16. jun. 2015 1 Husbankens tanker omkring Plan- og bygningsloven som boligpolitisk verktøy Planseminar Namsos 11. mai 2009 Randi Selseth, Husbanken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planstrategi.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Side 1 Husbanken Husbanken – erfaringer og nye utfordringer i gjennomføringen av boligpolitikken adm. dir. Geir Barvik NOVA Oslo 8. november 2005.
Side 1 Husbanken Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april Om retningslinjene for det nye grunnlånet Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april.
Kommunens rolle i boligpolitikken
Kommunene og Husbanken Hvordan jobbe sammen mot et felles mål KBL-konferanse Larvik 6.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Tjenestestedets navn Kommuneplanen – muligheter og utfordringer Mange bra forslag – mye tilpassning til god praksis Samfunnsdelen blitt tydeligere § 11-2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Status og resultater i Livskraftige kommuner Agder Rådgiver Hans Otto Lund.
Planstrategi og planhierarki
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
”Alle skal bo trygt og godt” Fylkesmannen i Troms v/ rådgiver Eva Angell
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen – samfunnsdel og økonomi
Kommunal planlegging.
Velkommen til folkemøte
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Plankonferanser i Bodø, Mosjøen og Narvik mars 2009
Solveig Paule, avdelingsdirektør i Husbanken, Norge Visby 3. juli 2016
Aktuelt fra Husbanken Plankonferansen 2013.
Helhetlig boligpolitisk innsats
Stabsdirektør Inger Vold Zapffe
Nasjonal boligbyggingspolitikk - hva er det?
Bærekraftig boligbygging
Husbankens boligpolitiske utfordringer
Boligsosialt utviklingsprogram
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Plankonferansen 11 desember 2014
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Utskrift av presentasjonen:

16. jun Husbankens tanker omkring Plan- og bygningsloven som boligpolitisk verktøy Planseminar Namsos 11. mai 2009 Randi Selseth, Husbanken

Alle skal kunne bo trygt og godt Husbanken 1946 til 2009 – fra boligbank til velferdsetat Fra generell boligforsyning til boligsosiale utfordringer Fra personmarkedet til kommuner og utbyggere Satsing på kompetanseutvikling

Rollefordeling i boligpolitikken Staten sette sentrale mål for boligpolitikken fastsette lover og rammebetingelser tilby gunstig finansiering veiledning og informasjon stimulere til forskning Kommunen legge til rette for lokale løsninger mht bygging av nye boliger samt utvikling og fornyelse av boliger og boligområder medvirke til å skaffe boliger til personer som selv ikke kan ivareta sine interesser på boligmarkedet Private aktører viktig samarbeidspart ved gjennomføring av boligtiltak

Sammenheng mellom plandelen og byggesaksdelen Formål i PBL Formål i PBL Kommunal planstrategi Kommuneplan Arealdel Kommuneplan Arealdel Reguleringsplan (Områderegulering og Detaljregulering) Byggesaks- behandling Kommuneplan samfunnsdel Kommuneplan samfunnsdel Bolig og Bygg SYNLIG RESULTAT Bolig og Bygg SYNLIG RESULTAT Boligsosiale tema, universell utforming og energi/miljø tydelig tilstede i alle deler og som synlig resultat i boliger og bygg!

Planstrategi: Aktiv drøfting om boligpolitikk Drøfte boligpolitikk – med helhetlig perspektiv Hvilke strategiske valg må kommunen ta i forhold til Boligsosialt - vanskeligstilte grupper i boligmarkedet Universell utforming i bolig/boligområder Energi og miljø i bolig/boligområder Fokus på medvirkning I Planstrategien Hvilke planer skal inn i kommuneplanens samfunnsdel Planlagte rulleringer Planlegge = kommunikativ oppgave PBL § 10

Kommuneplan – samfunnsdelen Tar utgangspunkt i planstrategien Handlingsdel som angir hvordan planer skal følges opp – revideres årlig Økonomiplan kan inngå i handlingsdel Tiltak og krav fra kommunens side? Boligsosialt, universell utforming og energi/miljø ift bygg/bolig Budsjettmessige tiltak Vær konkret: skal f.eks 50% av ny boligmasse være uu – eller skal 30% av eksisterende boligmasse rehabiliteres med fokus på energi/miljø – hvordan skal vanskeligstilte grupper prioriteres i forhold til bolig? PBL § 11

Diskuter plassering av boligsosiale tema i kommunen Komme tydelig frem i planstrategi og samfunnsdel Rapporter viser at god forankring av boligsosiale tema gir bedre resultater for kommunen I vår region har 54 av 85 kommuner BSHP Ved plassering i samfunnsdelen Høyere status - Handlingsdelen revideres årlig Ved plassering utenfor (som BSHP) Faste rulleringer – eller ved behov PBL § 1-1 PBL § 11-1 PBL § 11-2 PBL § 12-7 PBL § 1-1 PBL § 10-1 PBL § 11-1 PBL § 11-2 PBL § 12-7

Boligsosialt – utfordringer Ivaretas vanskeligstilte grupper på boligmarkedet i planverket? Sammenheng mellom kommunal bolig og tjenester? Vedlikehold av kommunale boliger? Veien inn eller ut av kommunal bolig? Organisering av boligsosialt arbeid? (tverrfaglig og tverretatlig) Helse i Plan, bevisstgjøring av levekår - et verktøy ift PBL og det boligsosiale

Boligsosialt - eksempel Boligsosial handlingsplan i Porsgrunn kommune Basert på grundig analyse for de 5 siste år av utviklingen på det boligsosiale feltet Fokus på økning i antallet kommunale boliger Har vedtatt å innarbeide visjoner og overordnede mål i kommuneplanens samfunnsdel ”NY Strategi 22: Hjelp til selvhjelp – på vei til egen bolig” – direkte fra BSHP 12 sider

Universell utforming i boliger Bra for alle, nødvendig for noen Bevegelses-, orienterings- og miljøhemmede ivaretas bedre gjennom uu Formuler tydelige mål og strategier i forhold til universell utforming Avklare hvor og hvordan uu skal synliggjøres i planverket - Kun 7% av boligmassen i Norge har livsløpsstandard MD sier: ”Helhetsstrategi for utforming og planlegging Med utgangspunkt i menneskets funksjonskrav Bygger på et rettighets- og likeverdsperspektiv I så stor utstrekning som mulig” PBL § 1-1 PBL § 11-1 PBL § 11-2 PBL § 12-7 PBL § 1-1 PBL § 10-1 PBL § 11-1 PBL § 11-2 PBL § 12-7

Universell utforming – utfordringer Politiske føringer for at man skal kunne bo hjemme lengst mulig (de som ønsker det) Økning av antall eldre For få uu-boliger øker presset på kommunale boliger øker antall besøk av hjemmetjenesten Mangel på uu kan gi redusert livskvalitet uu gir: Økt brukstid (hele livsfasen) Merverdi for bygg- /boligeier Føringer for bedre kommune- og samfunnsøkonomi

Universell utforming – eksempel Mange gode eksempler i rapporten ”Universell utforming som kommunal strategi” Ullensaker kommuneplan eget kap. ”Universell utforming og folkehelse” Tromsø kommune - uu som gjennomgående pinsipp Kristiansand kommune - 70% av nye boliger etter prinsipp om uu

Energi og miljø – i bolig og bygg Tydelige mål og strategier med hensyn til energi og miljø i bygg og boligområder Økt fokus på boligtype/byggematerialer/- prosesser Energimerkeordning kommer Bygningsdelen i PBL regulerer bygningskropp, men det er lov å strekke seg utover gitte krav PBL § 1-1 PBL § 10-1 PBL § 11-1 PBL § 11-2 PBL § 12-7

Energi og miljø – utfordringer Klima: en viktig miljøutfordring Hvordan synliggjøre reduksjon av energibehov? Passivhus vs fjernvarme/vannbåren varme? (Passivhus – lavt oppvarmingsbehov) Bolig og bygg står for omtrent 40 % av energiforbruket i Norge Potensialstudie for Midt-Norge fra Sintef sier at passivhus-satsning er det tiltaket som vil kunne gi størst effekt for reduksjon av elektrisitetsbehov og termisk energi

Energi og miljø – eksempel Prosjekt i Trondheim kommune ”Brøset- Planlegging og realisering av en klimanøytral bydel i Trondheim” med fokus på lavt energiforbruk og sunne byggematerialer Paradis – Stavanger ” Paradis vil bli et ledende eksempel på at man kan arbeide og bo urbant uten reduksjon i livskvalitet ved bruk av bærekraftige løsninger. Ingen norske byer har lyktes i å forme bærekraftige bydeler ut ifra helhetlig planlegging, slik som Malmö eller Hammarby i Sverige.”

Utfordringer framover Hva kommunene kan gjøre Sett boligpolitikk på dagsorden! Bruk planverket for å oppnå ønsket boligpolitikk i forhold til boligsosialt arbeid, universell utforming og energi/miljø

Ulike rapporter Utenfor de boligsosiale ordningene Fragmentert og koordinert Organisering av boligsosialt arbeid i norske kommunerFragmentert og koordinert Organisering av boligsosialt arbeid i norske kommuner Boligkvalitet og kommunal planlegging Universell utforming som kommunal strategi Midt-Norge som passivhussatsning –potensialstudie Kommunale utleieboliger – Årsaker til lav vekst og forslag til tiltak som kan bidra til økt vekstKommunale utleieboliger – Årsaker til lav vekst og forslag til tiltak som kan bidra til økt vekst