Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital kompetanse for lærere og elever? 3.Forslag til hvordan IKT kan integreres i nye lærerutdanninger.
2. Hva er digital kompetanse for lærere og elever? l Digital kompetanse generelt innebærer: å bruke digitale verktøy og ha en tilstrekkelig forståelse av teknologien til å kunne fungere i og påvirke samfunnet (DidIKTikk 2008)
Elever… l …må inneha, opparbeide seg en generell IKT-kompetanse l I skolen: –Må lære å bruke digitale verktøy »NB! Det er lov med IKT-opplæring! –Må kunne bruke digitale verktøy for å lære
Lærere… tredelt kompetanse l Egen kompetanse: –Verktøy –Generell kompetanse, forståelse l Didaktisk kompetanse: –Undervisning i IKT –Undervisning med IKT l Kritisk kompetanse: –Hvordan påvirker IKT samfunnet og motsatt? –Hvordan kan vi påvirke IKT og samfunnet?
Utfordring for framtidas lærerne… l utdanne elever som betegnes som New Millenium Learners –Kjennetegn: »Bruker digital informasjon framfor trykt »Prioriterer bilder, lyd og bevegelse framfor tekst »Er komfortabel med multitasking »Tilegner seg kunnskap gjennom å prosessere oppstykket, ikke-lineær informasjon.
Homo sapiens eller homo Zappiens?