Tekstlingvistikk Astrid Granly

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
For å sitte og ikke gjøre noen ting
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Et Moderne Eventyr Froskekongen.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Spøken som gir deg lykke!
Arbeidsløs.

O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Et Moderne Eventyr Froskekongen HappyC.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Oppgave 1 ”Mannen som skulle stelle hjemme”
Hva er vitsen med å gifte seg?
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
med fokus på elevtekster
Side 162 Sett inn riktig preposisjon eller adverb
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Getsemane – Matteus 26,36-56.
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Jesus, døperen Johannes og jul
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Ordklasser Inndelingen
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
BIND SETNINGENE RIKTIG SAMMEN OG MED LOGISK INNHOLD Kapittel 5 oppgave h.
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Tekstlingvistikk 2 ALU
Læremiddelkunnskap 2 Sammenheng i tekst LUT,
Tekstlingvistikk – Samanhang i tekst
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Oppsummering i grammatikk
Morfologi Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Fattigdommen ingen ser
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Utskrift av presentasjonen:

Tekstlingvistikk Astrid Granly 12.09.08

Hva er grammatikk?

Sammenheng på tekstens mikronivå Sammenheng mellom setninger Fakta til fakta Motsetninger Alternativer Tid Årsak/virkning Vi skal nå se på sammenheng mellom setninger og sammenheng mellom ord og ordgrupper, med andre ord: sammenheng på tekstens mikronivå. Først sammenheng mellom setninger, som vi deler inn i 5 hovedtyper

Forbindere i teksten Type forbinder: Mening: Grammatisk kategori: Eksempler: Additiv Oppramsing, eksemplifisering, utdyping, presisering, reformulering Konjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: og, samt også, videre, dessuten, forresten til og med, på samme måte som, for eksempel Adversativ Kontrast, motsigelse, innrømmelse Subjunksjoner: men enda, selv om derimot, likevel, imidlertid, til tross for, trass i, tvert imot Temporal Tidsforhold da, når, mens, innen, siden så, deretter, etterpå, endelig, da, når, senere, tidligere, samtidig etter en stund, på den tid, ut i de små timer Kausal Årsak, hensikt, følge, betingelse, begrunnelse for, så fordi, da, slik at, hvis derfor, altså, dermed, således på grunn av, følgen av, årsaken til, av den grunn Alternativ eller, enten – eller alternativt Litt mer komplisert satt opp ser det slik ut. Dere kan ta en foreløpig titt, snakke sammen, i løpet av dagen skal dere kunne alle disse

Sammenheng på tekstens makronivå Avsnitt Tekstens punktum Tekstordnere Tekstelementer som synliggjør eller kommenterer hvordan teksten er strukturert Tema/rema Forholdet mellom kjent og ny informasjon

Sammenheng på tekstens mikronivå Sammenheng mellom setninger Å knytte fakta til fakta Additive forbindere Først spiste jeg frokost, så gikk jeg på skolen, og så gjorde jeg lekser. Da jeg kom hjem, så spiste jeg middag, og så kom Anders, og så spilte vi fotball.

Sammenheng på tekstens mikronivå Sammenheng mellom setninger Å uttrykke motsetninger Adversative forbindere Men (…). Men (….) Men (…)

Sammenheng på tekstens mikronivå Sammenheng mellom setninger Å uttrykke alternativer Alternative forbindere Enten – eller Alternativt

Sammenheng på tekstens mikronivå Sammenheng mellom setninger Å organisere teksten etter tid Temporale forbindere Gjestene kom kl. 17. Da gikk vi alle til bords. Vi satt til bords i minst tre timer. Deretter var det dessertbord før baren ble etablert. Etter det var det dans til langt ut i de små timer, før gjestene gikk hjem.(…) Fra Aase (1990): Skriveopplæring og sjanger.

Sammenheng på tekstens mikronivå Sammenheng mellom setninger Å markere årsak-virkningrelasjoner Kausale forbindere Det var langvarig streik, så butikkene ble tomme for varer. Det var langvarig streik. Derfor ble butikkene tomme for varer. Butikkene ble tomme for varer fordi det var langvarig streik. Grunnloven gav mannlige bønder stemmerett og regnes derfor som radikal for sin tid. Grunnloven var radikal for sin tid ettersom den gav mannlige bønder stemmerett.

Lars selger bruktsykler. Han vil tjene penger.

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

Forbindere i teksten Type forbinder: Mening: Grammatisk kategori: Eksempler: Additiv Oppramsing, eksemplifisering, utdyping, presisering, reformulering Konjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: og, samt også, videre, dessuten, forresten til og med, på samme måte som, for eksempel Adversativ Kontrast, motsigelse, innrømmelse Subjunksjoner: men enda, selv om derimot, likevel, imidlertid, til tross for, trass i, tvert imot Temporal Tidsforhold da, når, mens, innen, siden så, deretter, etterpå, endelig, da, når, senere, tidligere, samtidig etter en stund, på den tid, ut i de små timer Kausal Årsak, hensikt, følge, betingelse, begrunnelse for, så fordi, da, slik at, hvis derfor, altså, dermed, således på grunn av, følgen av, årsaken til, av den grunn Alternativ eller, enten – eller alternativt

Referentkopling Leksikalske koplinger Grammatiske koplinger Ord eller fraser fra samme betydningsområde knyttes sammen Grammatiske koplinger Grammatiske fenomener lager koplingene

Leksikalsk kopling Synonymi Antonymi Hyponymi Meronymi Repetisjon

Grammatisk kopling Proord Substantiv i ubestemt/bestemt form Pro-nomen Pro-adjektiv Pro-adverb Pro-setninger Substantiv i ubestemt/bestemt form

Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987) Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)