Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Forbundet arbeid med Landsmøtet 2014 Presentasjon per 27. mai
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Studie forberedende formgivingsfag
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Dokumentasjon av en prosess
estetiske virkemidler
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Sammensatte tekster: Photo Story
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Goffman, Garfinkel og Giddens
ODIN MEDIA Ledende kommunikasjonsbyrå i Østfold-regionen 15 ansatte, solide kunder Gruppe med 60 ansatte Strategi og rådgivning PR og innhold Design Web.
Veiledning av studenter
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Hva er en artikkel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Forelesing Word på 2 timer. Hurtigtaster som SKAL SITTE Ctrl-c Ctrl-x Ctrl-v Ctrl-p Ctrl-s ALT.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
12 Reflekterende lesing.
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Organisering og arbeidet i kommunene
Valgfag på Kastellet skole
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Prosjektets ide og identitet
Drop-In metoden i skolen
Strukturell analyse -a short introduction
Hva skaper bolyst? En kort presentasjon med utgangspunkt i en studie om motstrømsflyttere i Finnmark Avslutningskonferanse, småsamfunnssatsinga, 18. mars,
Drama i barnehagen Rollefigur.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
Dramafaglig prosjektarbeid
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Lise Hovik Cutting Edge Interaksjon i scenekunst for barn: Tyranni eller magi?
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Praksisnær omsorgsforskning Maren Sogstad Leder, Senter for omsorgsforskning, Østlandet.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Nye strategiske mål Strategi 2017 – 2022.
Titteloppsett Undertittel.
Titteloppsett Undertittel.
Tittel med bildeoppsett
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Tittel med bildeoppsett
Utskrift av presentasjonen:

Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?

Samfunnet hvem er det? Teaterkunstens verden? Hva er tidens teater? Skole/barnehage Folk flest Politikere Kulturelle skolesekk

målgruppe Alder kort riss L-97 Estetisk innstilling, erfaring, praksis, kritikk Innhold og form

Gode problemstillinger /sentrale spørsmål En problemstilling Begrenser Tolker – åpner opp – dramaturgiske valg Nysgjerrig Flere spørsmål Metode – uttrykksform Hva vil vi at publikum skal lære/oppleve?

Kunstformidling Forhold mellom fortelling og bilde Dramaturgisk modell Spenning Utgangspunkt i bilde/tekst Publikums reise Visuell dramaturgi – episk dramaturgi – klassisk dramaturgi

Funksjoner Produsent Regissør/dramaturg Koreograf Skuespiller/danser Rekvisitør Scenograf Markedskontakt for- og etterarbeid

Faser 1. uke: research, problemstilling, nøkkelspørsmål, målgruppe, praktisk produksjonsplan 2. uke: Utprøving, eksperimentering, manusutvikling, improvisasjon, publikum 3. uke: regi settes, øving, teknisk oppsett Helga (generalprøve/øving?) * 4. uke: visning, liten festival

Veileders rolle Koordinator mellom gruppene Regihjelp Hjelp til manusutvikling Teknisk hjelp/koordinering med målgruppa