Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad
Opphavsrett for litteraturstudenter – Del 3: Åndsverk som ikke har vern; Rettighetssubjekt; Hvilke rettigheter? Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad
2
Ikke vernede verk (åvl § 9)
Nærmere bestemte offentlige myndighetshandlinger Åndsverk, men ikke vern hvis kriteriene i § 9 er oppfylt Nærmere om tolkingen av § 9 Særlig om vernede sammenstillinger av ”§ 9-verk” Unntak i § 9 annet ledd; pre-eksisterende verk, lyrikk/musikk/kunstverk
3
Opphavsrettens subjekt
Opprinnelig (originær) opphavsmann: Den som skaper verket, jf § 1 fysisk person formfritt rettserverv Åvl § 7: Bevis-/legitimasjonsregel Terminologi: ”Opphavsmann”
4
Bearbeidelser Åvl. § 1 nr 13: Oversettelser og bearbeidelser er åndsverk Åvl § 4 annet ledd: ”Avhengighetsverk” To opphavsmenn: originalverket og bearbeidelsen Grense ”nedad” - mot endringer (jf § 2) Grense ”oppad” - mot omskaping (jf § 4)
5
Opprinnelig verk Bearbeidelse
6
Bearbeidelser (forts.)
Kravet til bearbeidelser må oppfylle originalitetskravet ved oversettelser: normalt oppfylt - grense ”nedad” mot mekaniske handlinger Eksempler på bearbeidelser: filmatisering av bøker utvikling av eksisterende dataprogrammer Musikkarrangementer
7
Samleverk (åvl § 5) Sammenstilling av flere verk
Forholdet til databasebegrepet Skillet samleverk/fellesverk Skillet samleverk/sammensatte verk Eksempler på samleverk tidsskrifter, aviser, CD-album Ingen innskrenking i opphavsretten til de enkelte verk
8
Fellesverk (åvl § 6) Sameie
Krav: Ikke skilles ut som selvstendige verk Eksempler: Enkelte kapitler i bøker, vers/refreng, malerier (Tidemann&Gude) Krav om samtykke fra alle til: første offentliggjøring offentliggjøring på annen måte eller i annen form enn tidligere
9
Opphavsmannens enerett (§ 2)
Enerettens negative og positive sider Negativ: Forbudsrett - samtykkekravet Positiv: Egen rådighetsrett Enerettens økonomiske og ideelle aspekter Systemet: To hovedformer for rådighetsrett eksemplarfremstilling tilgjengeliggjøring for allmennheten Tre beføyelser: fremføring, spredning, visning Bredt utformet enerett (§ 2) - unntak (kap 2)
10
Eksemplarbegrepet - definisjon
SOU 1956:25 s : ”Med exemplar förstås alltså varje föremål i vilket verket är nedlagt eller fixerat, likgiltigt med vilken teknik detta skett; ett litterært eller musikaliskt verk kan ligga i manuskript, tryck, grammofonskiva eller upptagning av annat slag, en målning eller skulptur i original eller reproduktion, en byggnad eller et konstindustriföremål i skiss eller arbetsritning, modell eller färdig produkt osv i växlande mangfåld. Så som exemplar äro även att anse trycksatser, klichéer, formar och andra föremål och anordningar, med vilkas hjälp verket kan komma til utförande i normal form eller nya exemplar kunna framställas. Slutligen äro som exemplar att betrakta kopior och avbildningar av verket, även om de väsentligt avvika från originalet i utförande och format eller om efterbildningen sker i helt annan teknik än den för originalet använda. Ett fotografi av ett byggnadsverk är i enlighet härmed att anse som ett exemplar av detta”
11
Eksemplarbegrepet (forts)
Intet opphavsrettslig skille mellom original og kopi § 2 annet ledd: Overføring til innretning som kan gjengi verket (CD, video, DVD osv) Også nedlasting på datamaskin er eksemplarfremstilling I tillegg: Midlertidige eksemplarer Inkludert i eksemplarfremstillingsretten ved lovendringen i 2005: ”varige eller midlertidige eksemplar” (jf. opphavsrettsdirektivets art. 2) Aktuelt for databehandling; midlertidige kopier i datamaskinens internminne, ”caching” mv. Unntak i § 11 a (jf. direktivets art. 5(1))
12
Retten til å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten
Forholdet mellom hovedbeføyelsen (§ 2 første ledd) og ”delbeføyelser”(tredje ledd) Omfatter hver eneste nye tilgjengeliggjøring Skille: Eksemplarbundet og ikke eksemplarbundet tilgjengeliggjøring Spredning og visning § 2 tredje ledd a og b: Gjelder fysiske eksemplarer Fremføring § 2 tredje ledd c og fjerde ledd: All annen verksformidling
13
Sprednings- og visningsrettens konsumpsjon (åvl. §§ 19 og 20)
Spredningsretten (§ 19) Kan videreselge kjøpte bøker (antikvariater), LP-plater, CD’er osv. Kan fritt låne ut verk Men ikke utleie, jf. annet ledd. Rettighetshaverne har enerett til utleie. Visningsretten (§ 20) Adgang til utstilling av kjøpte kunstverk Som ”kompensasjon” for konsumpsjonsreglene Vederlagsordninger: Biblioteksvederlagsloven, ”5 %-loven”/åvl. § 38 c (kunstverk), Visningsvederlag
14
Fremføringsretten Ingen konsumpsjonsregler. Enhver fremføringshandling faller inn under eneretten, bortsett fra enkelte spesialtilfeller i kap. 2 (se § 21) Strekkes vidt: Både direkte fremføring (liveopptreden) og fremføring ved tekniske hjelpemidler, herunder kringkasting og onlinetransmisjoner Plassering av høyttalere, radio, TV på offentlig sted Rt 1953 s 633, Bedriftsmusikk NJA 1986 s. 702 Demonstrasjonsmusikk ”Hotell-TV” NJA 1980 s. 123, Mornington EF-domstolen, sak C-306/05, Rafael Hoteles Taxi NIR 2003 s. 156 (finsk HD) Grense: Salg av piratkort for TV-sendinger: Ikke offentlig fremføring (Rt s. 35) Utplassering av dataterminaler med internettilgang på offentlig sted Ot. prp. nr. 46 ( ) s : Ikke offentlig fremføring Linker på Internett? Grensetilfelle. Rt s. 41 (Napster.no): Tilbakeholden
15
Begrepet ”offentlig” ”utenfor den forholdsvissnevre krets som som familie- vennskaps- eller omgangsbånd skaper” (forarbeidene med henvisning til Knoph) fremføring Rt 1953 s. 833, Bedriftsmusikk Rt 1970 s. 1172, Danseklubb U 1999 s (H), Ungdomsklubb U 2004 s (H), Gymnastikkforeninger spredning Rt 1991 s. 1296, Pornovideo digitale overføringer
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.