NESO BASSKOLE Arbeidsledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Motivasjon.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Trenerrollen og motivasjon
Selvfølelse vs selvtillit
NESO Formannsskole Ledelse
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Mestring.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
NESO Formannsskole Ledelse
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læring og motivasjon Laget av:
Karlsøy Kommune som samarbeidspartner.
Lørenskog Idrettsforening
Coaching En innføring i begrep og metodikk
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
ELEVMEDVIRKNING.
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
NESO Formannsskole Motivasjon
NESO Formannsskole Teamarbeid
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Ulikheter og variasjoner
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Motivasjon i arbeidsforhold
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
NESO Formannsskole Ledelse
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
PSY2405: Kap.6 Arbeidsmotivasjon og tilfredshet (trivsel)
Aksel Hn Tjora Tre forelesninger i OR120 Forelesninger på nett
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Rekruttering i Skatteopplysningen Øst Rett kompetanse på rett plass Tonje Faraasen.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kapittel 5 Motivasjon. 2 Motivasjon Definisjon: Psykologiske prosesser som aktiverer, regulerer og opprettholder atferd Vanlig å skille mellom innholds-
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Lønn og lønnssystemer.
Motivasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
7. Motivasjon i organisasjoner
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
7. Motivasjon i organisasjoner
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Utskrift av presentasjonen:

NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN

Motivasjon Prosess som setter i gang, gir retning til, opprettholder og bestemmer intensitet i atferd Eksempel

Egenmotivasjon Den enkeltes mål, verdier, psykologi, livssituasjon, erfaringer m.m.

Hva gjør oss motivert? Forslag på flipp:

Hva gjør oss motivert? Like arbeidsvilkår Ros og ris Lik lønn Høy lønn Rettferdig lønn Humør Miljø God standard mht HMS Motiverte ledere Entusiasme! Å bli satt pris på Selvbestemmelse (autonomi)

Motivasjonsteori (Herzberg) Hygienefaktorer Motivasjonsfaktorer Arbeidsbetingelser Lønn og sikkerhet Bedriftspolitikk Ledelse Mellommenneskelige relasjoner (Hygienefaktorer påvirker utilfredshetsnivå) Prestasjoner Anerkjennelse Ansvar Selve arbeidet Personlig vekst (Motivasjonsfaktorer påvirker tilfredshetsnivå) Dette er det forsket mye på, og forskers på fremdeles. Hvordan få motiverte medarbeidere og øke ytelse, unngå sykemeldinger osv. Ta eksemplet med Hawthorne-eksperimentene. Hawthorne-effekt, samfunnsvitenskapelig betegnelse for effekten av ikke-forutsette, ikke-kontrollerte, ytre variable ved empiriske undersøkelser (eksperiment, intervju o.l.), også kalt kontroll-effekt; iblant uttrykt som «en effekt av undersøkelsen i seg selv». Navnet stammer fra Hawthorne-fabrikken (Western Electric) nær Chicago, der Elton Mayo og hans medarbeidere gjennomførte de nå klassiske Hawthorne-studiene (1927–32). De testet ulike praktiske og tekniske variables virkning på arbeidernes produktivitet. En serie uventede resultater ble da tillagt det faktum at arbeiderne ble observert og viet oppmerksomhet av utenforstående. Studien regnes til den såkalte Human Relations-skolen. (motivatorer forbedrer atferd/holdninger menshygienske faktorer bare opprettholder moral og effektivitet)

Indre og ytre motivasjon Ytre motivasjon (belønning, bonus..osv. kilden til motivasjon ligger utenfor selve jobbutførelsen Indre motivasjon (ansvar, kompetanse, jobbutførelse m.m. kilden ligger i selve jobbutførelsen.

Indre og ytre motivasjon

Hva skaper indre motivasjon? Å bli sett! (tenk motsatt å overhodet ikke bli sett, dårlig selvtillit, forsvinner, dør)

Hva betyr dette konkret for våre lederoppgaver? Ser at en kommer på morgenen, hilser Oppsøke medarbeiderne ila av arbeidsdagen Legge merke til den jobben arbeiderne gjør (ros, støtte, korreksjon) Inviterer medarbeider inn i det sosiale fellesskapet (lunsj, kaffepause, diskusjon osv.) Tar kontakt når en er syk

Alle er nødvendige ” Jeg er viktig, fordi jeg blir sett på som en nødvendig medarbeider for å få denne jobben gjort”

Forutsetninger for motivasjon på jobben Behov for innhold i jobben (innhold, variasjon) Behov for å kunne lære noe og fortsette læreprosessen Eget ansvar og beslutningsdyktighet (autonomi) Sosial støtte og anseelse på arbeidsplassen (anerkjennelse) Behov for å se at jobben fører til resultater som (personlig vekst, utvikling, karriere). Hvordan motiveres dine kolleger på jobben, blir du oppfattet som en som delegerer og gir ansvar. Har du god dialog med arbeidslaget ditt? Er du en teambygger i laget, mellom lagene? Hvordan håndterer du konfliktløsning? Hvilke tiltak gjør du for å vise dine medarbeidere at de blir sett. Reflekter over dette

Viktig å tenke på Vi er i utgangspunktet motivert til å gjøre en god jobb! Hvorfor? Fordi det øker vår tilfredshet. ”Unngå å punktere den motivasjonen som allerede finnes!”

Hva ”punkterer” motivasjonen?

Gruppeoppgave Hvordan bidrar du som leder til indre motivasjon hos dine medarbeidere? Hvordan blir de sett? Hvordan gir du anerkjennelse? Hvordan sørger du for tilhørighet Gi konkrete eksempler på hvordan du/dere løser oppgaven som leder i forhold til dette. Bruk gjerne Maslows behovspyramide som verktøy

Behovspyramide