Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Ungdomstrinn i utvikling
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Elektronisk saksbehandling og arkiv
UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.
Lokal arbeidstidsavtale
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
SFF-IV Budsjettering og finansiering Presentasjon ved SFF-informasjonsmøte 2. juni 2015 Rune R. Schjølberg, Norges forskningsråd.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
LAMU – 17. desember 2015 ARK-undersøkelsen. ARK i 5 faser 1) Forberedelse og forankring 2) Kartlegging 3) Tiltaksutvikling 4) Implementering av tiltak.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Strategi & bemanningsplaner
Administrativ organisering
RIS-metoden for prosessforbedring
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Det integrerte universitetssykehuset
Utdanningskomiteen 19. mai
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Noen foreløpige hovedfunn (må bearbeides videre)
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Oppsummering og veien videre
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget om prosjektkoordinator er er en god ide. Forskeren har behov for et kontaktpunkt Særlig viktig for store komplekse prosjekter Usikkerhet mht betegnelse: Forskerstøtte, «Fastlege», Støttekoordinator, forskerkontakt? –Fagnært svært viktig, men ikke tydlig nok beskrevet –Definere minstekravet nøye, må være overkommelige minstekrav –To modeller? En for pre og en for post? Skille hva som er pre-grant og hva som er post-grant, ulike behov, ulike kompetansekrav Bør legge økt vekt på drift – her kan beskrivelse av støtten kan være mest konkret De små må øke pre-grant støtten De store må øke post-grant –Fokus på kompetanseutvikling Mange små prosenter et problem: Man blir god i en rolle om man gjør mye av det –Fagansvar i avd for fagstøtte? Ja, men må defineres klarere (og betegnelsen ”fag” bør vurderes

Oppsummering tiltaksseminar - II 2. Konkrete forslag til forbedringer –Minstenivå: ulike behov, ulike faser, ulik kompleksitet må dekkes –Oppgaver ”fag”-ansvar Avd fagstøtte: Eierskap for forskerstøtte som politikkfelt ved UiO: Oppgaver: Strategisk ansvar –Policy –Herunder Utviklingsarbeid av politikkfeltet. helheten må fungere –Statistikk og analyse (Samarbeid med VØS) –Overordnet ansvar for kompetanseutvikling, kurs, rådgivning –Elektronisk støtteverktøy,portal, web-innhold Tjenester: –Juridisk rådgivning, IPS, konsortieavtaler, –EU-støtte (i samspill med enhetene) –NFR-støtte på større prosjekter og tiltak, eks SFF (i samspill med enhetene) –Datalagring ? Presisere hva som ikke skal gjøres sentralt –Gjennomgang av de små stillingsbrøkene og vurdere samling => profesjonalisere støtten –Oppfølging av søkere som fikk avslag, hva må skrus på for å få tilslag? –Admin.støtte i søknadsfasen, legge inn adm.ressurser

Oppsummering tiltaksseminar - III 3. Hva må til av endring? –Organisering Videreutvikle roller og oppgaver for LOS-enhet men beholde vekten på nærhetsprinsippet Videreutvikle fakultetets roller og variasjonsmuligheter Samle støtten i tre noder på fakultetsnivå? 1.MED/OD 2.MN/NMH 3.HF/SV/UV/KHM/SUM/STK Hvis EU-kompetansen øker fak, kan EU-kontorets oppgaver videreutvikles Avklare hva som skal være fagnært og i hvilken fase Videreutvikle beskrivelse av støtte i Pre-grant og Post-grant-fasene. Hva kan standardiseres og gjøres lett tilgjengelig uavhengig av enhet og nivå? Utvikle «Shepherd»-rollen, sentralt og på de store fak? Hvilke oppgaver innad – og utad

Oppsummering tiltaksseminar - IV 3. Hva må til av endring? –Ressurser (Personer og penger) Mye videreutvikling kan skje innenfor eksisterende rammer, men det er trolig behov for: –Omprioriteringer –Økt ressursinnsats på enkelte områder (f.eks. kompetnasebygging), bl.a. fra sentrale reserver (?) –Kompetanse Behov for helhetlig kompetanseplan –Fagnær kompetanse –Administrativ kompetanse –UiO kompetanse –NFR/EU-kompetanse

Oppsummering tiltaksseminar 4. Handlingsplan – Hva må til når for å lykkes? –Vi må skru litt på kulturen –VI må arbeidet med betegnelser og gode begreper vi kan enes om –Arbeide videre med rolleavklaringer –Jobbe ned beskrivelser av minstenivå og ”fag”-ansvar for sentral enhet –Legge til rette for en læringskultur, både mellom de administrative og de faglige. Hva gjør de som lykkes? Dessuten: For å få suksess må forskerne aktiveres til å søke, - og søke igjen. Dette krever ledelse, kanskje særlig forskningsledelse på 4. nivå

Modell roller og ansvar – versjon III Forsker Inst-/ senter leder Personal Dekanat Rektorat Re- search Shep- herd IT, Infrastruktur, lokaler Innkjøp ADS PS ADS USIT /EA Kontor -sjef Forskningsrådgiver Forskningskonsulent Fag- støtte Forskerkontakt Økonomi Jurist Speid er

Februar 2015Prosjekt: Bedre forskerstøtte8 Modell roller og ansvar – versjon IV Forsker Inst-/ senter leder Personal Dekanat Rektorat Re- search Shep- herd IT, Infrastruktur, lokaler Innkjøp ADS PS ADS USIT /EA Kontor -sjef Forskerkontakt Økonomi Jurist Speid er Forskningskonsulent Forskningsrådgiver Fag- støtte Prosjektcontroller

Forskerstøtte Sentraltt Fakultet Institutt/ sentert POST- grant PRE - grant

Forskerstøtte - sentralt Sentralt – avdeling for fagstøttet Fakultet Institutt/ sentert POST- grant PRE - grant EU, SFF, SFI, Institusjonelt ansvar NFR Policy, strategi, analyse, statistikk, Fagansvar forskningsadministrasjon, Kompetanseutvikling, juridisk bistand

Forskerstøtte - lokalt Sentraltt Fakultet Institutt/ sentert POST- grant PRE - grant DAGLIG DRIFTDAGLIG DRIFT Etablering Daglig drift Rapportering Avslutning Evaluering

Forskerstøtte – Store prosjekter Sentraltt Fakultet Institutt/ sentert POST- grant PRE - grant EU, SFF, SFI

Mat.nat Sentraltt Fakultet Institutt/ sentert POST- grant PRE - grant EU, SFF, SFI

MED Sentraltt Fakultet Institutt/ sentert POST- grant PRE - grant EU, SFF, SFI

HUMSAM Sentraltt Fakultet Institutt/ sentert POST- grant PRE - grant EU, SFF, SFI

Ulik organisering