1 Det moderne India: Demokrati og sekularisme Utfordringen fra den religiøse nasjonalismen 25. september 2007 Eldrid Mageli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Hinduismen og Buddhismen
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
5 Kultur.
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
Det som forener : de 3 K-ene KU – KASTE - KARMA
SAMMEN FOR DE FORFULGTE
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
15 En urolig verden.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
8 Det politiske systemet i Norge
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Marius Vøllestad Bø vgs.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Kapittel 15: Fascismen og nazismen
Kapittel 19: Imperiene rakner
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
USA – verdens mektigste land
POLITIKK.
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Islam De norske muslimske miljøene er små og organisert etter nasjonal tilhørighet, sier islam-ekspert Kari Vogt. Hun avviser politisk islam som.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
India og Pakistan En del av konflikten mellom ”supermaktene”
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Ekteskap, skilsmisse og barneoppdragelse
Veien til det moderne India: Fra kolonistyre og nasjonalbevegelse til demokrati og sekularisme 11. april 2011 Eldrid Mageli.
1 Det moderne India: Demokrati og sekularisme Utfordringen fra den religiøse nasjonalismen 25. september 2007 Eldrid Mageli.
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
SGO ETNISK SEGREGASJON. ETNISITET: BRUKSMÅTER Objektiv egenskap ved grupper (“ethnic identity”): nasjonalitet/nasjonalitetsbakgrunn, kultur,
Politisk geografi Kristian Stokke
1 Det moderne India: Demokrati og sekularisme Utfordringen fra den religiøse nasjonalismen 24. september 2008 Eldrid Mageli.
Eldrid Mageli 18.september 2007
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Oversiktsforelesning HIS1300, 15. mars 2010
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Islam.
Sivilisasjoner Fra latin civis, byborger. Adjektiv: civilis, bymessig eller borgerlig I teknisk-juridisk forstand: omfattet av sivilretten, den lovgivningen.
Tyrkia : Fra islamsk rike til sekulær republikk.
Falskt eller ekte demokrati ? STYRE FOLKET……. ELLER FOLKESTYRE ?
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Hinduisme. Livets regler: gjenfødelse og frelse  Hinduer-tro på gjenfødelse.  Riktig levesett-god gjenfødelse.  Flere veier til frelse.  Tilbedelse.
HINDUISMEN en religion religiøs hinduisme en hindu.
India – juvelen i kronen Matrix s Solen går aldri ned i det britiske imperiet.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Søndag for forfulgte kristne Folketall: 175 millioner Føderal republikk med 36 delstater Hovedreligioner: Kristendom og islam Antall kristne: Ca.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Politiske ideologier 1800->.
Religion i samfunnet.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den arabiske verden etter 1920
Politisk geografi Kristian Stokke
Eirik Løkke, 25. september 2017 Bærum Rotary klubb
Sjia vs. sunni.
Islams fremstilling I media!
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
USA – det mektigste landet I verden
VALG.
Utskrift av presentasjonen:

1 Det moderne India: Demokrati og sekularisme Utfordringen fra den religiøse nasjonalismen 25. september 2007 Eldrid Mageli

2

3 Nasjonalkongressen 1885 (etter 1947 Kongresspartiet) – i økende grad hindu- dominert Den Muslimske Liga 1906 – mindre organisasjon, motvekt mot Kongressen Jinnah og to-nasjonsteorien: Muslimene utgjør én nasjon

4

5

6 Kashmir

7

8 Fra slutten av 1800t: Økt religiøs bevissthet Erkjennelsen av tilhørighet til to store samfunn (communities): hinduer og muslimer ”The master cleavage” Morley-Minto reformene 1909: Separate elektorater for hinduer og muslimer

9 India i dag: 80% hinduer, 12% muslimer ”Communalism” som politisk fenomen, særlig brukt om motsetningen mellom hinduer og muslimer. ”Communal violence” Religiøs nasjonalisme BJP – Bharatiya Janata Party

10 India 1947 Kongresspartiet overtok makten Grunnloven av 1948: Likhet for alle Sekularisme og demokrati Parlamentarisk system Statsministeren viktigst, presidenten symbolfunksjon Jevnlige og direkte valg til Lok Sabha (Underhuset) (Ramachandra Guha: India After Gandhi. Macmillan 2007)

11 Grunnloven av 1948 Ingen diskriminering pga kaste, religion, kjønn, etnisitet Sikre kvinners rettigheter Forby uberørbarhet (untouchability) Men også: Positiv diskriminering for å fange opp utsatte grupper/ minoriteter (Scheduled castes/tribes). Kvoter Familielover – egne lover for forskjellige religiøse grupper Felles ’civil code’ ikke innført

12 Kongresspartiets og Nehru/ Gandhi dynastiets dominans Jawaharlal Nehru Indira Gandhi (Nehrus datter) og (Ikke i slekt med Mahatma Gandhi. Indira skutt av egen livvakt i 1984) Rajiv Gandhi (Indiras sønn) , 1991 (Rajiv drept av tamilsk selvmordsbomber i 1991) 2004: Manmohan Singh statsminister etter Kongresspartiets valgseier Sonia Gandhi, Rajiv Gandhis enke (italiensk), er i dag støttespiller for Manhohan Singh, ønsket ikke å bli statsminister, men har stor innflytelse

13 Jawaharlal Nehru Indias første statsminister Ønsket å skape en moderne, sekulær stat Økonomisk proteksjonisme (til 1991) Industrialisering Sosial, økonomisk og politisk rettferdighet ”Det nehruvianske India”

14 Jawaharlal Nehru ”Kongressmaskinen” Patron-klient struktur Kontrollere de fattiges stemmer – stemmebanker Ingen radikale jordreformer Elitebasert politisk stabilitet : K det dominerende partiet, både sentalt og på delstatsnivå

og 80t Det nehruvianske systemet under press Kongresspartiet forvitret - deinstitusjonalisering Parlamentarisk liv i forfall Indira Gandhi – populisme 1980t: Hindunasjonalismen får kraft. BJP – nasjonal utfordrer til K’s dominans

16 Hindunasjonalismen 1980t Kommunalisering av indisk politikk Utfordret sekularismen som idé Alternativ: Idéen om Hindutva – ”Hinduness” Hindu ’familien’ - Sangh Parivar: RSS (Rashtriya Swayamsevak Sangh) VHP (Vishwa Hindu Parishad) BJP (Bharatiya Janata Party)

17 Hindunasjonalismen Ayodhya 6. des 1992: Hindunasjonalister river moskéen Babri Masjid i byen Ayodhya i Uttar Pradesh i nord-India Ønsket å ”frigjøre” den hinduiske guden Rams angivelige fødested Statlige myndigheter unnlot å gripe inn Kommunalistisk vold og massedrap fulgte

18 Hindunasjonalismen BJP motstander av Kongresspartiets sekularisme Hindutva-ideologi: At Indias enhet finnes i hinduisk kultur Glorifisering av en hinduisk fortid Minoriteter (særlig muslimer) må underordne seg majoritetskulturen Ønsker ikke særrettigheter for ikke-hinduer

19 Hindunasjonalismen BJP fikk regjeringsmakt 1998 Vajpayee statsminister – mer moderat enn fryktet 2004: Tapte valget, Kongresspartiet overtok Manmohan Singh (sikh) statsminister, Sonia Gandhi (katolikk) støttespiller

20 Martha Nussbaum: The Clash Within. Democracy, Religious Violence and India’s Future (Cambridge 2007) 2004-valget en seier for motstanden mot religiøs ekstremisme?

21 Amartya Sen: Advarer mot å tolke menneskegrupper ut fra religiøs tilhørighet F.eks Huntington’s Clash of Civilisations Hinduisme og islam har lange tradisjoner i India, men tilhørigheten konstrueres på forskjellige måter Den politiske betydningen av å akseptere en ”master cleavage”