Identitet og subkultur SAM 1

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Advertisements

Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Samfunnskunnskap - Makt
Venn kommer av norrønt: Vinr
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Å lykkes eller være lykkelig?
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Roman- og novelleanalyse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Symbolsk interaksjonisme
Bourdieus kultursosiologi
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Nyere sosiologisk teori
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Venn kommer av norrønt: Vinr
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Kriminalitetsforståelser
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Morten William Knudsen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim

T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Tidlig psykologisk antropologi:
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
IDENTITET: BECK, BAUMAN & ZIEHE
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Pierre Bourdieu ( ).
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Trender, stil og subkultur Forelesning 25. november 2009 Ungdomskunnskap Arnbjørg Engenes.
KRIMINALITET SAM 1 Forelesninger uke Arnbjørg Engenes.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Bourdieus kapitalbegrep
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Pierre Bourdieu ( ).
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Halvårspresentasjon i ungdomskunnskap
Pierre Bourdieu ( ).
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Tverrfaglige tema.
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Identitet og subkultur SAM 1 Forelesning 21.oktober 2009 Høgskolen i Vestfold Arnbjørg Engenes

Sentrale teorier i forbindelse med identitet og subkultur: George Herbert Mead Zygmunt Bauman Anthony Giddens Ulrich Beck Erving Goffman Thomas Ziehe Pierre Bourdieu Sarah Thornton Paul Willis Anne Krogstad Dick Hebdige

IDENTITET Evne til refleksjon Selvobjektivering Fortolkning Valg av strategier og sosiale identiteter Identitet skapes, er ikke (bare) konsekvens!

Stil .

KATEGORISERING Vi – de andre Markering av tilhørighet og avstand Stil Symboler Holdninger Handlinger

Symboler .

GEORGE HERBERT MEAD (1863-1931) Selvet Jeg – meg Fokus på samspill (relasjoner og interaksjon) Stor flerfaglig innflytelse Mikroorientert

Anthony Giddens Tilskrevne roller --> etablering & utvikling av selvbiografiske fortellinger Det refleksive selvet Intimitetens transformasjon Identitetskonstruksjon Valg av seksualitet Livsstil

Ulrich Beck Risikosamfunnet vs klassesamfunnet Risiko før: personlig Risiko nå: global Synlighet Fordeling av risiko – risikoutsetting Moderniseringsprosessen: refleksiv Trusselfellesskap/-skjebne Ekspertuttalelser

Zygmunt Bauman FAST MODERNITET: Klasse, nasjon, kjønn Produsentrolle Identitet avhengig av gruppetilhørighet Ytelse FLYTENDE MODERNITET: Marked og forbruk Konsumentrolle Identitet avhengig av egen dyktighet Nytelse

Mer om Baumans identitetsteori Garderobefellesskap Turistholdninger til livet Umiddelbar behovstilfredsstillelse Forbruksnormer, også f.eks kjærlighet (”Kundetilfredshet, ellers opphører avtalen”) Få, dype forhold  mange, overfladiske kontakter

Erving Goffman Hverdagsritualer Interaksjonsritualer Backstage/frontstage Substansielle vs seremonielle regler Når skjulte regler brytes, blir de synlige

Thomas Ziehe Refleksivitet Kulturell fristilling Gjørbarhet Individualisering Mulighetshorisonter

Identitetskonstruksjonen starter tidlig… .

Pierre Bourdieu Nøkkelbegreper: Habitus Felt Kapital Rom Doxa

FELT Områder av samfunnet Uavhengig av tid og rom Kamper om definisjon av feltets grenser Etablerte vs nykommere B. studerte bl.a. følgende samfunnsområder som felt: kunst- og kulturproduksjon, forbruk, yrkesvalg, juss, byråkrati, religion, journalistikk, organisasjonsliv, idrett Skille produksjon vs konsumpsjon

HABITUS Kroppsliggjorte disposisjoner Dypstruktur, dvs kan ikke direkte iakttas Ikke determinerende! Sitter dypt, men kan endres. Livsstil er det manifeste uttrykket for habitus Hexis = måten man fører kroppen på (han beskriver f.eks bønder på ball)

ROM Et underliggende system av sosiale forskjeller Multidimensjonalt Plassering i det sosiale rom har betydning for sannsynlige sosiale baner Mentale strukturer svarer til det sosiale rom, dvs preget av hvor i rommet man selv befinner seg

DOXA = kunnskap som blir tatt for gitt Ortodokse: de som forsvarer doxa, de ”rettroende” (Ortodoksi = et rett/herskende syn) Feltets historie viktig for å formidle hva som gjelder, det underforståtte, doxa Sammenheng med makt

KAPITAL Økonomisk kapital Sosial kapital Kulturell kapital Symbolsk kapital Feltspesifikk kapital

Sosial kapital Kontakter Tilknytning Vennskap Nærmiljø Sosiolekt

Kulturell kapital Akkumulerte ressurser som legitimerer statusforskjeller, f.eks kunnskaper, språk, ideer, verdier, vaner Symbolsk karakter Stor betydning for reproduksjon av ulikhet Distinksjoner opprettholdes ved at ulike grupper har ulik smak Utdanningskapital: den attesterte formen for kulturell kapital

Eksempel: Bourdieu om utdanning Utd = Attestert form for kulturell kapital Skolen reproduserer sosial ulikhet (sosial bakgrunn + kjønn disponerer for en spesiell posisjonering) Men: NB! Ikke deterministisk! Utdanningssystemet sikrer gjenkjennelse av kulturell kapital opprettholdelse av et symbolsk klassifiseringssystem

Symbolsk kapital ”En hvilken som helst egenskap (hvilken som helst form for kapital; fysisk, økonomisk, kulturell, sosial) som oppfattes av sosiale aktører med persepsjonskategorier som er slik at de er i stand til å kjenne den (til å oppfatte den) og til å anerkjenne den, til å gi den verdi.” Bourdieu: Symbolsk makt (1996: 61)

Feltspesifikk kapital Innsidere vs utenforstående Egenskaper verdsettes ulikt i ulike felt f.eks juridisk kapital følger en annen logikk enn militær kapital, sier B. Jf Sarah Thornton: Subkulturell kapital Jf Anne Krogstad: Deskriptive vs regulative symbolsystemer

Gry Paulgaards artikkel Stedstilhørighet Mental radius Ytre sett: økt likhet? Indre sett: dyp forankring til sted ”Identitetskonstruksjon er et relasjonelt prosjekt, enten det dreier seg om individuelle eller kollektive identiteter.”

VIKTIGE BEGREPER Refleksivitet Kulturell kompetanse Kapitalformene Subkultur Trender Paradigme Identitetskonstruksjon