Strategi- og aktivitetsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Lørenskog Idrettsforening
Informasjon om komitearbeidet i klubben
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
SAMFUNNSPROSJEKTERi DISTRIKT 2275 DISTRIKT 2275 PDG Per Ottesen Leder for Samfunnsprosjekter.
Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff januar 2008.
Informasjon om komitearbeidet i klubben
Svein Ivar Hansen Halden Rotary Klubb
RI´s strategiske plan. Appellen fra Sajuki Tanaka Utrydde polio – vårt høyest prioriterte mål. Fremme anerkjennelse for Rotarys innsats og forbedre Rotarys.
President – AG – DG PETS 2009 Distrikt President – AG – DG Skal i fellesskap sikre Aktive, godt fungerende klubber.
Hva er Rotary? ROTARY er verdens største yrkesbaserte service-organisasjon, stiftet av Paul Harris den 23 februar 1905 ca 1,2 millioner kvinner og menn,
Rotarys formål Å utvikle vennskap som grunnlag for å gagne andre
Presidentsamling/PrePETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Formål med samlingen – –(For.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Medlemskap og mangfold
STYRKE ROTARY – STRENGTHENING ROTARY Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
PETS 2009 (Presidents-Elect Training Seminar) R.I. distrikt mars 2009.
PREPETS Momenter Første formelle samling for innkommende presidenter rotaryåret Hensikt ORGANISASJON/PRESENTASJON Tanker om Rotary.
Utfordringer og forventninger til kommende rotaryår Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber,
Foredrag Rudshøgda 19. september 2009
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Rotary Distrikt 2260 Noen tanker om: Hvordan kan vi best beholde de medlemmene vi allerede har? Åge Bjor August 2009 Medlemsseminar 26. og
Rotary Distrikt 2260 Midtveismøtet Utfordringer i vårt distrikt v/ Åge Bjor.
Distrikt DTTS Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Aktive klubber Medlemsutvikling Støtte Rotary Foundation.
Distrikt Motivasjonsseminar Rotaryåret Prioriterte arbeidsoppgaver i kommende rotaryår: Medlemsutvikling Aktive klubber Støtte.
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Informasjon om komitearbeidet i ………Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
"Rotaryskolen i D2250"1 Velkommen til informasjon om Rotary Klubb Bilde av klubbens banner/vimpel.
GENERELL INFORMASJON OM ROTARY
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
PETS DISTRIKT 2290 ROTARY ÅRET MÅL OG STATEGIER.
Svein-Eirik Jensen Tel: , Mob: SEJ Rotarys etiske grunnlag.
STRATEGIPLAN AKTIVITETSPLAN
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
Velkommen til innkommende president sin time.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Medlemsutvikling PETS 2011
Åsane Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
KLP - DGE Sverre Bjønnes1 Klubb lederskapsplan (KLP) Klubbens lederskapsplan er det administrative rammeverk som anbefales for alle rotaryklubber.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Hønefoss Ringerike Rotary klubb President ROTARY SERVING HUMANITY.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
| 1 FUNDAMENTET!. | 2 Den første Rotary-klubben Fire personer (liten klubb, ulovlig i dag) Fire yrker (snekker, gruveingeniør, kullhandler, advokat) Tre.
Forvaltning av fondsmidler. Innhold Hva menes med forvaltning Retningslinjer for å kjøre prosjekt Samle inn og bruke TRF midler Regnskapspraksis Krav.
D2250 PETS 12. mars 2017 RRFC Ingrid Grandum Berget
Distrikt 2310 Hvor står vi? Hvor går vi?.
LOGO OG MOTTO FOR
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Rotary Klubb Velkommen til informasjon om
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
TRF – The Rotary Foundation
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Presidentsamling 14 august 2019 Presentasjon ved Torbjørn Sakseide AG region 5 Medlem Lier Øst Rotary klubb Hvordan lede en klubb? Fra Visjon til Strategi.
Utskrift av presentasjonen:

Strategi- og aktivitetsplan Hvordan vi vil jobbe med strategi som hjelpemiddel for å utvikle og bistå klubbene. Tor Petter Gulbrandsen, AG region 1. Dennne presentasjonen er laget for å introdusere distriktets strategiarbeid, og for å inspirere klubbene til egne, gode prosesser som kan bringe dem videre.

Utgangspunkt for strategiarbeidet i distriktet RI’s strategiske plan er vårt utgangspunkt

HVORDAN DEFINERER ROTARY FREMTIDIG SUKSESS? Sterkere og mer effektive klubber Styrket synlighet og innflytelse Større slagkraft Denne transparenten snakker egentlig om Rotary globalt, men prinsippene i den kan like gjerne anvendes på et distrikt, en region eller en enkelt klubb We are working diligently to build a framework for defining Rotary’s future success in these four key categories: What can we accomplish when we have stronger, more engaged and effective clubs? What does greater impact mean in tangible terms? How about greater visibility and influence — or image? And, finally, how do we increase our financial sustainability and operational effectiveness along the way? The board and trustees are debating these questions to build a more tangible foundation to define and measure our success. We ask you to think in these terms too. Forbedret finansiell bærekraft og operativ effektivitet

ROTARY DISTRIKT 2310 STRATEGISK PLAN VITALE SPØRSMÅL ER VÅRE KLUBBER PULSERENDE OG LEVENDE? Klarer klubbene å engasjere medlemmene, gjennomføre meningsfulle prosjekter og utforske nye områder og ideer? Har de Rotarys verdier og satsingsområder «under huden»? Fremstår klubbene som tidsmessige og moderne med appell til mennesker i dagens samfunn? Klarer de trekke til seg nye medlemmer? Står klubbene for en åpen kommunikasjon, eller er de ekskluderende og «seg selv nok»? Bruker klubbene nok tid og ressurser på å fornye og utvikle seg selv og sine nåværende og fremtidige ledere? Klarer distriktet å oppfylle sin rolle som klubbenes servicesenter? Er distriktets tilbud tilpasset klubbenes behov? Vi må kjenne våre svake sider for å kunne bli bedre! I spørsmålene på denne siden ligger faktisk vår visjon innebygget. Jo flere ja, jo nærmere er vi at visjonen er oppfylt! Det er klubbene som utgjør kjernen og grunnfundamentet i Rotary, og det er klubbene som skal gjennomføre aktiviteter og prosjekter. Derfor er det også klubbene som skal utvikle og gjennomføre strategiske valg og prioriteringer. Distriktet skal ikke duplisere dette, men heller konsentrere seg om å støtte og oppmuntre klubbene i arbeidet. Denne strategien må omsettes gjennom en handling-/aktivitetsplan. Her skal det settes kvantitative mål, f.eks for medlemsutvikling.

ROTARY DISTRIKT 2310 STRATEGISK PLAN MEDLEMSUTVIKLING – ingen andre kan tilby det samme En åpen og inkluderende organisasjon uten religiøs eller politisk tilknytning, som henvender til alle aldre, alle etnisiteter og begge kjønn. Ukentlige møtetilbud med spennende og aktuelle temaer og foredrag Global møterett Kombinasjon av yrkes- og humanitær organisasjon. Arbeider for høye etiske standarder i yrke og samfunn. Står for direkte humanitære prosjekter i inn- og utland. Viktig arbeid for fred og internasjonal forståelse. Personlig utvikling, nettverk, vennskap og gode samtaler. Vi har et unikt tilbud – som ingen andre kan matche. Vi må være inkluderende og rause. Vi må avkrefte myter om hva Rotary ikke er.

ROTARY DISTRIKT 2310 STRATEGISK PLAN Fokusere på og øke humanitær tjeneste Stimulere til flere og bedre samarbeidsprosjekter Utbre kunnskap om Rotary Foundation, inspirere klubbene til å øke sine bidrag Bistå klubber som vil posisjonere seg for å motta bidrag til sin prosjektfinansiering Bruk spennende og viktige humanitære prosjekter til å tiltrekke oss personer som brenner for noe og vil gjøre en forskjell, og derved gjøre oss synlige Vise at Rotary har en viktig global rolle Styrke også små, men synlige prosjekter i lokalsamfunnet Humanitært arbeid har alltid vært en av våre grunnpillarer. Vi ønsker å synliggjøre at Rotary Foundation er VÅRT internasjonale verktøy for å kunne gjennomføre store og viktige prosjekter som Polio Pluss. Vi vil gjerne ha større bidrag til RI. Samtidig er det nå enklere enn før å få finansiering fra RI til egne prosjekter i den enkelte klubb. Dette vil distriktet jobbe med gjennom generell kunnskapsformidling og direkte rådgivning. Vi ser også at mange medlemmer, spesielt unge og engasjerte personer, har kommet til oss nettopp fordi de kan jobbe med viktige prosjekter og gjøre en forskjell. Rotary har mange eksempler på gode, lokale prosjekter. Selv om de kan ha en lav profil, bidrar de til å tenne lys for de personene som får glede av det. Og det kan gi god styrking av klubbens og Rotarys omdømme.

ROTARY DISTRIKT 2310 STRATEGISK PLAN FORSTERKE PROFIL, PR OG OMDØMME Arranger synlige og spennende lokale Rotary-dager Hjelp klubbene til å synliggjøre sine nettverk Profilere gode prosjekter i distriktet Vis at Rotary er en spennende og tidsmessig organisasjon Arbeide for mer og bedre mediedekning Skape gode og profesjonelle kommunikasjonskanaler Skap blest om Polio Pluss Implementere ny grafisk profil i alle klubber og kanaler

ROTARY DISTRIKT 2310 STRATEGISK PLAN STYRKE OG STØTTE KLUBBENE HVA SKAL DISTRIKTET BIDRA MED? Være en sterk og klar formidler av Rotarys formål, sentrale verdier og satsingsområder Styrke erfaringsutveksling og deling av best practice mellom klubbene Vedlikeholde en dynamisk kommunikasjon overfor og mellom medlemmer og klubber, særlig gjennom bruk av websider og sosiale media Revitalisere Rotary som yrkesorganisasjon – støtte (men ikke selv organisere) egnede yrkesfora Jobbe for mangfold i alder, etnisitet og kulturell bakgrunn Distriktet skal bidra som en inspirator og formidler av hva Rotary står for i dagens samfunn. Vi skal bidra til debatt i klubbene, og vekke medlemmenes interesse for å tenke gjennom hvordan klubben må utvikle seg for å holde seg levedyktig i dag og i morgen. Hva kjennetegner en god klubb? Vi vet at noen klubber er attraktive og har stor tilgang av nye medlemmer – hva kan vi lære av disse klubbene? Vi vil inspirere til større omfang av besøk i hverandres klubber. I region 1 og 2 er det laget en felles programoversikt som skal gjøre det lett å finne aktuelle møter. Kanskje flere regioner eller distrikter kan vurdere slike tiltak? Rotarys rolle som yrkesorganisasjon var et av de store fundamentene da vi ble stiftet – og kanskje er det den dimensjonen som igjen kan skape ny interesse og vekst? Det er lenge siden Rotary var en klubb bare for menn, og i dag er det en selvfølge at begge kjønn er like velkomne som medlemmer. Vi kan styrke klubbene ved å satse enda mer på mangfold i flere dimensjoner. F.eks. har vi i Norge og Oslo-området store grupper med arbeidsinnvandrere som trenger gode nettverk og kan bidra med viktige og spennende verdier og tankesett som kan styrke og vitalisere klubbene. Representer for distriktet kan f.eks. tilby å komme i klubbene med vår nye presentasjon om mangfold og medlemsutvikling – det er et korps av personer som er trent for å gjøre dette.

ROTARY DISTRIKT 2310 STRATEGISK PLAN VÅRE VERDIER I AKSJON Gjennom fellesskap bygger vi livslange forbindelser som fremmer større global forståelse. Med integritet fremhever vi våre forpliktelser og opprettholder etiske standarder. Vårt mangfold setter oss i stand til å knytte sammen ulike perspektiver og tilnærme oss problemer fra flere vinkler. Vi bruker vår yrkesmessige ekspertise, tjeneste og lederskap til å møte noen av verdens største utfordringer.

ROTARYS FREMTID “Hvis Rotary skal realisere sitt sanne mål, må vi alltid være evolusjonære, og noen ganger revolusjonære.” Paul Harris, Rotarys grunnlegger