11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU 04.04.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Advertisements

Hva er Fretex ?.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Oppfølgingsmøte Alnabru prosjekt Alnabru 8. november 2007.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
HUSK – Delprosjekt 1 Kompetanseutvikling om samarbeid og samordning på tvers Hva fant vi i kartleggingen? Presentasjon på seminar 22. november 2007.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Nettverksmøte i Midt-Troms Velkommen!. Sammen skaper vi tiltak og trivsel! Kort status for Lenvik kommune pr : Oppstart meldingsutveksling.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisering og arbeidet i kommunene
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
11 Nettverksmøte for LP Oppfølging og regnskapsføring av bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA)
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Velkommen til kurs for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Nettverksmøte for LP –
Prosjektprosessen (Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet - BOA)
11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP)
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
11 Nettverksmøte for LP – Agenda – Ny kontoplan – bruk og konsekvenser 2.Endringer i MVA-registrering, bidragsfinansierte.
Forskningsadministrativ avdeling Prosess faglig prioritering Plan for fase 3 (Aktiviteter på UiO-nivå) Oppdatert
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
11 Nettverksmøte for LP – Agenda – 10.10: Informasjon om EU-tjenesten ved NTNU v/ Per Inge Andresen og Øyvind Throndsen – 10.25:
11 Møte med Forskningsrådet – Agenda – 12.45: - Velkommen - Omfang av aktiviteter ved NTNU som er finansiert av Forskningsrådet?
1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Kompetanseplan oppvekst
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Endringsprosesser ved UiT
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Nye retningslinjer internfakturering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

11 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte (LP) ved NTNU

22 Agenda TidspunktInnhold – Velkommen til nettverksmøte v/ Lars Gunnar Indreiten, delprosjektleder Prosjektprosessen – Innledning: Betydning av LP sin rolle sett i lys av NTNUs mål og strategier v/ Frank Arntsen, direktør for økonomi og eiendom – Foredrag: - Prosjektleders rolle og forventninger til administrativ prosjektstøtte - Bruk av faglig nettverk, hvordan lykkes med å gjennomføre faglige nettverk? v/ Per Morten Schiefloe, professor ved Inst. for sosiologi og statsvitenskap, SVT-fak – Pause – Faglig tema: Bruk av prislister ved timeføring på eksternfinansierte prosjekter v/ Per Inge Andresen, rådgiver ved Økonomiavdelingen – Hva skjer i prosjektprosessen, og hvor går veien videre? Hva ønsker vi å få ut av nettverksmøtene? v/ Lars Gunnar Indreiten, delprosjektleder Prosjektprosessen

33 Prosjektprosessen - Status Prosjektprosessens hovedmål: ”Støtte NTNUs kjernevirksomhet som forskning og utvikling gjennom et apparat for optimal prosjektstyring for eksternfinansiert virksomhet: Det skal leveres riktig kvalitet til riktig tid og riktig pris”. Hva har vært fokus i Prosjektprosessen høsten 2007/vinteren 2008? -Innplassering i LP-rollen ved alle fakulteter/enheter ved NTNU, og gjennomføring av obligatorisk kurs/opplæring for de som er innplassert i rollen -Implementering av ny prosjektprosess, herunder ferdigstilling av nye prosess- og rutinebeskrivelser som er lagt ut på NTNUs økonomihåndbok på nett: (

44 Prosjektprosessen - Status -Delprosjektet i Prosjektprosessen består av ny sammensatt gruppe:  Lars Gunnar Indreiten (delprosjektleder, Seksjon for lønns- og regnskapstjenester, Økonomiavdelingen)  Jasenka Zvizdic (Institutt for biologi, NT-fakultetet)  Reidun Østbye (Institutt for marin teknikk, IVT-fakultetet)  Geir Persen (Fakultetsadministrasjonen, SVT-fakultetet)  Toril Berg (Administrativ seksjon, VM)  Ragnar Hergum (Instituttleder, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon, IME-fakultetet) I tillegg har delprosjektet en egen referansegruppe bestående av en prosjektleder fra hvert fakultet/VM. Referansegruppa skal være rådgivende for delprosjektet, og vil kunne ha reell innflytelse på materiell/hjelpemidler som utarbeides/utvikles.

55 Prosjektprosessen – Veien videre? Hovedaktiviteter i 2008: -Etablere et nettverk for LP (vi er i gang!!) -Arbeide med forbedring og utvikling av hjelpemidler og verktøy som skal forbedre oppfølgingen av bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA) ved NTNU:  Utarbeide nye felles budsjettmaler  Oppdatering av prislister ved timeføring  Forbedring, utvikling og implementering av regnskapsrapporter (EU-rapport, øvrige rapporter for LP og PL, overordnede rapporter som gir nødvendig styringsinformasjon)  Utarbeidelse av nye kontraktsmaler tilpasset nytt reglement med spesielt fokus på IP-policy (egen arbeidsgruppe jobber med dette) -Utredning og utvikling av ny prosjektportal

66 Nettverksmøter for lokal prosjektstøtte (LP) Formål: Nettverket skal først og fremst være en møteplass for de som innehar rollen LP (også SP) med fokus på:  Informasjons- og erfaringsutveksling mellom deltakerne  Kompetanseutvikling og læring (faglig oppdatering, kurs/seminar og annen opplæring)  Felles forståelse av prosjektprosessen som sikrer enhetlig utførelse av oppgaver lagt i rollen som LP  Skape en faglig tilhørighet/gruppetilhørighet som kan bidra til bedre arbeidsmiljø og samarbeid på tvers av fakulteter/enheter, og som også kan redusere sårbarhet ved å etablere bedre ordninger for back-up ved at prosjektprosessen gjøres likt ved alle enheter

77 Nettverksmøte: Faglige tema Eksempel på tema som kan være ønskelig å ta opp på nettverksmøter:  Søknads- og kontraktsarbeid  Regelverk og retningslinjer  Håndtering og vurdering av MVA på prosjekter  Budsjettarbeid og prising på prosjekter (indirekte kostnader, egeninnsats/egenandel)  Organisering av prosjekter (bruk av hoved- og delprosjekter)  Gjennomgang og bruk av regnskapsrapporter  Bruk av timeføring og prislister  Bruk av kontoplan og regnskapsføring på prosjekter  EU-prosjekter

88 Gjennomføring av nettverksmøter Roller og ansvar for nettverket: Ansvarlig for å koordinere og gjennomføre nettverksmøtene er prosessleder ved Seksjon for lønns- og regnskapstjenester (Lars Gunnar Indreiten). For å lykkes med gjennomføringen av nettverket og forbedre prosjektprosessen kreves det engasjement og aktivitet fra ALLE som deltar i nettverket!! Kom derfor fortløpende med innspill og forslag til tema som er ønskelig å ta opp, og hvordan nettverket skal fungere. HUSK: Dere som er deltakere er eiere av nettverket!

99 Gjennomføring av nettverksmøter Hyppighet: I oppstartsfase vil det kunne være behov for jevnlige nettverksmøter, eksempelvis en gang i måneden. Evaluering må foretas for å vurdere fremtidig gjennomføring av nettverksmøter (form, innhold, deltakelse, hyppighet osv..) Organisering: Det anbefales at det opprettes lokale LP-nettverk på fakultetsnivå, samt at det utnevnes en person fra hvert fakultet/VM som kan være kontaktperson ovenfor prosessleder. Det tas sikte på å gjennomføre oppfølgingsmøter med hvert enkelt fakultet/VM i løpet av mai/juni (evaluering av oppstart av ny prosjektprosess/utførelse av roller, innspill og tilbakemeldinger)

10 Fremtidige nettverksmøter Plan over fremtidige nettverksmøter med agenda/tema frem til sommeren sendes ut på e-post til samtlige LP’er så snart dette foreligger Tilbakemeldinger/innspill kan rettes til prosessleder: / tlf: