Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 2: Åndsverkbeskyttelsen Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Firmanavn og varemerker – status i Norden
Advertisements

Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - OPPHAVSRETTENS OBJEKT OG SUBJEKT.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 7: Oversikt over enerettsbeføyelsene og avgrensning av dem. Grensen mellom offentlig.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -ENERETTENES.
Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad
Forelesninger H-08 Dag 3: Vilkår for vern av åndsverk
Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 4: Vilkår for vern etter åvl. kap. 5. Rettighetssubjekter Professor dr. juris Ole-Andreas.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-08 Dag 7 og 8: Eksemplarretten og fremføringsretten Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold V11 Endre Stavang
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
Universitetet i Oslo Institutt for rettsinformatikk Olav Torvund Opphavsretten gir kontroll over det man selv har skapt Opphavsmannen.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Advokatselskapet Seljevoll, Hamnes, Olsen & Wikstrøm DA Ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -IDEELLE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -LÅNEREGLENE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Avtalelisensers fortreffeligheter og fortredeligheter Nordisk konferanse om opphavsrett på billedområdet,
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Offentlige dokumenter er ikke vernet åvl § 9 Lover, forskrifter, rettsavgjørelser og.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Forelesning i informasjonsrett: Opphavsmannens beføyelser H 2011 Olav Torvund.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 8: Sitatrett, rettighetsoverdragelse og rettighetshåndheving Professor dr. juris.
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt 12 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - HVA INNEBÆRER OPPHAVSRETTSBESKYTTELSEN.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. pkt og 11 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 3: Åndsverk som ikke har vern; Rettighetssubjekt; Hvilke rettigheter?
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 13, 14, 19 og 20 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1200 Hvem har opphavsrett?
Oversiktsforelesninger 1
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - ENERETTENES AVGRENSNING (LÅNEREGLENE)
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATAMASKINPROGRAMMER - Thomas.
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 4 og 5: Vernets rekkevidde Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - INNLEDNINGSFORELESNING.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT - INNLEDNINGSFORELESNING - Thomas.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt 1-4 Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -DATABASER - Thomas Rieber-Mohn.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Trine-Lise Wilhelmsen 1 Arbeidsgiveransvaret Innledning Begrepet arbeidstaker Begrepet arbeidsgiver Forsettlig/uaktsom Under utføring av arbeid/tjeneste.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
Forelesninger i Opphavsrett Disp. pkt Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 1: Emnet for opphavsretten. Forholdet til andre immaterialrettigheter. Rettskilder.
Opphavsrett for oversettere Adv. Hans Marius Graasvold Advokatene Graasvold & Stenvaag AS.
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Opphavsmannens beføyelser
RINF 1200 Hvem har opphavsrett?.
Nærstående rettigheter
RINF 1200 Opphavsrett m.m..
Forelesninger i Opphavsrett Disposisjon punkt 6-7
Opphavsrett og markedsføringslov
Forelesninger H-09 Dag 2: Vilkår for vern av åndsverk
Overdragelse av opphavsrett
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 1: Rett og opphavsrett
Utskrift av presentasjonen:

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 2: Åndsverkbeskyttelsen Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Opphavsrett Beskyttelse av litterære, kunstneriske og vitenskapelige (ånds)verk Åvl. § 1 annet ledd: Eksempler på åndsverk Frembringelser på det litterære og kunstneriske område (jf. Knoph)

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett ”Litterære, kunstneriske og vitenskapelige område” Viktigste funksjon: Peker på retningen mht hva som beskyttes Men uttrykkene legges på strekk, jf dataprogrammer, databaser, tekniske tegninger Må kombineres med uttrykket ”åndsverk” Særlig om uttrykket ”vitenskapelige verk”

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett ”Litterære, kunstneriske og vitenskapelige område” (forts.) Litterære, kunstneriske og vitenskapelige åndsverk –litterære: skrifter, muntlige foredrag, kart, tekniske tegninger, dataprogrammer, databaser, –vitenskapelig: innenfor det vitenskapelige området –kunstnerisk: sceneverk, musikkverk, filmverk, fotografiske verk, billedkunst, bygningsverk, kunsthåndverk

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Grense mot andre immaterialrettigheter Patentrett –Opphavsrett: Vern for litterære og kunstneriske verk –Patentrett: Vern for (tekniske) oppfinnelser –Illustrasjon: Rt s. 199 (Cirrus) RG 1994 s. 270 (Tripp Trapp) Varemerkerett –Vern for forretningskjennetegn. Noe helt annet enn opphavsrett –Men varemerker kan være åndsverk. Se Rt s. xx (Jul i Blåfjell) Designrett –Vern for produkters utseende. Kan overlappe med opphavsretten (jf. åvl. § 10 annet ledd). Men andre betingelser for vern (bl.a. registrering)

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett ”Frembringelse” En virkelig åndsproduksjon; innsats av skapende åndsarbeide (jf Ot prp nr 26 ( ) s ) Ytre realitet - ”manifest” Menneskeskapt Også tilfeldige, ubevisste handlinger Intet krav om rettslig disposisjonsevne Ikke vern for fakta

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Originalitet/verkshøyde ”Original og individuelt preget åndsvirksomhet” –Eksempel: Rt 1997 s. 199, Cirrus Oppstilles ikke kvalitetskrav Ikke objektiv nyhet. Muligheter for ”dobbeltfrembringelser” Nærmere innhold: Relativt til verkstype –Generelle momenter: Risikoen for dobbeltfrembringelser og variasjonsmuligheter

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Språkverk Skrifter av alle slag, muntlige foredrag –en lang rekke forskjellige typer frembringelser Originalitetskravet: Rt 1997 s. 199, Cirrus: Ikke strengt Skjønnlitteratur: Normalt uproblematisk –Men eksperimentell poesi kan skape problemer Faglitteratur/journalistikk –Vern for språklig form, disposisjon/opplegg, evt. også eksempelsamlinger –Ikke vern for fakta, faglige synspunkter, vitenskapelige teorier etc. –Særlig om vern for intervjuer, se NJA 1996 s. 712, JAS (svensk høyesterett)

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Språkverk (forts.) Brev, e-post etc. –NJA 1921 s. 579, Gustav Fröding - strenge krav –Kontrast: Stockholm Tingsrätt 1999, Ulf Lundell

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Kvantitative krav? Utgangspunkt: Originalitetskravet Tittelbeskyttelse –UfR 1951 s. 725 (dansk HR), ”Hvem ringer klokkerne for?” For lavt verkshøydekrav(?) –Se den særlige tittelbeskyttelsen i åvl. § 46. Ikke behov for lav verkshøydeterskel

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Vernets rekkevidde - § 2 jf § 1 - utgangspunkter Opphavsmannens enerett: Gir etterlikningsvern Tre hovedtyper situasjoner: –rådighet over verket i opprinnelig eller endret skikkelse - faller innenfor eneretten –bearbeidelser - faller innenfor eneretten –omskaping (§ 4.1) - faller utenfor eneretten Særlig om plagiatbegrepet

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Vernets rekkevidde - - § 2 jf § 1 - utgangspunkter (forts) Krenkelsesvurderingen: –Koktvedgaard (s. 125): ”Det afgørende er … om man opfatter de to fenomener. Det originale værk og bearbeidelsen/etterligningen som så ligeartige at de med føje kan siges at hidføre samme (æstetiske) oplevelse” –Rt 1957 s. 275, Flaggermusen Tilleggsmomenter: –Læren om idé ctra form/uttrykk –Grense mot perifer verksgjengivelse?, UfR 1997 s. 691, Pengesedler –Vern av verksdeler? NJA 1995 s. 256, Nummerbanken; NJA 1996 s. 712, JAS

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Nærmere om etterliknings- vurderingen Konkret vurdering Skjønnlitterære verk: –Beskyttelse for handling/”plot”? NJA 1938 s. 497 (Pygmalion) Engelsk dom om nattergal og rosen –Adgang til omskriving av eksisterende verk Amerikansk dom om The Wind Done Gone –Fortsettelsesverk Tysk dom om Dr. Zhivago –Parodier NIR 1972 s. 185 (Finsk HR), Lappo-operaen NJA 1975 s. 679, Sveriges Flagga NJA 2005 s. 905, Alfons Åberg

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Nærmere om etterlikningsvurderingen - noen verkstyper (forts.) Faglitterære verk –Det som beskyttes: Utvalget/presentasjonen, ikke det faglige innholdet. Ikke beskyttelse for faglitterært ”plot”. Påvirker etterlikngingvurderingen Stockholm tingsrätt/Svea Hovrätt: Bok om ”Almen Civilrätt” Engelsk dom: Da Vinci-koden ”Alnæs-saken” Ekskurs: Kunstverk

Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett