Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTheodor Bråthen Endret for 6 år siden
1
Markedsrettigheter - særforbund - utøver v/advokat Tomas Kristensen
Kontor: Ullevål stadion, Oslo. Sentralbord: (+47) (c) Kleven & Kristensen
2
Innledning – Idrettens regelverk
Utgangspunkt: Retten til å inngå markedsavtaler tilhører idrettens organisasjonsledd (§ 14-4) Utøvere kan ikke inngå egne (private) markedsavtaler knyttet til sin sportslig virksomhet Unntak: Private markedsavtaler tillates innenfor rammer satt av særforbundet Internasjonale særforbunds regelverk
3
Problemstillinger: Særforbund vs. klubber Særforbund vs. utøvere
Klubb vs. utøvere og Markedsreglementets omfang og begrensninger Reguleringer i landslagsavtale Forholdet til samarbeidspartnere
4
Typiske konflikttemaer for særforbund
Utøveres ønske om å inngå private sponsoravtaler Omfanget av utøvernes medvirkningsplikt Krav om lønn/stipend Klubbers ønske om utnyttelse av sine utøvere Etablering av «team» og egne konkurranser - Eksempler/tendenser - solidaritetstanken - landslagsmodellen
5
Risiko/konsekvenser Bransjekollisjoner
Erstatningsansvar overfor samarbeidspartnere Reduksjon i det kommersielle potensialet – rettigheter «ligger brakk»
6
Hvordan unngå konflikter?
Virkemidler: Etablering av markedsreglement for særforbund/klubber Lisensiering av rettigheter innen visse bransjer ”Standard” markedsavtaler Utkjøpsmuligheter Presise/utfyllende landslagsavtaler med utøvere Men hva om dette ikke er nok?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.