20. januar 2010 Administrativ utvikling/prosessforbedring ved UiO Hvordan komme godt i gang – innspill til programplanlegging.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
En lærende organisasjon?
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
- Samhandlingsreformen –
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Handlingsplan strategisk HR
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Oppsummering av FOU - prosjekt
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Prosjektavslutning og sluttrapport
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kvalitative forskningsmetoder
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Det rationelle jeg Hvad? Det praktiske jeg Hvordan? Præferencer: Hvad brænder jeg for? Kritisk Logisk Essens Konkret Objektiv Rationel Realistisk Kvantitativ.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
RIS-metoden for prosessforbedring
Brukermedvirkning i helseforskning
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Internt handlingsrom (IHR)
12. Organisasjonsutvikling
STATUSRAPPORT Programmet
Utskrift av presentasjonen:

20. januar 2010 Administrativ utvikling/prosessforbedring ved UiO Hvordan komme godt i gang – innspill til programplanlegging

2 Terminologi Prioritering av prosjekter Kriterier for prosjekt takt Sammenheng mellom prosjekter Involvering Utdanning og kompetanseutvikling Prosjektgjennomføring Oppfølging Fastleggelse og operasjonalisering av effekter (mål) Effektmålinger/-vurderinger Prosjektrelatert kartlegging Aktiviteter Gevinstrealisering, redskaper/verktøy Modell grunnlag Kartlegging, redskaper/ verktøy Oppfølging, redskaper/ verktøy Implementeringsprinsipper Involveringsformer Metoder og grunnlag Planleggingsstruktur Styringsstruktur Informasjons- og kommunikasjonsplattform HR retningslinjer Ledelsessystemet Styring Programplan for gjennomføring av IHR – sjekkliste, overordnet Strategi, vision

3 Planlegging, styring og oppfølging Organisatoriske strukturer og ledelses- strukturer Logistikk, koordinering og samarbeid Atferd, kultur og ledelsesformer HR og kompetanse- utvikling Organisatorisk funksjonalitet ”Organisatorisk funksjonalitet – den helhetlige ramme omkring prosessforbedringer” Vår tilnærming innebærer en prosess- og forbedringsorientert metode. Lean påvirker og forbedrer ”Logistikk, koordinering og samarbeid” samt ”Atferd, kultur og ledelsesformer” – bl.a. ved hjelp av ”HR og kompetanseutvikling” Lean påvirker og gir innspill til forbedringer av ”Planlegging, styring og oppfølging” samt ”Organisatoriske strukturer og ledelsesstrukturer” – og påvirker måter og former for ”HR og kompetanseutvikling”

4 Terminologi Felles språk, hva betyr “Prosjekt” Felles språk, hva betyr “Program” Felles språk, hva betyr “Plangruppe” Prioritering av prosjekter Kriterier for prioritering Operasjonalisering av kriterier for prioritering Kriterier for prosjekt takt Hvor mange prosjektfaser i samlet Program? Hvor mange prosjekter i hver prosjektfase? Satsing på simultane eller sekvensielle prosjektforløp? Aktiviteter Gevinstrealisering, redskaper/verktøy Prosessoptimering Funksjonell optimering Modellgrunnlag Organisatorisk virkemåte Kartlegging, redskaper/verktøy Data og fact finding Gemba Analyser Metoder og grunnlag Planleggingsstruktur Program form Systemmessig understøttelse Særlige oppfølgingsrutiner Sammenhenger, Program form og drift Styringsstruktur Styrings form Systemmessig understøttelse Særlige oppfølgingsrutiner Sammenhenge,r Styrings form og drift Styring Programplan for gjennomføring av IHR – sjekkliste, overordnet

5 Sammenhenger mellom prosjekter Muligheter for “par projekter”, substans” Muligheter for “par prosjekter”, organisering Muligheter for “par prosjekter”, kunde-leverandør Involvering Representativitet, faggrupper Representativitet, substans Representativitet, organsatoriske nivåer Ekspert roller Utdanning og kompetanseutvikling Eksp. roller, metoder/grunnlag Generalist roller, metoder/ grunnlag Samspill prosjekter og utdanning Aktiviteter Oppfølging, redskaper/verktøyer System understøttelse Kvalitativ og kvantitativ oppfølginng Implementeringsprinsipper Implement princippene Eastons forbedringsmaskin Prosjekters karakter og form Metoder og grunnlag Informasjons- og kommunikasjonsplattform Intern Ekstern HR retningslinjer Formalia omkring gevinstrealisering Formalia omkring organisatoriske endringer Styring Programplan for gjennomføring av IHR – sjekkliste, overordnet Strategi, vision

6 Prosjektgjennomføring Implementerings prinsipper HR retningslinjer Oppfølging Fastleggelse og operasjonalisering av effekter (mål) Effektmålinger/-vurderinger Prosjektrelatert kartlegging Aktiviteter Involveringsformer Prosjekt direkte Ikke prosjekt direkte Utdanning og kompetanseutvikling Medarbeidersystem Ledelsessystem Metoder og grunnlag Ledelsessystemet Sammenheng, ledelsessystem og Program planlegging og Program styring Sammenheng, ledelsessystem og prosjektstyring Implementeringsprinsipper Styring Programplan for gjennomføring av IHR – sjekkliste, overordnet Strategi, vision

7 Implement Consulting Groups filosofi og implementeringsprinsipper Ide til plan Plan til handling Handling til adferd Strategi Organisasjon Foran- dring Effekt “Tar organisasjonen på” Tenker stemning før innhold Gir ærlig feedback, både faglig og personlig Giver uttrykk for vår egen kvalifiserte mening og står ved den Identifiserer de ”riktige mennesker” og fasiliterer dialogen på profesjonelt vis Diskuterer teamets og konsulentenes styrker/svakheter Sikrer forretningsinnsikt Setter forretningsmål og menneskelige mål Utfordrer forandringens viktighet Arbeider både med erkjennel- ses- og atferds- endringer Implement Consulting Groups filosofi er holistisk og fokusert mot det overordnede formål: Reell effekt Implementeringsprinsippene omfatter både den primære forretning og de organisatoriske drivkrefter

8 Implement Consulting Groups filosofi og implementeringsprinsipper Ide til plan Plan til handling Handling til adferd Strategi Organisasjon Foran- dring Effekt Implement Consulting Groups filosofi er holistisk og fokusert mot det overordnede formål: Reell effekt Omfattende forandringsprosjekter eller forløp krever meget stor grad av systematisk planlegging. Og forutsetter et stort arbeid med forankring i det samlede ledelsessystem. Implement opplever at fiasko i store forandringsprosesser stort sett alltid ligger i manglende planlegging og forberedelse – og omvendt også, at omhu med planlegging og forberedelse gir langt bedre og hurtigere etterfølgende forløp og langt færre «tilbake løp» og «omkamper». Nok så sublime metoder og verktøy i tilknytning til selve utførelses fasen fører ikke til suksess uten omhyggelig planlegging og utformning av Program. Implement har formulert følgende prinsipper for premisser i fm. store forandringsprosjekter: -Metodevalg (redskaper og verktøy) må ligge ufravikelig fast på tvers av et Programs forskjellige bestanddeler og prosjekter -Program utarbeidelse må være ledet av det øverste organisatoriske nivå, men inndra nivå 2 i det samlede ledelsessystem -De første prosjekter i et Program må forankres sentralt på øverste organisatoriske nivå – og må være gjenstand for fokus fra ledelsessystemet til og med nivå 2... Desentralisering av innsatser i etterfølgende deler av et Program skjer graduelt med basis i erfaringer fra første og sentralt styrte prosjekt bølge -Mål for Program skal være synlige og konkrete fra start – og være detaljert og operasjonalisere til prosjektnivå. Målbare og balanserte mål (øk./eff. kunde, medarbeidere). Avklare hva frigjorte ressurser skal benyttes til. Sikre nødv. ledelsesmessig beslutningskraft underveis. -Opplæring i metoder (redskaper og verktøy) går hånd i hånd med konkret prosjektarbeid – der er tale om to sider av samme sak og mål -Overdragelse av oppgaver fra konsulenter til kunde skal ligge klart presisert fra start og være formulert operasjonelt i Program – interne krefter overtar gradvis alle arbeidsoppgaver med utgangspunkt i første, sentralt styrte prosjektbølge samt strukturert og prosjekt direkte metodeopplæring -Interne konsulenter som utdannes i metoder, bør i vid utstrekning rekrutteres fra desentrale driftsmiljøer – både av hensyn til den signalmessige effrekt og fordi driftsnærheten er en avgjørende parameter for de interne konsulenter