Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag 15.2. Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements


Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
2000 Tall og fakta 2000 Legemidler og helsevesen Legemiddelindustriforeningen.
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Hva er virkningen av reguleringer av boliglån? Bjørn Helge Vatne
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Utenlandskontrollerte foretak i Norge (inngående FATS)
MARKEDSANALYSE – CASE CSR AS
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Forretningsplan.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Temakveld Nettvett og spill.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Konkurranse og samarbeid
Øving 1 - Forretningsideen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Øving 2 – Markedsplanen I
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
Horisont 2020 SMB instrumentet og Fast Track to Innovation Stavanger
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Norge mot 2030 Hvilken rolle får vindenergi? Bjart Holtsmark Statistisk sentralbyrå.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Vårt grønne gull Nasjonal mulighetskonferanse for trebasert industri Statssekretær Rikke Lind.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Markedsføring.
Allsidige Nord AS fra ide til bedrift.
Framtida er bioøkonomisk
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Firmanavn Forretningsplan.
NTAF Etterutdanningskurs
Befolkningsutvikling
Demografisk utvikling frem mot 2037
Line Eldring og Elin Ørjasæter
Utskrift av presentasjonen:

Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag 15.2

Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer. Dokumenterer behov og kjøpsvillighet Mulighetene å lykkes kommersielt, men også om det eksisterer konkurrenter. Ingen konkurrenter= ingen marked?

Eksempel: Daglig forbruk av bleier i Norge. 4,45 millioner innbyggere 2,5 år brukstid av bleie/78,5 år snittlevealder (4,45m/78,5x2,5) bleiebrukere Demografiske justeringer: bleier pr. dag Bleieforbruk:

Antall bleiepakker: pakker pr.dag SSB: bleiepakker pr.dag (faktiske tall) Størrelse i kroner (1,4 NOK pr. dag) Utvikling?

Til imorgen Finn størrelsen i penger før et gitt produkt i: –Norge –Europa Hvilke er de 3 viktigste aktørene? Markedsutvikling? -Tall, trender, synkende eller voksende Kilder –Bransjemagasin, bransjeorganisasjoner, bedrifters årsrapporter & hjemmesider, statistikk fra Statistisk Sentralbyrå eller EU...

2-3 personer per gruppe 4 min (ppt.) Velg mellom: - Solceller - MP3-spiller -Digitale høreapparater -Frust -Selvvalgt