Global outsourcing av IT Erfaringer, trender, analyser, konsekvenser
Plan for presentasjon Hva er offshoring? Omfang Konsekvenser
Hva er offshoring? Produkt Offshoring: Kunde i utlandet i Norge Egen avdeling Kunde (Utflagging) Ekstern leverandør Ekstern leverandør Ekstern leverandør Egen avdeling Ekstern leverandør Ekstern leverandør i Norge i utlandet
Outsourcede IT-tjenester offshore fra Norge i 2004 : Kilde: IT i praksis, Rambøll Management, 2005
Omfang – potensiale: UK: Norge: Danmark: 10% av outsourcingsmarkedet offshorebart Norge: Ved offshoring av utvikling: 50% av arbeidet hjemme, 50% ute. Danmark: Pågående forskning om hvordan unngå kulturell påvirkning ved globale IT-prosjekter Indiske IT-selskap etablert med representasjon UK: regnes som mulig å offshore så mye. 10% er en øvre grense i et felles engelskspråklig prosjekt, mengden er sannsynligvis lavere i Norge. Norge: beregnet ut fra internasjonale arbeidsmodeller: 5% totalt sett offshorebart- ca. 100 000 arbeider i norsk IT-bransje-> kan tilsvare arbeidsplasstap på opp til 5000 arbeidsplasser. Reduksjon av kulturell påvirkning: Forskning på Copenhagen Business School Kombinere arbeid ute og hjemme:eg. Indiske selskap som etablerer seg inhouse hos danske konsulentselskap
Konsekvenser av offshoring Økt internasjonal konkurranse Løse kulturell påvirkning Økt standardisering Økt bruk av moduler Endring i arbeidsmåter Reduksjon i antall stillinger innen enkle IT-opgaver