egenevalueringen i NOKUTs evaluering KDs oppsummering Kunnskapsministerens etterlysning av radikale forslag i dagspressen og i UH-rådet Professor Svein-Erik Hanséns konklusjon

Konklusjon professor Hansén De fem kompetanser faglig didaktisk sosial endrings- og utviklingskompetanse yrkesetisk kompetanse Samfunnsorientering Helhet og sammenheng Forskningstilknytning

Konklusjon fra studentene Studentene skriver følgende i sin oppsummering s.36 Skolen satser på et tettere samarbeidmed praksis og på mange av de fagene som er etterspurt i yrkeslivet/grunnskolene. Som konklusjon mener vi at skolen vår langt på vei er en fremtidsrettet utdanning med studenten i sentrum. T

TID/FAG matematikk norsk pedagogikk KRL GLSM * Praksis Allmennlærerutdanningen Praksis er obligatorisk. T   TID/FAG matematikk norsk pedagogikk KRL GLSM * Praksis 8. semester Valgfrie enheter i skolefag el. skolerelatert fag 60 stp** 4. år 7. semester 6. semester Valgfrie enheter i skolefag - 60 stp ** 4 uker 3. år 5. semester 4. semester 10 stp. 10 NB stp. 2. år 3. semester 10 sp. 2. semester 1. år 1. semester 10 stp NB    Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring ligger helt på slutten av 4. semester. Det betyr at eksamen

Ungdomsskolelæreren T fag Studentene skal ha minimum 60 studiepoeng fordypning i sine fag profesjon praksis 28 ukers praksis – årsplanssamarbeid ulike læringsarenaer ledelse av læringsprosesser forskningsbasert

T Obligatorisk Praksis Sp 5. studieår 60 4. studieår 2. sem. Skolefag-FOU/ Mastermoduler 4 uker 1. sem. 3. studieår Skolefag 8 uker 2. studieår Pedagogikk 30 Matematikk eller Norsk for ungdomstrinnet VLSM[1] 1. studieår Profesjonsportal ungdomstr. - pedagogikk T [1] VLSM – videregående lese-, skrive- og matematikkopplæring

Ungdomsskolelærerutdanning – 4 år 2 obligatoriske fag pedagogikk 60 sp norsk eller matte inkl VLSM 60 sp 2 valgbare fag Skolefag 60 sp Skolefag 60 sp/mastermoduler Praksis 28 uker T

Studenten i arbeid Nettstedet Fagplanen Årsplanen Digitale mapper, Eks 1– for å sikre Kunnskapsdeling og samarbeidslæring Refleksjon over egen faglige og profesjonelle utvikling IKT som basisferdighet og digital kompetanse

Erfaringer med LUT så langt Fokus rundt profesjonsutvikling og st.meld 16. Intervju og transkribering som metode for didaktisk utviklingsarbeid Solid innføring i bruk av film

Erfaringer med LUT så langt Større vekt på formativ vurdering Opplæring og bruk av digitale mapper Eks 1, 2, 3, 4 Fokus på klasseledelse og lærerrollen i klasserommet Sterk tilknytning til praksis

Profesjonsrettede praksisoppgaver: Oppgave 1 (Gruppeoppgave). Dere skal 1 og 2 november observere en sammenhengende undervisningsøkt dokumentert gjennom filmopptak. Fokus for observasjonene skal være de fem grunnleggende ferdigheter i LK-06. Oppgave 2 (Individuell oppgave). Du skal gjennomføre en oppstart av en ledelse - og undervisningsøkt i klassen. Du skal etter endt økt sørge for tilbakemeldinger fra elevene. Tilbakemeldingene og dine refleksjoner rundt disse dokumenteres skriftlig i arbeidsmappen for pedagogikk. I tillegg skal du sørge for tilbakemelding fra øvingslærer (ikke plenum) på den samme økten. Dette dokumenteres på samme måte i arbeidsmappen for pedagogikk. Oppgave 3 (Individuell oppgave). Du skal intervjue elever om deres erfaringer med overgang fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.

Erfaringer med LUT så langt Fokus på ungdom og kommunikasjon Dialog med ungdom Populærkultur og uformelle læringsarenaer Student veileder student peer assessment & Formativ vurdering

Tilbakemeldinger fra studenter desember 2007: Trives med ungdommer Marius Dahl (20) er strålende fornøyd med sitt studievalg. Og han ble langt fra skremt etter sin første runde i praksis som ungdomsskolelærer. For en som søker utfordringer er dette studiet midt i blinken. – Jeg liker å jobbe med ungdom, og har alltid hatt lyst til å bli lærer, foreller han. For Marius var det avgjørende at han kunne bli en faglig trygg lærer. At studiet består av tre fordypningsfag, var viktig for ham. I år tar han matte og pedagogikk, neste år går han videre med naturfag.

Tilbakemeldinger* fra studenter desember 2007: – Få fag som gir faglig tyngde, vil gjøre meg til en bedre lærer. Det er lettere å være trygg i lærerrollen når man kan faget godt, mener han. Marius Dahl er så langt meget godt fornøyd med studiet. Han trekker blant annet frem at studentene er med å forme faget og har innflytelse på undervisningsopplegget. Like viktig er det at lærerteamet setter høye krav til studentene. Han skryter også av gode forelesere som er med å prege klassemiljøet, og gjøre studentene til en sammensveiset gjeng. * Fra lokalavis utdanningsbilag som publiseres i januar.

Tilbakemeldinger fra studenter desember 2007: Marius har ennå mange år igjen på Høgskolen i Vestfold, men får rikelig anledning til å praktisere som ungdomsskolelærer i løpet av studiet. Han har alt prøvd seg, og det ga mersmak. – Heldigvis er studiet en fin blanding av praksis og fag, i tillegg til at vi lærer mye om bruk av digitale verktøy. Det er nyttig både overfor den målgruppen vår, og for å kunne bruke nyttige og moderne hjelpemidler i undervisningsøyemed.

Hva nå? Nivåtilpasset? 5-årig integrert eller BA/MA? Profesjon og pedagogikk Lærerutdannere og læringsarenaer

Oppsummerende vurdering fra HVE LU til NOKUTs evalueringspanel En sentral utfordring for norsk LU generelt er å fremstå både mer differensiert og samtidig tydelig. Dette kan virke motsetningsfylt. Vi mener det betyr at studenten ikke skal utdannes til en litt diffus generalist som skal kunne arbeide med barn fra 6-16 i de fleste fag. Ved en tydeligere målretting… vil man kunne bedre rekruttering og ikke minst gi bedre lærere. T

Departementets oppfølging - II Finansiere forsøk med samarbeidsmodeller i praksis mellom lærerutdanning og skole. Vurdere hvordan utdanningen kan differensieres mot fag og nivå. Vurdere anbefalingen om femårig utdanning T Det er naturlig også å se på allmennlærer­ut­dan­ningens nåværende struktur og rammer. Jeg vil sette meg inn i de resonnementene evalueringspanelet har rundt disse. a)     Jeg er enig i at det er uheldig at allmennlærere underviser i fag de ikke har utdanning i. Jeg mener derfor det er nødvendig å slå fast at den tiden er forbi da en og samme utdanning kan kvalifisere for undervisning i hele grunnskolens 10-årige løp. Fag- og nivådifferensiering er allerede innført, men på ”frivillig” basis, basert på studentens valg og skolens etter­spørsel. Det er nå ønskelig at det formaliseres som krav både i utdanningen og i kompetanseforskriften, og jeg vil sette i gang et arbeid i høst med å utrede hvordan det bør gjøres og hvilke konsekvenser endringene vil medføre. b)     Jeg vil vurdere panelets anbefaling om at femårig utdanning utredes. Panelet anbefaler også snarlig gjennomføring. Men det er en sak med mange og store konsekvenser, som i alle fall vil kreve grundig utredning.

Ulike grader av kunnskap og forståelse Faktakunnskap, kompetanse og kreativitet Faktuell viten vil si viten om fenomener i omverdenen og er relatert til faktakunnskap og kvalifikasjoner. Refleksiv eller situert viten - kompetanse er sentralt ift. hvordan man bruker sin viten, og er relatert til kompetanse. Systemisk viten - kreativitet vil si at man innehar viten om viten som ofte vil si viten om det som ofte er det uutalte vitensgrunnlaget. Denne siste vitensformen er knyttet til evnen til å kunne endre vitensfelt og er relatert til kreativitet. T

Digitale mapper Basiskunnskaper - HVE skal gjennom rene basiskunnskapstester sikre at den enkelte student innehar de nødvendige grunnleggende kunnskaper i det aktuelle skolefag.Testene vil danne grunnlaget for en videre progresjon mot neste vitensform, som er kompetanse. Kompetanse betyr at studentene er i stand til å operasjonalisere teoretiske kunnskaper i praksis i skolen og i læringsfellesskapet. Kreativitet er den siste vitensformen. Kreativitet i denne sammenhengen betyr systemisk viten om viten, f. eks. overordnede politiske og kulturelle faktorer som regulerer og endrer faget. T

Dispensasjon fra rammeplanen Praksis økes fra 20 til 28 uker. GLSM byttes ut med VLSM (videregående lese-, skrive- og matematikkopplæring for ungdomsskolen – lese- og skrivevansker) Studenten velger enten norsk eller matematikk som obligatorisk skolefag med fordypning på 60 studiepoeng. Nytt navn er norsk for ungdomsskolen eller matematikk for ungdomsskolen.

Ungdomsskolelærerutdanningen Og slik følger vi deg opp... Og dette sa NOKUT i sin konklusjon om oss... Undervisningskompetanse 8.-10 trinn T