Etablering av profesjonsrettede verksted ved Høgskolen i Vestfold Språk – metode - transformasjon (UT)danning til førskolelærer, konf. 14. - 15. juni 2011,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Visible Learning av John Hattie
I.
Skjønnlitterær fortelling
Teknologi i klasserommet
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
En måte å lese Bibelen på
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Aggression Replacement Training
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
826 – Han gikk den tunge veien
Impulsuka 2013 Kristiansand
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Estetisk læreprosesser
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Vurdering for læring.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Dramafaglig prosjektarbeid
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga Besøk fra Høgskolen i Volda Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT, Avdeling for lærerutdanning,
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Utskrift av presentasjonen:

Etablering av profesjonsrettede verksted ved Høgskolen i Vestfold Språk – metode - transformasjon (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Bakgrunn (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Pedagogisk refleksjon og handling – et felles profesjonsspråk (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Verksted (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Identifisering av tematisk innhold (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Startpunkt: case og multimodalt materiell (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Dramaturgisk oppbygging av læringsforløp (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Transformasjon fra verksted til praksis (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Feedback-feedforward-feedup (Hattie 2009) Pedagogisk teori, fagdidaktikk og generell didaktikk Forskrifter og programplanen Praksisnært Metaforer, sammenligninger, analogier, symboler (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Rollebegrepet – hvordan delta i en improvisert fiksjon? (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Studentevalueringer (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Studentene sier: Når jeg gjorde det så jeg at det virker. Jeg prøvde ut de ulike statusformene og jeg kan kjenne dem igjen nå i møte med andre, og jeg kan bruke dem selv. Jeg kan lese hierarkiet i klassen på en annen måte, jeg ser de små detaljene, for eksempel hun som himler med øynene, han som flytter seg bare litt vekk når hun kommer. 12Fride Lindstøl 2011

Nå skjønner jeg hva som kreves av meg for å skape et godt læringsmiljø i praksis, hva jeg må tenke på når jeg planlegger og hvordan jeg møter elevene, hvordan jeg får til endring…det kommer til å bli komplisert og krevende. (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Studentene sier: Jeg skjønner at det er detaljer som jeg trodde ikke synes er viktig, hvordan jeg sitter og hva jeg starter med å si, hvordan jeg bruker og står i rommet for eksempel når jeg øvde på hvordan jeg kunne få en forelder til å føle seg tilpass og slappe av i samtalen med meg. 14Fride Lindstøl 2011

Studentene sier: Jeg kommer til å bruke øvelser og måter å undervise på i min klasse, det skaper et språk om hvordan klassemiljø og kommunikasjon fungerer. 15Fride Lindstøl 2011

Studentene sier: Skulle hatt det før, det med oppstart av time hadde gjort alt lettere når jeg var i praksis i ungdomsskolen 16Fride Lindstøl 2011

Studentene sier: Jeg trodde ikke på det før jeg prøvde det å så at det virka. Nå leser jeg teorien på en annen måte, jeg forstår hva det handler om. Jeg har lest om sosio-kulturelle læringteorier i snart to år – først nå skjønner jeg hva det handler om. 17Fride Lindstøl 2011

Student sier: Jeg trodde ikke jeg var så arrogant når jeg skulle prøve ut å møte foreldre i en samtale. Jeg prøvde å virke vennlig så ble jeg bare overfladisk og generell og de som spilt foreldre opplevde meg som lite lyttende. (UT)danning til førskolelærer, konf juni 2011, Fride Lindstøl

Veien videre: Flere dynamiske begreper knyttet til profesjon i feedbacksekvensene Mer målrettet bruk av dokumentasjon Verkstedsteam satt sammen av drama- og teaterpedagoger, lærere/førskolelærere og faglærere Tettere knyttet til praksis 19Fride Lindstøl 2011

Er det verdt det? 20Fride Lindstøl 2011

Litteratur og kilder Hattie 2009: Visible learning. NOU 2008:3, Sett under ett - Ny struktur i høgere utdanning (Stjernøutvalget). Tilgjengelig : 3.html?id= OECD (2005). Teacher Matters: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Tilgjengelig : _1,00.html Overview: Rapport 2006/1. Norsk allmennlærerutdanning - sett i lys av internasjonale trender og tilsvarende utdanninger i Norden. Utarbeidet i avdeling for utredning i Utdanningsforbundet av Jorunn Dahl Norgård St.meld. nr. 11.(2008–2009)Læreren Rollen og utdanningen. Tilråding fra Kunnskapsdepartementet av 6. februar 2009,godkjent i statsråd samme dag.(Regjeringen Stoltenberg II) 21Fride Lindstøl 2011

St.meld. nr. 16 ( ). Kvalitetsreformen Om ny lærerutdanning Mangfoldig - krevende – relevant. Tilgjengelig : html?id=195517: Sæbø. Aud 2011: The relationship between the individual and the collective learning process in drama / Aud Berggraf Sæbø artikkel/bok-kapittel i Key concepts in theatre/drama education / edited by Shifra SchonmannKey concepts in theatre/drama education / edited by Shifra Schonmann Sæbø, Aud 2009: Muligheter og utfordringer for kunstfagene i opplæringen, gratis nettressurs.Muligheter og utfordringer for kunstfagene i opplæringen Seljø, Roger 2007: epilogue: from Transfer to Boundary crossing. Edited by Terttu Tuomi-Gröhn, Yrjö Engeström: Between school and work : new perspectives on transfer and boundary-crossing Nettsider: Fride Lindstøl 2011