Tidleg intervensjon på rusområdet - Kva veit vi? Kva er utfordringane? Kjetil Frøyland, seniorrådgjevar ved avdeling rusmidlar Mail:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
seniorrådgiver Jin Marte Øvreeide
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Sverre Nesvåg Forskningsleder
På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.
Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Departementet sin definisjon på sentrale omgrep:
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Ny rammeplan for barnehagen
Entreprenørskap i lærarutdanningen
HVA NÅ? VEIEN TIL GODE OG FORSVARLIGE TJENESTER. Disposisjon Systemfeil –Barn –Kvinner –Rammebetingelser Rus som spesialisthelsetjeneste –Intensjon med.
FOS-Forum for oppvekst i Sunnhordland. Velkommen til samling Barn og unge med store psykiske problem/åtferdsvanskar- Oppfølging av konferansen i Hgsd.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Tidlig innsats hele livet
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Ny strategiplan mot hiv
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Rus og avhengighet i arbeidslivet CAKE Q1, AKAN. Når bruk av rusmidler virker forstyrrende på oppgaver og funksjoner som skal ivaretas i familien eller/og.
Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til.
Lom, juni 2006 Personalseminar Sambandet mellom det individuelle og det institusjonelle i forsking og vitskap Har det nokon relevans for AØS? Øyvind Glosvik.
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Kartlegging av symptomer ESAS
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
The Sogn og Fjordane Preschool Physical Activity Study PRESPAS Fysisk aktivitet hjå 3-5 år gamle barn i Sogn og Fjordane.
1 Lise 16 år akuttinnlegging i overgangen ungdom - vaksen Arve Strandheim, BUP-Levanger.
Regional planstrategi
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Forebygging i skolen
Oktoberseminar på Solstrand hotell oktober 2009 Familiens Hus Familiens Hus Familiens Hus i Øygarden kommune.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Opptrappingsplan for rusfeltet ≡ «Regjeringen vil ha en ny og forsterket innsats for mennesker med rus- og eller psykiske problemer, og vil derfor.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Helse Førde Resultat frå Multisenterstudie «Barn som pårørande» Kjellaug K. Berntsen Koordinator BSP.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Bremanger utan utanforskap
Kva har barn eigentleg rett til?
Sogndal kommune.
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Sogndal kommune.
Rus - arbeid og aktivitet
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Born som pårørande Fagdag Hildegunn Fauske
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Vegen vidare… Kva skaper eit godt og utviklande læringsmiljø?
Utskrift av presentasjonen:

Tidleg intervensjon på rusområdet - Kva veit vi? Kva er utfordringane? Kjetil Frøyland, seniorrådgjevar ved avdeling rusmidlar Mail:

| Kva er tidleg intervensjon på rusområdet? Mål: Hindre utvikling av avhengighet av alkohol eller narkotika Hindre negative konsekvensar av alkohol- eller narkotikabruk Både tidlig i livet og tidlig i problemutvikling Ikkje det same som kortintervensjon Identifikasjon – å oppdaga Direkte rus eller indirekte rus Risikofaktorar og symptom Må følgast med aktivitet Intervensjon – å handla Direkte og indirekte tiltak

| 1) Kontakt med personen det gjelder. 2) Bekymring for uheldig rusmiddelbruk eller mulig rusproblem. 4) Bedømming av risiko og/eller problemomfang Grunn for bekymring avkreftet 5) Korttids rådgivning/ intervensjon (MI/FRAMES) 3) Sjekke ut bekymringen. Identifisering av risikofylt alkoholbruk eller mulig rusproblem. 6) Vurdering av hjelpebehov 7) Støtte og behandling 8) Oppfølging IDENTIFIKASJON (1-3) INTERVENSJON (4-8)

| Nokre overordna utfordringar Sosial tryggleik eller individuell fridom?

| Kva er det eigentleg som skal til? Oppleving av samanheng Konsistens Krav i balanse Deltaking i resultatskaping Sosiale band og oppleving av integrasjon i grupper (Aron Antonovsky)

| Fokus på risikosona Totalpopulasjonen Personar i risiko Personar med problem

| Å definere risikosona Barn og unge Ungdomsfasa Vaksne

| Risikosona – Barn og unge Barn eksponerte for rusmidlar i mors liv Valdsutsette barn og unge Barn/unge utsett for omsorgssvikt Barn/unge med foreldre med rusmiddelproblem/psykiske problem Skoleslitarar og -sluttarar Barn/unge med psykiske problem Barn/unge med åtferdsproblem

| Risikosona – Ungdomsfasa Lovbrytarar Gjengar Risikoungdom med etnisk minoritetsbakgrunn Ungdom som eksperimenterar Ungdom innlagt med intoks (forgiftning) Unge med utvikla avhengighet

| Risikosona – Vaksne Vaksne med risikofylt alkoholforbruk Gravide Vaksne tekne for fyllekøyring Personar med psykiske problem Eldre

| Kunnskap om korleis det skal gjerast? Kunnskapsoppsummering av IRIS Yngre barn: Kombinasjon av tiltak mot barna sjølv og familiane deira Observasjon, dialog, rådgivning, og stimulering av intellektuell utvikling. Eldre barn: Kombinasjon av familie, skule, og lokalsamfunn Undervisning og trening i samspel Ungdom 15+ Utydeleg kunnskapsgrunnlag Vaksne: Korttidsintervensjonar i høve til alkoholbruk har dokumentert effekt

| Framgångsrika preventionsprogram för barn och unga ( Ferrer-Wreder et al ) Sosial læringsteori med vekt på modellæring Operant betinging med vekt på forsterking gjennom belønning Tilpasning til faser i barns utvikling Relasjonen til omgjevnadene Risiko og beskyttelsesfaktorar

| Risikofaktorar og beskyttelsesfaktorar National Institute on Drug Abuse (NIDA) held fram fleire prinsipp for det førebyggande arbeidet: 1. Styrka beskyttelsesfaktorar og reversera eller redusera risikofaktorer. 2. Rettast mot alle former for rusmisbruk. 3. Adressera den aktuelle type rusmiddelproblem i lokalsamfunnet. 4. Skreddersyast til spesifikke befolknings- eller målgruppekarakteristika (alder, kjønn, etnisitet)

| Risikofaktorar og beskyttelsesfaktorar Støttar også opp om bruken av omgrepa risikofaktorar/beskyttelsesfaktorar, men: også ungdom som ikkje tilhøyrer risikogrupper utviklar problem. sårbarhets og beskyttelsesmodellar eigna til å skissere strategiar, ikkje forutsei enkeltindivid sin lagnad. interaksjon mellom dei ulike risikofaktorane – sirkularitet. Må derfor vera varsam med omgrep som ”risikofaktor”, ”risikogruppe”, ”sårbarhet”. (Report on selective prevention in the European Union and Norway, EMCDDA 2004)

| Tilbake på gata…. Kva kan du tilby Ola og Kari? Veit vi kva som virkar?

| Kunnskap om korleis det skal gjerast? Utfordring for dialogen og grenser for kunnskapen Makronivå (gruppenivå) Lovmessighet og regelmessighet – mønster og likskap Kan avsløre verknad av eit tiltak eller ikkje-verknad. Mikronivå (individnivå) Uforutsigbarhet og individuell skilnad – ingenting er likt Verknad framstår meir som ein følgje av den det gjeld sine val og handlingar

| Nokre utviklingsbehov Kunnskap om omfanget av personar i risiko Oversikt over praksis Samordning og koordinering Implementeringskunnskap

| Implementering Tolan et al. (2007) viser til fire krav til god implementering: velge eit program som har solid kunnskapsforankring, stille til disposisjon dei ressursar som kunnskapsgrunnlaget viser er naudsynte, tilpasse programmet til lokale forhold, ha eit langsiktig utviklande og gradvis forsterkande perspektiv.

| Kva kan gjerast på din arbeidsplass? 1Kunnskap om å korleis identifisera og intervenera. Har de nok kunnskap på din arbeidsplass? 2Forståing av eige mandat/rolle i dette arbeidet. Kva for risikogrupper møter du i din jobb? Kva slags ansvar har din arbeidsstad? 3Trening på handling Korleis ta dette opp med andre på jobben? Korleis henvende seg eksternt? Kven kan kontaktast lokalt? Korleis kjem ein i kontakt?

| Aktuelle satsingsområde framover IS Barn av foreldre med rus/psykisk lidelse Ungdom i sviktsonen Ungdom innlagt med forgiftning Gravide Andre satsings- områder Fastlegen som arena Skolen som arena Arbeidslivet som arena Sykehuset som arena

| Tidleg intervensjon – Kva veit vi? Behova for samanheng og meining – det som skal til (ref. Antonovsky) Har godt kunnskapsgrunnlag for arbeid med barn og vaksne (ref IRIS) Kjenner mange av risikofaktorane og mange av risikogruppene Har erfaringar om kva som skal til for å få til handling i praksis

| Kva er utfordringane? Liberaliseringstendensar? – Tryggleik versus fridom (Bauman) Samhandling og heilskap i hjelpeapparat Gode grep på risikosona Ungdom 15+ Implementering av gode programmer og tiltak Handling i praksis