Inger-Lise Lien (2004): Gjenger, et innvandringsproblem?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Foreldrenes betydning
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Selvfølelse vs selvtillit
Omstilling uten nedbemanning
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Heidi Arnesen Austlid IKT-Norge
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
7. Motivasjon i organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Generelle tiltak og forebygging
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Tiltak for utsatt ungdom i Stjørdal
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Stress, utbrenning, mobbing
1 Jeg og samfunnet.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Integrering og arbeid mot tvangsekteskap 12.Juni 2009 Av Shilan Shorsh.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Veien inn i kriminalitet, gjengkriminalitet.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Kampen skole Vår visjon:
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Miljøgruppa + Leiv Inge - Carita - Jostein. Målsetting Skigruppa i Birkebeineren skal gi barn og ungdom varig skiglede, gjennom trening og leikbetonte.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Aggresjon.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
NORSKKURS GRUPPE A.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
Velkommen til Apalløkka
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Psykisk helse.
Radikalisering og voldelig ekstremisme
7. Motivasjon i organisasjoner
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Inger-Lise Lien (2004): Gjenger, et innvandringsproblem? Hentet fra boka Gode formål – gale følger? Kritisk lys på norsk innvandringspolitikk, s. 155-166, Cappelen Akademisk Forlag, 2004, Oslo

Definisjon på en gjeng Den har et navn. Den gjør krav på et territorium eller et marked. Den er bundet sammen på en kontinuerlig basis. Den er involvert i kriminell aktivitet

Sitat: ”Er enkelte innvandrergrupper mer utsatt for å utvikle et gjengproblem enn de norsk-norske?” ”NOVA-undersøkelsen fra 1998 viste at det er blitt en generell polarisering i ungdomskategorien gjennom 1990-tallet. 95 % er blitt snillere og mer lovlydige, mens 5 % er blitt mer voldelige enn de var før (…)”. Dette gjelder både norsk-norsk ungdom, og innvandrerungdom, men i sterkere grad innvandrerungdom (s. 155).

1. Migrasjonsprosesshypotesen og sosial frustrasjonsteori. ”Det er spesielt i de tilfeller hvor det er et sterkt press på ungdommen til å la seg integrere, at gjengproblematikken vil kunne utvikle seg” (s. 156). I følge Waters migrasjonshypotese må gjengdannelse ses i lys av forholdet mellom høye ambisjoner og en lav plassering i arbeidsmarkedshierarkiet, noe som utvikler sosial frustrasjon, både på egne og foreldrenes vegne.

1. Migrasjonsprosesshypotesen og sosial frustrasjonsteori. Flere europeiske byer de siste 30-40 årene har mottatt arbeidskraft fra ”landsbyer i u-land med føydalstruktur og høy grad av analfabetisme” (s. 157). Siden utgangspunktet for disse innvandrerne har vært standarder fra hjemlandet, har det vært ganske tilfredsstillende å havne i lavsegmentarbeid i det nye landet. For deres barn, derimot, som vokser opp i og sammenligner seg med forholdene i mottakerlandet, er ambisjonene annerledes. Når deres muligheter allikevel begrenes, av ulike grunner (diskriminering/selvekskludering), skapes frustrasjonen. Dette er utgangspunktet for sosial frustrasjonsteori. Teorien angår både norsk-norsk ungdom og innvandrerungdom, men i forhold til gjengutvikling må den samtidig kobles sammen med andre teorier.

2. Selveksklusjon: foreldrenes og imamenes rolle ”Lewis hevder at holdninger hos foreldrene, og ikke minst importerte imamers innflytelse, gjør ungdommene til tapere (…)” (s. 159). ”Vi kan ikke se bort fra at nye bølger av innvandrere kan bli etterfulgt av nye bølger med gjengkriminalitet, slik erfaringene fra USA viser” (s. 160).

3. Problemer med sosial kontroll i en migrasjonssituasjon Sosiologen Norbert Elias (1994) hevder at vi i Vestens sivilisasjonsprosess har gått fra ytre til indre kontroll (s. 160). Hirschi mener at en utøvelse av voksenkontroll motvirker kriminalitet og gjengdannelse. ”Når foreldrene sier at det norske samfunnet har ødelagt ungene deres og satt dem opp mot foreldrene, har de til en viss grad rett” (s. 161). Pendeleffekter og misforståelser av det liberale.

4. Atskilte sfærer og skam som integrasjonsmekanisme ”Det ligger også et problem i at foreldrene ikke har oversikt over de miljøer som ungene ferdes i” (s. 162). I motsetning til stigmatisering, som øker kriminaliteten, består reintegrerende skam av to faser: først en smertefull skamfølelse, og deretter en åpen mottakelse og tilgivelse fra samfunnet, som åpner døren for å slippe synderen inn igjen” (s. 162). ”Når ungene lager problemer på skolen, og det ikke finnes tilbakemelding til foreldrene og miljøet for øvrig, oppstår det ingen skam og tilgivelse eller mental smerte og forsoning” (s. 162-63). ”Når gjengene da også får hjelp av advokatene og rettssystemet til å holde kunnskapen skjult, blir det ingen smerte å lære fra” (s. 163).

5. Æreskodeksen som forklaring på vold ”De æresforestillinger som utvikles i gjengmiljøer, blir spesielt koblet til maktdemonstrasjon, og maskuline forestillinger om å være tøff og farlig” (s. 164).

Gjengutvikling i skolen SELVFØLELSE Fysisk trygghet Følelsesmessig trygghet Identitet Tilhørighet Kompetanse Mål og hensikt Læreren Emosjonell og faglig støtte. Gjengen Mestring Samhold Spenning Sosialisering av antisosial atferd Skole-hjem samarbeid

Konklusjon Lien hevder følgende tiltak for å få bukt med gjengutviklingen: Økt informasjonsflyt mellom miljøene (hjem-skole, for eksempel). Akseptere en partikularistisk dobbeltmoral, hvor èn standard innenfor èn sfære, kan variere noe fra standarden i en annen sfære. Motarbeide diskrimineringsmekanismer i skole og arbeidsliv. Gjennomdiskutere Æreskodeksen. Hjelpe foreldrene til å utøve ytre kontroll på en fornuftig måte.