Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elever og sosiale medier
Advertisements

Demens - Test.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
*BEST Consulting Group
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
13 Lese fra dataskjerm.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Et Moderne Eventyr Froskekongen.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bokanmeldelser..
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Godt verktøy er halve jobben
En måte å lese Bibelen på
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Eksamenstips.
Software Requirements Elicitation
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Hvordan vi fant det ut... Vi søkte først mye på internett og leste i bøker. Når det ikke var noe mer å lese igjen på skolebibloteket, og ikke noe mer.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Den tidsriktige epikrise
Aker sykehus: JetRek 101 Bakgrunn
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
10 regler for å skrive for web
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
ETwinnings vårkampanje Logg inn på skrivebordet.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Kvalitative forskningsmetoder
Notes ved UiO Steinar Skogheim. Steinar Skogheim, USIT Målet med dette kurset Målet er å gi en oversikt over hvordan Notes generelt fungerer og brukes.
Mobile sykehussystemer Beslutningsvertøy for brystsmerter på PDA Christer Aas Øyvind Grimstad Pål Knudsen.
Digitale speilreflekskameraers mobile muligheter Av: Farah, Ingrid Elise og Veena.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Politisk påvirkning.
Livsstilsending - uke 5 -
Utarbeidet av Sissel Vestre
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Utskrift av presentasjonen:

Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?

Problemstillingen 1.Hva er likheten og forskjellene ved å bruke penn og papir versus tablet i et læringsmiljø. 2.Hva er forskjellen på å bruke av tablet i mobilt samarbeid, i forhold til penn og papir. 3.Hvordan kan det å se på en økologi av artifakter hjelpe oss med papir versus elektronikkproblemet

Forskningprosessen o Dybdetesting av Kindle som en leseplatform. o Artikler og bøker o Intervju

Kindle Mobilitet Lesbarhet Interaksjon Teknologibegrensninger

Kindle - mobilitet

Intervju Lange artikler har folk en tendens til å printe ut o Vanskelig å lese o Lett å notere Notater som blir ført med penn og papir blir ikke digitalisert. Lese på en Kindle Ikke belastende for øynene Mobil Lettere å orientere seg på papir

Intervju Gruppesamarbeid - papir "Får mye bedre kontakt med de andre personen hvis den andre ikke sitter med snuten i pcen" Informasjon fra mange kilder, lettere å spre dem ut foran deg med papir Papir gjør det lettere å dele informasjonen (lettere å dele ut) Tegne og forklare er mye lettere på papir

Intervju Gruppesamarbeid - laptop: Lettere å dele informasjonen etter møte Du trenger ikke å tyde håndskrift Lett å finne ekstra informasjon via internett Lett å redigere En person som skriver

Artikler og bøker The myth of the paperless office ved Sellen, A.J., and Harper, R.H.R. (2002) Twoard a Framwork for Ecologies of Artifacts: How are Digital Artifacts Interconnected within a Personal Life? ved Jung, H., Stolterman, E., Ryan, W., Thompson, T. and Siegel, M.(2008) Mobility in Collaboration ved Luff, P., and Heath, C. (1998)

Diskusjon Lesing er mye mer enn å lese fra A til B Komplekse måter vi bruker papir på Muligheten for å forandre konfigurasjonen på artifakter i fordhold til setting Designe nye artefakter på en silk måte at man støtter opp under folks ønske om å lage egen økologier Problemet med mange ark -> hvorfor ikke mange elektroniske artifakter

Lesing er mye mer en å lese fra A til B Leser for å identifisere Skumlese Lese for å minne Lese for å søke etter svar Lese for informere seg selv Lese for å lære Lese for å kryssreferere

Komplekse måter vi har lært å bruke papir Papir har eksistert i hundrevis av år Transistoren som er byggeblokken til moderne elektronikk har eksistert i 60 år. Eksempel: - "medical record" - Sjokoladefabrikken

Muligheten for å forandre konfigurasjonen på artifakter i forhold til setting Hvordan legen bruker journalen til å forandre settingen o Holde journalen opp i mellom pasient og seg selv for å gi inntrykk av og lese slik at han ikke blir forstyret. o Holde journalen slik at han kan lese men den ikke er i forgrunnen. Invitere konversasjon Tablet vil kunne støtte dette

Designe nye artefakter på en slik måte at man støtter opp under folks ønske om å lage egne økologier Hardware o bygg din egen pc eksitere i dag, kanskje en lignende måte for å bygge dine egene mobile artefakter Software o google documents, drobox, smartnote

Mange ark -> hvorfor ikke mange elektroniske artifakter. Tenker alltid på å overføre til en pc eller annen mobil enhet Sammarbeid mellom artefakter o Ved London Underground studien fant man ut at det var lurt å bruke et samarbeid mellom smarttelefon og faste skjermer som var plasert rundt på området. Så ved å se på økologien av digitale artefakter og hvordan disse kan sammarbeide til å dekke oppgaven, kan man

Konklusjon Gruppesammarbeid o Skifte mellom privat og deling Lese o Tilnærmet samme lesbarhet o Fleksibilitet i hvordan man tar notater (Kindle/Tablet) Mobilitet o Mangler noe av mobiliteten til papir

Ser ikke ut som vi blir kvitt papir Før vi slutter å tenke hvordan en og en elektronisk artifakt skal gjøre det. o Se heller på din økologi av artefakter og hvordan disse kan samarbeide Når man lett kan forandre selv på hvordan man bruker sine elektroniske medier, slik man kan ved papir o Alle bruksområdene til papir kom ikke da de første hundre årene, men da det ble for alle lett å manipulere papir