Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Problemstillingen 1.Hva er likheten og forskjellene ved å bruke penn og papir versus tablet i et læringsmiljø. 2.Hva er forskjellen på å bruke av tablet i mobilt samarbeid, i forhold til penn og papir. 3.Hvordan kan det å se på en økologi av artifakter hjelpe oss med papir versus elektronikkproblemet
Forskningprosessen o Dybdetesting av Kindle som en leseplatform. o Artikler og bøker o Intervju
Kindle Mobilitet Lesbarhet Interaksjon Teknologibegrensninger
Kindle - mobilitet
Intervju Lange artikler har folk en tendens til å printe ut o Vanskelig å lese o Lett å notere Notater som blir ført med penn og papir blir ikke digitalisert. Lese på en Kindle Ikke belastende for øynene Mobil Lettere å orientere seg på papir
Intervju Gruppesamarbeid - papir "Får mye bedre kontakt med de andre personen hvis den andre ikke sitter med snuten i pcen" Informasjon fra mange kilder, lettere å spre dem ut foran deg med papir Papir gjør det lettere å dele informasjonen (lettere å dele ut) Tegne og forklare er mye lettere på papir
Intervju Gruppesamarbeid - laptop: Lettere å dele informasjonen etter møte Du trenger ikke å tyde håndskrift Lett å finne ekstra informasjon via internett Lett å redigere En person som skriver
Artikler og bøker The myth of the paperless office ved Sellen, A.J., and Harper, R.H.R. (2002) Twoard a Framwork for Ecologies of Artifacts: How are Digital Artifacts Interconnected within a Personal Life? ved Jung, H., Stolterman, E., Ryan, W., Thompson, T. and Siegel, M.(2008) Mobility in Collaboration ved Luff, P., and Heath, C. (1998)
Diskusjon Lesing er mye mer enn å lese fra A til B Komplekse måter vi bruker papir på Muligheten for å forandre konfigurasjonen på artifakter i fordhold til setting Designe nye artefakter på en silk måte at man støtter opp under folks ønske om å lage egen økologier Problemet med mange ark -> hvorfor ikke mange elektroniske artifakter
Lesing er mye mer en å lese fra A til B Leser for å identifisere Skumlese Lese for å minne Lese for å søke etter svar Lese for informere seg selv Lese for å lære Lese for å kryssreferere
Komplekse måter vi har lært å bruke papir Papir har eksistert i hundrevis av år Transistoren som er byggeblokken til moderne elektronikk har eksistert i 60 år. Eksempel: - "medical record" - Sjokoladefabrikken
Muligheten for å forandre konfigurasjonen på artifakter i forhold til setting Hvordan legen bruker journalen til å forandre settingen o Holde journalen opp i mellom pasient og seg selv for å gi inntrykk av og lese slik at han ikke blir forstyret. o Holde journalen slik at han kan lese men den ikke er i forgrunnen. Invitere konversasjon Tablet vil kunne støtte dette
Designe nye artefakter på en slik måte at man støtter opp under folks ønske om å lage egne økologier Hardware o bygg din egen pc eksitere i dag, kanskje en lignende måte for å bygge dine egene mobile artefakter Software o google documents, drobox, smartnote
Mange ark -> hvorfor ikke mange elektroniske artifakter. Tenker alltid på å overføre til en pc eller annen mobil enhet Sammarbeid mellom artefakter o Ved London Underground studien fant man ut at det var lurt å bruke et samarbeid mellom smarttelefon og faste skjermer som var plasert rundt på området. Så ved å se på økologien av digitale artefakter og hvordan disse kan sammarbeide til å dekke oppgaven, kan man
Konklusjon Gruppesammarbeid o Skifte mellom privat og deling Lese o Tilnærmet samme lesbarhet o Fleksibilitet i hvordan man tar notater (Kindle/Tablet) Mobilitet o Mangler noe av mobiliteten til papir
Ser ikke ut som vi blir kvitt papir Før vi slutter å tenke hvordan en og en elektronisk artifakt skal gjøre det. o Se heller på din økologi av artefakter og hvordan disse kan samarbeide Når man lett kan forandre selv på hvordan man bruker sine elektroniske medier, slik man kan ved papir o Alle bruksområdene til papir kom ikke da de første hundre årene, men da det ble for alle lett å manipulere papir