Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland 2011 - 2015 Festivalkonferanse 24.11.11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kultur som drivkraft i lokal verdiskaping KULTURdykk 05
Advertisements

Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Byer: 4 Lillehammer, Gjøvik, Fagernes, Otta
Velkommen til Oppland.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Planstrategi som nytt verktøy
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Plan for kompetanse og identitet
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Aktørenes roller i planprosessene
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Fylkeskultursjef Tone Kolaas, Musikerkonferansen 31.august Hvordan legge til rette for at flere profesjonelle musikere kan leve og virke i Oppland?
Organisering av verdensarvarbeidet
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
Kulturstrategi for Oppland
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
1 Opplevelsesnæringene Onarheim/ Farstad/ Almås På vei mot et regionalt forankret, flerfaglig forskningsprogram… Seminar Tindved Kulturhage, Verdal
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses - næringer Gjermund Wollan (HiNT / TFU) Jørund Aasetre (TFU)
Regionale forskningsfond
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Presentasjon 2009 Kvernstein gir læring, identitet og næring.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Hvorfor regionale møter?
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Den kulturelle skolesekken
- Skjeringspunktet mellom Innovasjon Norge og kommunale næringsfond -
Kreative og kulturbaserte næringer
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse

Mandat Gi en oversikt over situasjonen i Oppland og en kortfattet oversikt over satsinger i sammenlignbare fylker. Gi en kortfattet oversikt over nasjonale og internasjonale utviklingstrekk på feltet. Drøfte sammenhengene mellom kulturnæringer og kulturbaserte næringer. Formulere ambisjoner, mål, utfordringer og strategier for kultur- og næringsfeltet i Oppland. Beskrive tiltak

Begrepsavklaring Kulturnæring (no.) (cultural industries) Kulturøkonomi (da.) Kreative næringer (creative industries) (en.)

Kulturnæring … private bedrifter som fremstiller og selger kulturelle produkter i form av varer eller tjenester i markedet…

Opplevelsesnæringer Tar også med naturbaserte opplevelser, spill og organiserte opplevelser og sport.

…strategiplanen er en plan for de deler av kunst- og kulturfeltet som har overskudd som et vesentlig mål, og synergifeltet mellom disse og utvalgte kulturbaserte næringer…

Kulturens rolle (E. W. Jacobsen)

Oppland fylkeskommunes regionale handlingsprogram Videreutvikle Oppland som et attraktivt reiselivsfylke gjennom bærekraftige natur- og kulturbaserte opplevelser. Arbeide for gode rammebetingelser for innovasjon og nyskaping innen kulturbaserte næringer.

Kulturfestivaler Sysselsetting for et antall personer Næringsmessige ringvirkninger Ny næringsvirksomhet som følge av kompetanse utviklet ved festivalene Viktig element i reiselivsproduktet Profilerer Oppland som kulturfylke

Regionenes egenart Valdres Lillehammer Hadeland Gjøvik Midt-Gudbrandsdal Nord-Gudbrandsdal

Relevans til annet planarbeid Næringshageprogram Virkemidler for regional forskning og innovasjon (VRI) Innovasjonsstrategi for Oppland Planstrategi for Oppland Regionalt handlingsprogram Framtidas museum i Oppland – perspektiver og strategier mot 2015

Verdiskapingsprogram innen natur- og kulturparker Programmet skal gå fram til og med 2014 og skal være Oppland fylkeskommunes hoved- satsing fram mot det nasjonale grunnlovs- jubileet i 2014.

Mål, strategier og tiltak Opplevelsesfylket Kunstnerfylket Kulturarvfylket

Opplevelsesfylket Oppland Utarbeide verktøy for å måle verdiskapingspotensial i kulturnæringene. Bærekraftige natur-, kultur- og arrangementsbaserte opplevelser. Tydelig politikk for kulturnæringenes som innsatsfaktor for reiselivet, og for reiselivet som aktør i opplevelsesindustrien. Videreutvikle kulturnæringene med mål om økt verdiskaping for reiselivet. Være pådriver for at kulturnæringene tas inn i regionale handlingsplaner, også som innsatsfaktor i andre næringer.

Kunstnerfylket Oppland Legge til rette for økt synliggjøring av fylkets utøvende kunstnere og deres betydning for verdiskaping. Utvikle en strategisk plan for talentutvikling og kompetanseheving i samarbeid med høgskolemiljøene og kunstnerorganisasjonene. Gode øve- og spillesteder for scenekunst i Oppland. Utarbeide egen strategiplan for visuell kunst. Utarbeide en egen politisk strategiplan for musikk. Videreføre samarbeid med utvalgte kulturfestivaler i fylket.

Kulturarvfylket Oppland Bidra til målrettede overordna grep for bedre næringsmessig utnyttelse av natur- og kulturarven. Legge til rette for næringsutvikling langs pilegrimsleden. Internasjonalt samarbeid som verktøy for utvikling og kompetanseheving.