FORVALTNINGSRETT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Advokat Øyvind Renslo, KS
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Prosessuell Materiell Personell
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
JUS201 Dag
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Studieadministrativ dag
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om offentlighet og åpenhet
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
innholdet i enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
GJENNOMGANG AV FAKOPPGAVE FORVALTNINGSRETT
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 30. august 2005
3 Marius Stub.
Professor Kirsten Sandberg
Professor Kirsten Sandberg
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

FORVALTNINGSRETT

DEL I GRUNNBEGREPER

MAKTFORDELINGS- PRINSIPPET LOVGIVER/STORTINGET DOMSTOLEN/HØYESTERETT KONGEN/ FORVALTNINGEN

Forvaltningens tvetydighet Hjemmel for å utøve offentlig myndighet Grenser for det offentliges handlefrihet

HVA ER FORVALTNINGENS OPPGAVER? MYNDIGHETSUTØVELSE TJENESTEYTELSE NÆRINGSVIRKSOMHET KOMBINASJONER

Typer normer og avgjørelser Pliktregler Kompetanseregler Kvalifikasjonsregler

Momenter Velferd og vekst Frihet Likhet og rettferdighet Medbestemmelse og medinnflytelse Rettsikkerhet Effektivitet

Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Skille mellom organisasjonsregler og instruks Hvem har myndighet til å organisere? Instruksjonsmyndighet Stortinget regjeringen Hva skjer når instruksen ikke blir fulgt?

Delegasjon Rett til å bestemme hvem som skal utøve bestemte former for kompetanse Når et organ tildeler myndighet det selv har Typer delegasjon: Ekstern Intern subdelegasjon

LEGALITETSPRINSIPPET Krav om hjemmel i lov Hvor langt rekker myndighetenes kompetanse? Tolkning Spørsmål om handlefrihet Til å fatte vedtak Til å bestemme over avgjørelsens innhold Avgrensninger Utenforliggende hensyn Vilkårlighet, sterk urimelighet, forskjellsbehandling og uforholdsmessighet Krav om korrekte fakta

DEL II FORVALTNINGSLOVEN Generelle regler

Krav til forsvarlig saksbehandling Ulovfestet regel – supplerer loven Fokus på individets stilling – grunnleggende rettigheter Mulighet til kontradiksjon Krav til forsvarlig vurdering

Hensyn bak kravet til forsvarlig saksbehandling Styring Demokrati Forvaltning av felles verdier Hensyn til individet Hindre maktmisbruk

Krav til effektivitet Forvaltningslovens §11 ”Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold. ” Spørsmålet om hva som skal vurderes Hvor grundig skal saksbehandlingen være Kostnader ved saksbehandling Konkret vurdering Ledelse Politikk

LOVENS VIRKEOMRÅDE Forvaltningslovens §1 Virksomhet som drives av forvaltningsorgan Ethvert organ for stat eller kommune Avgrensning mot private rettssubjekt Begrensninger i lovens §3 Kap. IV-VII gjelder bare enkeltvedtak og forskrift

Generelle krav til forvaltningens saksbehandling Plikt til å gi opplysninger, veilede og yte bistand Krav på rettshjelp Habilitet Offentlighet for forvaltningens saksdokumenter Taushetsplikt

Veiledningsplikt og rettshjelp Fvl. §11 - alminnelig plikt Partene skal kunne ivareta sin tarv Svare på spørsmål Informasjon av eget tiltak Yte bistand Følger av forsømmelser Sivilombudsmannen Ugyldighet erstatning Fvl. §12 rett til bistand Lov om fri rettshjelp Begrensninger i lovens §11

Regler om habilitet Fvl. §6 – ”en offentlig tjenestemann er ugild til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak…..” Skille mellom felles og personlig interesse Den generelle regelen ”egnet til å svekke tillit” ”særegne forhold” ”særlig fordel, tap eller ulempe” Automatisk inhabilitet Kurante avgjørelser Følger

Hensyn bak regler om offentlighet for forvaltningens saksdokumenter Hensyn bak reglene om innsyn Offentleglova (190506) §1 Hensyn som taler for innsyn Media Publikum Demokratisk kontroll Begrenset innsyn i saker om enkeltvedtak Regler om partsoffentlighet Hensyn som taler mot innsyn Vanskeliggjør forvaltningens arbeid Krav til effektivitet og knapphet på ressurser Reelle beslutninger flyttes Regler om taushetsplikt

Regler om offentlighet for forvaltningens saksdokumenter Grunnlovens §100, 5. ledd Hvor kan man kreve innsynsrett Staten, fylkeskommunen, kommuner, rettssubjekt Hvilke medium gjelder innsynsretten for Saksdokument Når gjelder innsynsretten Saksdokument og utsatt offentlighet Typetilfeller Dokumentet er offentlig Dokumentet er underlagt taushetsplikt Dokumentet er ikke underlagt noe plikt Taushetsrett Opplysningsrett Prinsippet om meroffentlighet Saksbehandling og klage §§28 flg. Skriftelighet og klagerett

Nærmere om regler som gir grunnlag for å begrense innsynsretten Opplysninger som er underlagt taushetsplikt offl. §13 Adgang vs. plikt ”nødvendig eller påkrevd” Opplysninger som er allment kjent Unntak som gjelder hele dokumentet, opplysninger, eller bare deler av dokument Unntak for resten av dokumentet Interne dokument Offl §14 – intern saksforberedelse Presisering av hva som er interne dokument Innenfor et organ Offl §15 – regler om unntak for dokument innhentet fra andre organ Hensyn bak regelen Presisering av unntaksreglene for kommuner og fylkeskommuner offl. §16 Unntak pga. dokumentets eller opplysningens innhold, offl. §17 flg.

Taushetsplikt Hjemmelsgrunnlag Vern om private interesser Fvl §13, særlover, regler for visse profesjoner Krav om hjemmel Vern om private interesser Vern om offentlige interesser Omfang av taushetsplikten gjelder uavhengig av form Rekker så lagt regelen gjelder

Nærmere om regler til vern av private interesser Sentrale hensyn Vern av personlige forhold Vern av forretnings- og driftshemmeligheter Reglene i forvaltningsloven Omfanget av taushetsplikten - hvem, hva, hvor Regler om straff for brudd på taushetsplikten Fvl §§13 b og e Strl §121 – bøter og fengsel inntil seks måneder

DEL III FORVALTNINGSLOVEN Regler som gjelder behandling av enkeltvedtak

DEFINISJONER Forvaltningslovens §2 Vedtak Enkeltvedtak Forskrift Part Avgjørelse Bestemmende for rettigheter og plikter Utøvelse av offentlig myndighet Private personer Enkeltvedtak Bestemte personer Forskrift ”rettigheter eller plikter til et ubestemt antall eller ubestemt krets av personer” Part ”person som en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder”

Regler om forberedelse av enkeltvedtak Sakens opplysning, fl. §17 ”Forvaltningsorganet skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes” Forhåndsvarsel, fl. §16 ”Part som ikke allerede ved søknad eller på annen måte har uttalt seg i saken, skal varsles før vedtak treffes og gis høve til å uttale seg innen en nærmere angitt frist” Partens rett til å se sakens dokumenter, §§18 og 19 ”En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter” unntak

Krav til vedtak Enkeltvedtak skal være skriftlig, fl §23 Unntak – byrdefullt Når skal vedtaket begrunnes? Hensyn bak regelen Enkeltvedtak Krav til samtidig begrunnelse Modifikasjon i fl. §24, 2. ledd Krav til begrunnelsens innhold og form, fl. §25 Regler Problemstilling og innhold i reglene Faktiske forhold Hovedhensyn Krav til underretning, fl. §27 Tidspunkt Innhold

KLAGE HVA KAN PÅKLAGES?, FL. §28 HVEM KAN KLAGE? FL. §28 KLAGEINSTANS, FL. §28 KLAGEFRIST, FL. §29 OMGJØRING, FL. §35

UGYLDIGHET Begrepet ugyldighet Forvaltningsloven §41 Hvilke feil kan føre til ugyldighet Hva er følgene av ugyldighet Forvaltningsloven §41 Gjelder enkeltvedtak Feil må ha virket bestemmende på vedtakets innhold