 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Private bidrag til offentlig infrastruktur. Utbyggingsavtaler
Advertisements

Egil Stabell Rasmussen Kommunal- og regionaldepartementet
UU og Fylkesmannens rolle
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Hurum PPTs erfaringer med LP
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Praktisk info til prosjektkunder
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Kontraktsoppfølging mv.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
”Blåbærskogen / Togskogen”
STATUS BANEPROSJEKT
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
5. oktober 2010 Kjetil Helland ByBo AS
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hms på byggeplass..
Å leve med ADHD i familien
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Kommunal Overtakelse Av Private Vannverk I Lenvik Kommune
Høring av forslag til forskrift om IKT – standarder i helse- og omsorgssektoren SamUT 24. september 2013.
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Presseinformasjon fra Distriktenes energiforening1 Kontaktinformasjon: Distriktenes energiforening, defo. Postboks 1497 Vika 0116 Oslo Daglig.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Veiledning prosjektroller
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Områdemodeller for finansiering av felles infrastruktur Kurs om Utbyggingsavtaler Vest Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
Gangen i en avtaleprosess Kurs om utbyggingsavtaler Agder. Hotell Norge, Kristiansand januar 2015.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Nesoddtangen Vel Årsmøte Pkt. 8 – Oppgaver for styret i neste periode Utbygging.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
Konfliktberedskap Geir Waage Aurdal – forhandlingssjef Virke.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Boligpolitisk strategi - prosess > Kommuneplan 2014 > Utfordringsdokument 2014 > 1. gangs behandling i FSK/ PSN juni 2015 > Høring juni –
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Framtid - Samspill - Skaperglede
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Orientering om Solli skianlegg
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Prinsippskissen Klubbhus Flerbrukshall/ utvidelse av hall Fotballbaner
Presentasjon for KRFF Linda Vindenes
Hvordan få til gode samarbeidsavtaler?
Vurderinger av boligtallet
Fornebuseminar 3. mai Ove Ellingsen.
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Utbyggingsavtaler - muligheter og utfordringer
Utskrift av presentasjonen:

 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel i oppstarten  MVA refusjon/kompensasjon er en SVÆRT viktig for utbyggingen. Dette bør legges til grunn allerede i oppstarten av en avtale.  Hvis avtalen regulerer en svært tunge oppstartskostnader bør det drøftes felles plan mellomkommune og utbygger forhvordan dette kan løse i reguleringsprosessen. Våre erfaringen med utbyggingsavtaler.

 Avtale prosessen blir ofte litt anstrengt og langtrukken.  Prosessen starter litt sent i forhold til reguleringsarbeidet.  Dette skapte stor irritasjon og lite forståelse hos utbygger når noen krav i utbyggingsavtalen kan oppfattes som «omkamp» Hvordan fungerer selve avtaleprosessen og avtalene.

Hvordan vurderer du utbyggingsavtaler som virkemiddel i gjennomføring av prosjekt. Utbyggingsavtalen er et godt virkemiddel til t prosessen blir gjennomført, forutsatt at partene er inneforstått med det krav og forpliktesler som stilles i avtalen. Hvis kommunen bruker tidsfrister og tidspress i avtalen uten at det ligger positive gevinst fra det offentlige vil prosessene blir svært tunge. En godt offentlig økonomisk bidrag i oppstarten til for eksempel infrastruktur som vei, vann og avløp med tilrettelegging for nødvendig skolekapasitet vil gi en vesentlig bedre mulighet for å lykkes.

 Det er små ulemper veden avtale der forholdene er «balansert» mellom partene. Kommune/Utbygger.  Det viktig at avtalen fordeler kostander og utgifter mellom utbygger og kommunen. Kostandfordelingen må være tydelig definert.  Utbyggingsavtalene kan føles som et "pressmiddel" overfor utbygger hvor utbygger må ta stor risiko i oppstarten når kommunen gir lite økonomisk bidrag.  (Hvis kommune presser på utbygger mest mulig kostnader for siden å presse utbygger til å selge billige tomter blir det et dårlig samarbeides klima. Utbyggingen er avhengig av et marked med god inntjening.  Eksempel med ordfører Skisland i 2007 som fikk høre at tomteprisene snart passerte en million og oppfordret folk heller å flytte til Vennesla. Hvilke nytte verdi /hvilke ulemper har avtalen for utbyggingne.

 Avtaleprosessen bør foregå parallelt med regulering slik at ikke dette oppleves som en omkamp hvor utbygger må ta kostander som ble uteglemt i regulering.  Det må komme tydelig frem hvem som er for i kommunen skal være avtale part og ha hovedansvaret for samkjøringen Forslag til forbedringer knyttet til avtaleprosessen og avtalene.

 Hva vet egentlig politikerne om Utbyggingsavtalen.  Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Avtalen gir mulighet for godt samarbeidsklima kommune / utbygger.  En godt gjennomarbeidet utbyggingsavtale forenkler sluttarbeidet / overlevering.  MVA kompensasjon er SVÆRT viktig Erfaringen med utbyggingsavtaler.

 Når kommunen ha overtatt et anlegg skal ikke utbygger ha garanti for dette lengre enn den garantidelen som gjelder mellom leverandør og utbygger. Her presser kommunen utbygger lengre enn det som er avtalt.  Kommunen har en plikt og et ansvar på lik linje med private til å sjekket at alle anlegg er tilfredsstillende utført og ihht kommunes krav.  Ved overlevering er det mangelfulle eller ingen rutiner i det offentlige slik at det er en svært langdryg og tidskrevende prosess. Her er det et STORT forbedrings potensiale. Dette kan gjøres mye mer effektivt og forutsigbart.  Politiske miljø for eksempel Byutviklingsstyret bør være mer oppdatert i detaljer på en utbyggingsavtale nå de skal ta politiske beslutninger. I dag ignoreres denne avtalen og det henvises til reguleringsplan.  Det virker som om politikere ikke er klar over at en utbyggingsavtale er privatrettslig og bindende og kan medføre store tvister hvis ikke denne blir jamstilt med reguleringsplanen Noen råd til kommunene.