Funksjoner og didaktikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Vurdering for læring med eksempler fra matematikk
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Forbruk Kompetansemålet er å kunne si noe om forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for de rettighetene en forbruker har K-06.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grunnleggende matematikk
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Læreplaner i matematikk
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ny læreplan, nye utfordringer
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Lysåpning og senteravstand
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
-bruksområder og egenskaper
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Fra likninger til funksjoner
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Fra likninger til funksjoner
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Funksjoner.
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Proporsjonale storleikar -finne og utnytte eigenskapane til proposjonale, omvendt proposjonale, lineære og kvadratiske funksjonar og gje døme på praktiske.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Hvordan lage passepartout
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MATEMATIKK 1. trinn.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Funksjoner Kapittel 2.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Funksjonar i dagleglivet
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Hva er funksjoner og når bruker vi det?
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Grafen til kvadratiske funksjoner
- Likninger/ulikheter og konstruksjon
Proporsjonale størrelser
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Funksjoner og didaktikk 21. november

Innhold Læreplaner og funksjoner Ulike representasjoner for funksjoner Misoppfatninger Test om funksjoner – resultat Bruk av IKT i funksjonslæra

Læreplanen – LK06 Kompetansemål etter 10. trinn: Elevene skal kunne: Lage, på papiret og digitalt, funksjoner som beskriver numeriske sammenhenger og praktiske situasjoner, tolke dem og oversette mellom ulike representasjoner av funksjoner, som grafer, tabeller, formler og tekst. Identifisere og utnytte egenskapene til proporsjonale, omvendt proporsjonale, lineære og enkle kvadratiske funksjoner, og gi eksempler på praktiske situasjoner som kan beskrives med disse funksjonene

Ulike representasjoner(Janviers tabell): Fra Til Situasjon Tabell Graf Formel TS GS FS ST GT FT SG TG FG SF TF GF

Fra situasjon til graf Jeg kjøper euro til 8,30 kr per euro.

Fra situasjon til formel Jeg kjøper euro til 8,20 kr per euro og betaler vekslingsgebyr på 25 kr Y = 8,20 x + 25

Fra situasjon til tabell Jeg kjøper dollar til 5 kr per dollar Dollar Antall kroner Koordinater 1 1* 5 = 5 (1, 5) 10 10 * 5 = 50 (10,50) 20 20 * 5 = 100 (20,100)

Fra tabell til situasjon Hvilken situasjon kan denne tabellen beskrive? x y 1 2 4 3 9 16

Fra tabell til graf Hvilken graf kan lages til denne tabellen? x y 1 12 2 6 3 4 8 1,5

Fra tabell til formel Hvilken formel kan lages til denne tabellen? x y 1 12 2 6 3 4 8 1,5

Fra graf til situasjon Hvilken situasjon kan denne grafen forestille?

Fra graf til tabell Lag tabell ut fra grafen

Fra graf til formel Hvilken formel passer til denne grafen?

Fra formel til situasjon Hvilken situasjon beskriver denne formelen? Y = 15x

Fra formel til tabell Lag tabell til dette funksjonsuttrykket Y = 0,5x + 2

Fra formel til graf Hvilken graf kan du lage ut fra funksjonsuttrykket? Y = 2x + 1

Misoppfatninger innenfor funksjoner 1. Å tolke grafen som et bilde eller et kart av en situasjon 2. Vanskeligheter med å holde styr på begge variablene samtidig 3. En graf er alltid rettlinjet 4. Problemer med å tolke stigning og intervaller 5. Problemer med proposjonalitetstenking

Feil og misoppfatninger innenfor funksjoner. Funn på test. A. Blanke svar B. Mangel på førnødvendige kunnskaper C. Mangel på orden og nøyaktighet D. Misoppfatninger – mangel på forståelse

B. Førnødvendige kunnskaper Kunnskap om koordinatsystemet Algebrakunnskaper Kunnskaper om brøkregning Regning med negative tall

C. Mangel på orden og nøyaktighet Sette opp tabell Spiss blyant, linjal Hastighet, slurv Dette fører til følgefeil.

D. Misoppfatninger = uutviklede begrep

Resultater

Resultater, forts. Gjennomsnittlig poengsum 1996: 6,87 2006: 7,13 Høyeste poengsum 1996: 18 2006: 19 Antall prosent med 0 poeng: 5,8 % begge år

Tiltak for å oppnå bedre forståelse Bruk alle rutene i Janviers’ tabell - det gir et solid funksjonsbegrep Bruk språket – evnen til å uttrykke seg muntlig og skriftlig Bruk IKT fornuftig Praktiske innfallsvinkler kontekster er viktig

IKT i funksjonslære Det finnes flere programmer: Excel, grafboks, winplot, geogebra Winplot og geogebra kan lastes gratis ned fra nettet og er enkle å lære seg.

Hva kan IKT brukes til innenfor funksjoner? Viktig: elevene skal fortsatt kunne lage tabell og ut fra den en graf. IKT kan brukes i utforsking

IKT i utforsking Hvilken betydning har konstantleddet? Lag funksjonene y= 3x+2, y= 2x+4, y= 5x-3 Se på grafen og konstanten i funksjonsuttrykket. Hva ser du? Hvilken betydning har stigningstallet? Lag funksjonene y= 2x-1, y=2x+3, y=2x+1 Hva kan du si om grafene?

IKT Hva betyr positivt eller negativt stigningstall? Lag: y=-2x+3, y=2x+3, y= -x+3, y=x+3 Kan du lage to linjer som står vinkelrett på hverandre?

Kvadratiske funksjoner Y= ax2 Hvilken betydning har a’en? Lag funksjonene:y=x2 ,y=3x2 , y=1/2x2 ,y=-2x2 , y=-1/2x2