Forslag til forvaltningsplan for Fulufjellet nasjonalpark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
VERNEOMRÅDENE I HOLTÅLEN KOMMUNE FORVALTNING PÅ / AV STATSALLMENNING.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Etterjaktsmøte Tranøy 25. jan. 2009, Brygghaug Foto: Steinar Myhr / NN / Samfoto.
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Norgga Luonddugáhttenlihttu Tilrettelegging for bruk av Øvre Pasvik Nasjonalpark og LVO Tilrettelegging for friluftsliv Kanalisering eller spredning for.
Verneområdene i Forollhogna – muligheter og utfordringer sett fra et lokalt ståsted. Erling Aas-Eng, Vingelen Utvikling ,
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Naturvernets utvikling
1 Forvaltning av fjellregionen i Nord-Trøndelag Motorferdsel i utmark og vassdrag Utviklingstrekk v/ Ø ystein Lorentsen Seniorrådgiver Fylkesmannens Milj.
Reguleringsplaner.
Langsua nasjonalpark Haldorbu landskapsvernområde
Langsua nasjonalpark Haldorbu landskapsvernområde
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.
Planbestemmelser.
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Utviklingsavdelinga KU i praksis - slik gjorde vi det Vurdering og sortering av innspill i arbeidet med arealdelen for Ål kommune Berit Heitmann.
Foredrag på vårsamling Heia den 12. april Bakgrunn Utviklingen fra 1994 til i dag 1994: 8 st 8 stillinger direkte knyttet til skogbruk 2013: 6 stillinger.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Naturforvaltning i øvings- og skytefelt 165 Lov om vern av natur Bilde/figur (slett boksen før du setter inn bilde). Spillende tiur og to røy på leiklokalitet.
Livet i havet – vårt felles ansvar Forvaltning av tang og tare i Norge Terje Halsteinsen.
Bruk og vern i Beiarn Trine-Marie Fjeldstad, Trygve Snøtun Beiarn, 11. juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
VEFSNAKONFERANSEN 2016 Vefsna - en fantastisk viktig faktor for å berge villaksen Vefsna - en fantastisk mulighet for næringsutvikling, rekreasjon og tilbud.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Presentasjon kompetanse- samling 7.-8.april 2016.
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer Høringsfrist: 31. mars.
Informasjon fra Målselv viltnemnd. Kilder: Miljødirektoratet Viltloven «Utøvelse av jakt, felling og fangst» - Rundskriv februar 2013 Viltloven «forvaltning.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Hvem er vi og hvilke utfordringer har vi?
Roller, offentlige planer og forvaltning - eller «Liv og røre i buffersonen» En plan-praktikers erfaringer og refleksjoner VERDENSARVFORUM 2016, TELEMARK.
Førjaktsmøte 14. september
Forvaltningsplaner og andre planer
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Trollheimen LVO Innerdalen LVO Svartåmoen NR Minilldalsmyrene NR
Massehåndtering og kulturminner
Kommunedelplan for naturmangfold i Ski kommune
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oppsummeringsmøte 2019.
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Forslag til forvaltningsplan for Fulufjellet nasjonalpark Ljøratunet 26. januar 2015

Hva er en forvaltningsplan? En plan som skal presisere og utdype verneforskriften, men kan ikke avvike fra denne. Ikke juridisk bindende. Forvaltningsplanen skal: være et hjelpemiddel/veileder for å realisere formålet med vernet av nasjonalparken, være et redskap for å avveie brukerinteresser gjennom praktisering av verneforskriften, bidra til å avklare og konkretisere hva som kan tillates av ulike aktiviteter og tiltak i nasjonalparken. gi økt forutsigbarhet for grunneiere, rettighetshavere og andre i spørsmål knyttet til forvaltningen av verneforskriften for nasjonalparken

Saksgang Fylkesmannen (FM) fikk i 2010 et embetsoppdrag å utarbeide et utkast til en forvaltningsplan for Fulufjellet. Utkast skulle foreligge samtidig med vedtak om opprettelse av parken. FM drøftet et opplegg med Trysil kommune ang. forvaltningsplanprosessen For å bistå FM i utarbeidelsen ble ei lokal referansegruppe (rep. for grunneiere, Trysil kommune og ulike brukerinteresser) oppnevnt, avholdt 3 møter med gruppa vår/sommer 2010. Oversendt utkast til Miljødirektoratet i oktober 2010. Gjennom vernevedtaket i april 2012 ble rammer for forvaltningsplanen (grenser og vernebestemmelser) endelig fastsatt. Arbeid med å lage et høringsforslag ble påbegynt i 2013 og så sendt over til faglig gjennomgang hos Miljødirektoratet 8. juli 2013. 7. mai 2014 fikk nasjonalparkstyret klarsignal til å sende utkastet på høring etter noen få justeringer. Sendt på høring oktober 2014. Frist for innspill 15. februar 2015.

§ 1 Formålet med å verne Fulufjellet nasjonalpark å bevare et stort naturområde som inneholder særegne, representative økosystem som er uten tyngre naturinngrep, herunder artsfattig fjellvegetasjon og artsrik barskog. Videre er formålet å ta vare på: et inngrepsfritt skog- og fjellområde som en del av et stort, helhetlig og særpreget økosystem i grensetraktene storslåtte landskapsformer bl.a. med særpregede og blokkrike juv naturmangfoldet med et egenartet plante-, sopp- og dyreliv, herunder innslag av høyereliggende barskog med naturpreg, og med arter som; sjokoladekjuke og sibirkjuke kulturminner Allmennheten skal gis anledning til uforstyrret opplevelse av naturen gjennom utøvelse av naturvennlig og enkelt friluftsliv med liten grad av teknisk tilrettelegging.

Oppsummering av verneverdier Store, sammenhengende og relativt urørte skog- og fjellområder som sammen med den svenske nasjonalparken utgjør en stor og helhetlig økologisk og landskapsmessig enhet. Store arealer med høye skogfaglige naturverdier. Leveområde for bjørn. Eksempelområde på ekstremfattig naturtype i fjell. Delområder med særegne landskapsformer og flott utviklede erosjonsformer som gjel og nedskjæringer. Mange kilder med frodig vegetasjon.

Naturkvaliteter og bevaringsmål For å følge opp formål med opprettelsen av nasjonalparken og sikre at naturkvalitetene ivaretas så er det behov for tydeliggjøring av formålet og konkretisering av bevaringsmål. Gjennomføring av aktuelle tiltak og systematisk oppfølging av dette krever at forvaltningsplanen inneholder overordnede forvaltningsmål og konkretiserer bevaringsmål for utvalgte naturkvaliteter. Naturkvalitet er definert som de naturtypene, artene, geologien og landskapet som skal bevares i et verneområde. For hver naturkvalitet kan det defineres bevaringsmål. Og bevaringsmål definerer den tilstanden man ønsker at en naturkvalitet i verneområde skal ha. Tilstandsvariabel er en indikator som brukes til å vurdere tilstanden til en naturkvalitet.

Naturkvalitet 1: Naturskogkarakter – død ved/fremmedartsinnslag Status/beskrivelse: Så godt som all skog i nasjonalparken er barskog med samdominans av gran og furu. Arealene med de største skogfaglige naturverdiene er knyttet til de fjellnære områdene. Til sammen er dette store arealer med naturskog av gran og furu, stedvis med urskogpreg og med et rikt artsmangfold. Det finnes spredte gamle furuer på opptil 350 år. For å bevare denne type naturkvalitet er det foreslått følgende bevaringsmål og tiltal… Tilstandsvariabel Bevaringsmål Metode Tilstand Aktuelle tiltak Død ved (DV)   Skogen skal ha naturskogkarakter. DV skal utvikles gjennom naturlig dynamikk. Alle nedbrytningsstadier skal være representert. Prøveflater i 2 kartfestede arealer. Registreringer hvert 2. år. God: Minst 4 objekter pr. dekar, begge nedbrytings-klasser (lite nedbrutt og sterkt nedbrutt) skal være representert. Middels: 2-4 objekter pr. dekar. Dårlig: Mindre enn 2 objekter pr. dekar. Informere besøkende om verdien av død ved og bestemmelsene som gjelder for uttak av bålved. Fremmedartsinnslag (FA) Ingen forekomst av fremmede arter, dvs. arter og provenienser som ikke er naturlig forekommende i regionen. Registrering og kartfesting av arealer med innslag av contortafuru. God: Uten innslag av contorta. Middels: Svakt innslag av contorta, ikke mer enn 1-2 % av skogarealet. Dårlig: Mer enn 1-2 % av skogarealet med innslag av contorta. Fjerne all contortafuru.

Naturkvalitet 2: Økologiske funksjonsområder – hekkeområde for kongeørn Status/beskrivelse: Den sårbare og forstyrrelsesfølsomme kongeørnen har én fast hekkeplass innenfor nasjonalparken. For å bevare denne typen naturkvalitet så er følgende bevaringsmål og tiltak foreslått… Tilstandsvariabel Bevaringsmål Metode Tilstand Aktuelle tiltak Hekkende kongeørn Kongeørn skal gjennomføre minimum 1 vellykket hekking i Fulufjellet nasjonalpark årlig. Registrering av hekke-suksess. God: Én vellykket hekking årlig. Dårlig: Ikke vellykket hekking årlig. Aktuelt hekkeområde sjekkes årlig med hensyn til hekkesuksess.

Brukerinteresser – Jordbruk. Vedhogst. Forvaltningsmål: Vernet skal ikke være til hinder for utmarksbeiting. Beitebruken skal ikke ødelegge eller forringe natur- eller landskapsmessige kvaliteter. Nye tekniske inngrep knyttet til jordbruksvirksomhet er ikke tillatt, eksempelvis nydyrkinger og oppføring av bygninger og gjerdeanlegg. Retningslinjer Beiting er tillatt. Antall beitedyr skal være tilpasset ressursgrunnlaget. Ordinært vedlikehold av gjerder, sankekveer, klopper og bruer er tillatt. Eventuelle planer om oppføring av nye gjerder og sankekveer vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle i forhold til hensynet til verneverdiene. Det kan ikke påregnes gitt tillatelse til omfattende gjerding i utmarka. For de få bygningene dette er aktuelt kan tillatelse til uttak av ved i bygningenes nærområder på visse vilkår påregnes gitt.

Brukerinteresser - Bygninger Lokalitet Bygningstype Eie Bergådalen, vest for Litlhammaren Hytte Privat Brattfjellet S, i øvre del av skogbandet ca. 1.5 km øst for Brattfjellhammaren Brattfjellhammaren vest Steinbu Nordre Bjørnåsbekken Koie (skogshusvære) Samløpet Bergåa/nordre Bjørnåsbekken Slottet vest Måssåbu Forvaltningsmål: Oppføring av nye bygninger i nasjonalparken skal unngås. Det vil være en restriktiv holdning til søknader om dispensasjoner for nybygging. Ordinært vedlikehold av eksisterende bygninger er tillatt.

Forslag til retningslinjer Tillatelse til oppføring av nye bygninger kan ikke påregnes gitt. Ordinære vedlikeholdsarbeider på eksisterende bygninger kan gjennomføres uten at planer for dette må forelegges eller godkjennes av forvaltningsmyndigheten. Tillatelse til gjenoppføring av bygninger som går tapt ved brann eller naturskade kan påregnes gitt. Dersom visse vilkår er oppfylt, kan det gis tillatelse til ombygginger og oppføring av mindre tilbygg til eksisterende bygninger. Tillatelse til riving av gamle bygninger som er i bruk og oppføring av nye på samme tomt og med samme funksjon kan påregnes gitt.

Brukerinteresser – Jakt og fiske. Forvaltningsmål: Skade og unødig forstyrrelse av dyrelivet, herunder hi-, hekke-, yngle- og gyteplasser, skal unngås. Vernet skal ikke være til hinder for jakt og fangst etter viltlovens bestemmelser. Vernet skal heller ikke være til hinder for fiske etter lakse- og innlandsfisklovens bestemmelser. Retningslinjer Jakt og fangst er tillatt i samsvar med viltloven og tilhørende forskrifter. Fiske er tillatt i samsvar med lakse- og innlandsfiskloven med tilhørende forskrifter. Skadefelling av store rovdyr er tillatt i samsvar med gjeldende lovverk og tilhørende forskrifter. Tillatelse til utsetting av fisk fra stedegne stammer på steder der det er satt ut fisk tidligere kan påregnes gitt. Tillatelse til biotopforbedrende tiltak som krever tekniske inngrep kan ikke påregnes gitt. Tillatelse til videreføring av kalkingsprosjekter som eventuelt var satt i gang på vernetidspunktet kan påregnes gitt. Planer om kalking i vann og vassdrag som ikke fra før er påvirket av slike tiltak vil bli nøye vurdert, spesielt med bakgrunn i faren for at arter kan dø ut på grunn av sur nedbør.

Brukerinteresser – Ferdsel og friluftsliv. Naturbasert reiseliv Forvaltningsmål: Fulufjellet nasjonalpark skal forvaltes etter følgende målsettinger og prinsipper for ferdsel: Retten til fri ferdsel i utmark (allemannsretten) gjelder innenfor Fulufjellet nasjonalpark. All ferdsel skal skje hensynsfullt og varsomt slik at ikke vegetasjon, dyreliv og kulturminner blir ødelagt, skadet eller unødig forstyrret, jf. også verneforskriftens § 3 punkt 5.1. Sporløs ferdsel og minimal forstyrrelse er nøkkelbegreper i denne sammenhengen. Ferdselen skal forsøkes styrt utenom spesielt sårbare områder/forekomster. Fulufjellet nasjonalpark skal bidra positivt til livskvalitet, helse og trivsel for besøkere.

Retningslinjer Retten til fri ferdsel i utmark (allemannsretten) gjelder innenfor Fulufjellet nasjonalpark. All ferdsel skal skje hensynsfullt og varsomt. Enkel merking for å kanalisere ferdsel for å unngå unødig terrengslitasje eller forstyrrelser av dyrelivet kan vurderes. Organisert ferdsel til fots eller på ski kan gjennomføres uten at det må søkes spesielt om dette, forutsatt at aktivitetene kan gjennomføres uten at naturmiljøet blir skadelidende. Det er søknadsplikt for annen organisert ferdsel. Konkrete søknader vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle. I denne vurderingen vil mulige forstyrrelser av dyrelivet og uheldig terrengslitasje bli tillagt vekt. Organiserte rideturer krever spesiell tillatelse fra forvaltningsmyndigheten. Det er ikke pekt ut spesielle traseer for slik aktivitet. Verneforskriften er ikke til hinder for uorganisert ridning. Ordinært vedlikehold av merkede stier, jf. kart, bruer, klopper og skilt kan gjøres uten at det må søkes om tillatelse til dette. Tiltak: Lage og gjennomføre planer for mer systematisk telling for å følge utviklingen av ferdsel i Fulufjellet nasjonalpark

Brukerinteresser - Motorferdsel Forvaltningsmål: Omfanget av motorferdsel i Fulufjellet nasjonalpark skal holdes så lite som mulig og begrenses til det absolutt nødvendige. Det skal være en strengere forvaltningspraksis for motorferdsel innenfor nasjonalparken enn det som følger av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. Mest mulig av nødvendig nyttetransport skal forsøkes utført på vinterføre. Aktiviteter som krever motorisert transport må derfor planlegges ut fra dette overordnede målet.

Retningslinjer Motorisert ferdsel i Fulufjellet nasjonalpark skal holdes på et minimum og begrenses til det aller nødvendigste av nyttekjøring. Mest mulig av nødvendig nyttetransport skal skje med snøskuter på frossen og godt snødekt mark. Tiltak og aktiviteter som krever motorisert transport skal planlegges ut fra dette overordnede målet. Uttransport av sjuke og skadde bufe kan gjennomføres uten at det må søkes spesielt om tillatelse til dette. Oppsynet skal, så sant det er mulig å få kontakt, varsles på forhånd. For transport av ved, utstyr og vedlikeholdsmaterialer til hytter og buer vil det som utgangspunkt bli gitt tillatelse til 2 turer med snøskuter pr. vintersesong. Flerårige dispensasjoner kan påregnes gitt, forutsatt at vilkår som knyttes til dispensasjonen overholdes. I spesielle tilfeller vil det kunne bli gitt tillatelser til flere turer, eksempelvis i forbindelse med mer omfattende vedlikeholds og utbedringsarbeider. Det skal legges vekt på å kombinere og samordne kjøreformål for å begrense det samlede kjøreomfanget. Personer kan sitte på dersom det er plass til dette, forutsatt at dette ikke skaper ekstra kjørebehov. Ren persontransport er ikke tillatt.

Fortsettelse retningslinjer: Det skal føres kjørebok som viser datoer for transportene, kjøreformål og kjøretraseer. Kjøreboka skal sendes forvaltningsmyndigheten etter hver vintersesong. I størst mulig grad skal det benyttes faste etablerte kjøretraseer. Der det er etablert leiekjøringsordning skal denne primært benyttes for å utføre transportoppdrag til setrer, hytter og buer. Flerårige tillatelser til utkjøring av saltsteiner kan påregnes gitt, forutsatt at dette skjer i samsvar med helhetlige planer for større områder i regi av beitelag. Flerårige tillatelser til uttransport av felt elg og hjort ved bruk av lett beltekjøretøy kan påregnes gitt, forutsatt at kjøringen skjer hensynsfullt i forhold til terreng og vegetasjon og at det legges vekt på å gjøre kjørestrekningen innenfor nasjonalparken så liten som mulig. Tillatelse til oppkjøring av skiløype på Brynflået fram til riksgrensa kan påregnes gitt. Øvingskjøring og kjentmannskjøring i regi av redningstjenesten og som er ledd i en øvingsplan kan få tillatelse i begrenset omfang. Øvingsplanen skal vurderes av politimesteren før den blir sendt videre til forvaltningsmyndigheten. Søknader vil bli nøye vurdert blant annet i forhold hensynet til dyrelivet og arealenes sårbarhet.

Forvaltningsmessige oppgaver og tiltak Informasjon og tilrettelegging: Brosjyrer: Miljødirektoratet utarbeidet informasjonsbrosjyrer om Fulufjellet NP. Finnes i dag på norsk og engelsk. Tysk versjon bør foreligge. Informasjonsplakater/informasjonstavler: Storbekkåsen Bråtafallet i Bergådalen Girdalssetra Ljørdalen sentrum Rasteplass sør for Linnes (revet ned) Parkeringsplass øst for Støa

Hovedinnfallsport: Storbekkåsen er vurdert til å være en naturlig hovedinnfallsport til Fulufjellet på norsk side. Var allerede opparbeidet en informasjonsport, gapahuk og henvisningsskilt. Det er laget en helhetlig plan Naturlig å montere bronsjeplanketten som ble overlevert Trysil kommune under åpningen av parken, samt med relevant informasjon. Adkomstveien til Storbekkåsen bør ha en standard som gjør det kurant for vanlige personbiler å benytte den. Vil derfor trenge årlig vedlikehold for å være i tilfredsstillende stand. Bør inngås en langsiktig avtale mellom Statskog SF og styret om bruk og vedlikehold av veistrekningen.

Informasjonstilbud i Ljørdalen sentrum: Ljøratunet og Turistbua, mest aktuelle stedene for informasjon om Fulufjellet nasjonalpark. Felles norsk-svensk friluftslivs- og tilretteleggingsbrosjyre: For Fulufjällets nationalpark er det utarbeidet en brosjyre som informerer om slike tilbud i og ved parken. Arealene blir brukt på begge sider av grensen av besøkende. Foreslått et samarbeidsprosjekt med Länsstyrelsen i Dalarna og styret for å utarbeide en felles brosjyre om det helhetlige tilbudet med hensyn til stier, løyper, overnatting etc. etter samme mal. Bør foreligge på svensk, norsk, tysk og engelsk.

Besøksforvaltning og besøksstrategi På høring: revidering av vedtekter for styrene. «Styret kan som forvaltningsmyndighet legge til rette for at verneområdets potensial for verdiskaping utnyttes innenfor rammene av verneforskriftene og naturmangfoldloven. Dette skal skje gjennom konkrete forvaltnings- og skjøtselstiltak, fortrinnsvis i tråd med den delen av forvaltningsplanen som omhandler besøksstrategi. Styret skal ikke opptre som næringsaktør». Besøksforvaltning og besøksstrategi: Vi skal gi nasjonalparkene en tydelig posisjon i markedsføringen av Norge som bærekraftig reisemål og som grunnlag for bred lokal verdiskaping. Vi skal gjennom besøksforvaltning legge til rette for og styre bruken av verneområdet slik at opplevelsen for de beøkende og den lokale verdiskapingen blir størst mulig, forståelsen for vernet økes og verneverdiene ivaretas. Besøksstrategi: En plan for hvordan nasjonalparkstyret vil gjennomføre besøksforvaltningen for verneområdet. Besøksstrategien skal vise hvilke tiltak (informasjon, fysisk tilrettelegging, sonering, oppsyn etc.) som er nødvendig for å balansere verneverdier, besøkende og lokal verdiskapingi et verneområde slik at en oppnår størst mulig nytte for alle interesser. Prinsipp: Dersom det er motstridende målsetninger mellom ivaretakelse av verneverdiene, tilrettelegging for de besøkende og lokal verdiskaping skal verneverdiene tillegges størst vekt. Vi tror høy kvalitet på informasjon og tilrettelegging markerer den status nasjonalparkene bør ha som juvelene i norsk natur og bidrar til stolthet, begeistring og økt oppslutning om nasjonalparkene og vernet. Ønsker innspill på hvor det bør tilrettelegges, og hvordan det skal tilrettelegges!

Andre planer Interreg Sverige-Norge 2014-2020: Hovedformål: at grenseoverskridende tiltak skal skape de beste forutsetningene for en økonomisk sterk region med attraktive livsmiljøer. Innsatsområde «Natur- og kulturarv». Tiltak som støttes innenfor natur og kulturarv: Målet med innsatsområdet er å sikre at natur- og kulturarv bevares og gjøres tilgjengelig. Kulturarv kan være både materiell og immateriell, og det kan omfatte både naturmiljøer og arter. Eksempler på aktiviteter som kan støttes er:   Prosjekter som utvikler geografiske naturområder, og kultur og kulturarv for et bærekraftig friluftsliv og som en bærekraftig destinasjon. Prosjekter rettet mot økt tilgjengelighet til naturområder og kulturarv, både fysisk og gjennom nye teknologier. Prosjekter som bidrar til å synliggjøre og styrke den kulturelle og historiske identiteten i grensetraktene. Felles forvaltningsprosjekt for grenseoverskridende verneområder, hav og vassdrag. Samarbeid over grensen for kunnskapsinnhenting, kartlegging og metodeutvikling, eksempelvis for å restaurere naturmiljøer som strekker seg over grensen.

Tilskuddsmidler til verdiskaping basert på naturarven Miljødirektoratet har lyst ut midlene, søknadsfrist 1. februar. Mål: at verneområder og andre verdifulle naturområder blir en del av en bred verdiskaping som har en langsiktig og positiv effekt på natur, lokalsamfunn og næringsutvikling. Styret ønsker å søke om midler til følgende tiltak: - Naturfaglig kompetanseheving i reiselivsvirksomheter. - Tiltak for å forbedre samarbeidet mellom naturforvaltning, næring og lokalsamfunn. Arrangement med fokus på: Vern, bærekraftig reiseliv Informasjon om verneverdiene i verneområdet Verdiskaping basert på naturarven – Hvilke muligheter finnes? Gode eksempler. SNO m/naturveiledere Koble inn Friluftslivets år 2015? Hvordan gjennomføre arrangementet? Samarbeide med flere?