Liv M. Lassen/ 20081 Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
– tidlig kommunikasjon
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Øve på å framføre dikt jeg er så glad i deg huff ja
Hvordan intervjue en forsker?
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Media håndtering og kommunikasjon
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
- roller og forventinger
Fragilt X - Arvid Heiberg,
Dialektisk relasjonsteori
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
- Verdsettende ledelse
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
LØFT ER TØFT særlig i SFO
NKIs erfaring med Læringspartnere
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Barnehagen som språkarena
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Barne-og familietjenesten Levanger kommune, Barne- og familietjenesten 2008.
Opprettholdende faktorområder
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Tariffkonferanse NFF Om lønnsoppgjøret 2008 – forhandlingssjef Stein Gjerding Tariffkonferanse i 8. januar 2008.
Å snakke med seg selv, fali det?
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Oppmerksomhetsferdigheter og Involvering
Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Responsferdigheter & Kartlegging
Kartlegging av symptomer ESAS
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Asperger syndrom og ADHD
Helsesøsterkongressen 2017
1 Kommunikasjon.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Utskrift av presentasjonen:

Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen

Liv M. Lassen/ Målesetningene: å legge til rette for rådgivningprosessen n At rådsøker møter n At rådsøker slapper av n At rådsøker begynner å uttrykke seg nonverbalt n At rådsøker klarer å uttrykke seg i personlig vendinger (jeg, meg, mitt, osv.)

Liv M. Lassen/ Forberedelse til oppmerksomhet n Forberede rådsøker n informere, oppmuntre n Forberede situasjonen n rom, sitteplasser, matriell, unngå avbrytelser n Forberede deg selv n gjennomgå henvisning n husk navn n tenke igjennom viktige punkter & temaer

Liv M. Lassen/ Sikring av Oppmerksomhet n Plassering n vinkel n høyde n med/ uten bord n distanse n Oppnåelse av øyenkontakt n tilgjengelig men ikke påtrengende n overfladisk og dype

Liv M. Lassen/ Å Observere n Grunnlag for å anta energinivå n Atferd og utseende n Kongruens n Kroppspråkets mange signaler n 700,000 ulike signaler; ansiktes 250,000 ulike uttrykk (Burgoon) n Kultur avhengig n Ikke dømmene

Liv M. Lassen/ Aktiv Lytting n Åpen & uten forutinntatthet n Krever motakkelighet & villighet til å bli beveget n aktiv, utstrakt, engasjert, fokusert, intens, vital n opptar hele rådgiveren n bruker egen følsomhet til å registrere & ta hensyn til usikkerhet, angst, forvirring n Å ta den andre på alvor

Liv M. Lassen/ Lytting inkluderer: n Registrering av ordene brukt i beskrivelsen n Tonefallet - variasjoner & styrke n Tempo i formidling n Hovedtemaene som repeteres

Liv M. Lassen/ Signalisering av oppmerksomhet n Nonverbal språk til rådgiveren – stilling – mimikk – øyenkontakt n Minimale responser – lyder som bekrefter: mmm, a-ha, osv. – små ord: ja, ja vel, du sier ikke, akkurat

Liv M. Lassen/ “Timing & Matching” n Gi tid - ikke avbryt n Pauser n Forfølg rådsøkers tanker og utsagn. n Matching: n pass på likheten i nonverbal signalisering n dansen i en god dialog n Bruk samme ord

Liv M. Lassen/ Oppmerksomhet ved Systemarbied n Fordrer en systemkompetanse, fleksibilitet, oversikt & energi. n Krever ofte dobbelt eller tredobbel observervasjon. n Viktig å klare å fange “hele” bilde; alle sine utsagn. n Likeverdig kommunikasjon kan fremme synergi & inspirasjon.

Liv M. Lassen/ Positiv effekt av oppmerksomhet n “ å skape de gode møtene”: n hvor rådsøkeren føler seg velkommen n føler seg sett og anerkjent n føler seg hørt & tatt på alvor n føler at rådgiveren intresserer seg for ham n føler at rådgiveren “joiner” ham i sin utviklingsprosess n At rådsøker overvinnner barrierer og klarer å involvere seg i sin utviklingsprosess.