Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Markedsrettigheter - særforbund - utøver v/advokat Tomas Kristensen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Markedsrettigheter - særforbund - utøver v/advokat Tomas Kristensen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Markedsrettigheter - særforbund - utøver v/advokat Tomas Kristensen
Kontor: Ullevål stadion, Oslo. Sentralbord: (+47) (c) Kleven & Kristensen

2 Innledning – Idrettens regelverk
Utgangspunkt: Retten til å inngå markedsavtaler tilhører idrettens organisasjonsledd (§ 14-4) Utøvere kan ikke inngå egne (private) markedsavtaler knyttet til sin sportslig virksomhet Unntak: Private markedsavtaler tillates innenfor rammer satt av særforbundet Internasjonale særforbunds regelverk

3 Problemstillinger: Særforbund vs. klubber Særforbund vs. utøvere
Klubb vs. utøvere og Markedsreglementets omfang og begrensninger Reguleringer i landslagsavtale Forholdet til samarbeidspartnere

4 Typiske konflikttemaer for særforbund
Utøveres ønske om å inngå private sponsoravtaler Omfanget av utøvernes medvirkningsplikt Krav om lønn/stipend Klubbers ønske om utnyttelse av sine utøvere Etablering av «team» og egne konkurranser - Eksempler/tendenser - solidaritetstanken - landslagsmodellen

5 Risiko/konsekvenser Bransjekollisjoner
Erstatningsansvar overfor samarbeidspartnere Reduksjon i det kommersielle potensialet – rettigheter «ligger brakk»

6 Hvordan unngå konflikter?
Virkemidler: Etablering av markedsreglement for særforbund/klubber Lisensiering av rettigheter innen visse bransjer ”Standard” markedsavtaler Utkjøpsmuligheter Presise/utfyllende landslagsavtaler med utøvere Men hva om dette ikke er nok?


Laste ned ppt "Markedsrettigheter - særforbund - utøver v/advokat Tomas Kristensen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google