Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Persepsjon og kognisjon
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Nyere sosiologisk teori
Kvalitativ metode i markedsforskning
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Palmer 2003.
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Simulering av visuell oppmerksomhet
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
AI - Kunstig Intelligens
Presentasjon av de forskjellige AI-områdene. SPILL Et vellykket området! Årsak: Lukkede systemer med : Veldefinert mål Veldefinerte spilleregler for å.
Forelesning i mikroøkonomi.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Hafjellseminaret våren 2012
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Kunstig intelligens (AI) 2004
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Tidlig psykologisk antropologi:
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Holdninger.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bli masterstudent på IFI !
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 • Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk vitenskap - Kognitiv vitenskap som metodisk tilnærming - Epistemologiske problemer

Fra første leksjon: Generell men ullen Pragmatisk Lite informativ Seriøs men todelt

Kunstig intelligens - revidert definisjon: Kunstig intelligens er studiet av de underliggende mekanismene for intelligent adferd, gjennom konstruksjon og testing av systemer som realiserer slike mekanismer.

Fundamentals 1 - The knowledge level

Kunstig intelligens som empirisk vitenskap • Det kunnskapsbaserte paradigmet (symbolprosesserende metoder) • ”Fysisk symbolsystem” hypotesen Den nødvendige og tilstrekkelige betingelse for at et fysisk system kan oppvise intelligent adferd, er at det er et fysisk symbolsystem. … nødvendig ? , …tilstrekkelig ? • Utfordringer til det kunnskapsbaserte paradigmet • Nevrale nett, konneksjonisme (subsymbolske metoder) • Evolusjonære, adferdsbaserte metoder (sub/ikke-symbolske metoder) … erstatning av eller tillegg til kunnskapsbaserte metoder ?

Felles for alle: Den empiriske forskningsmetode dvs. at datamaskin-programmer er eksperimenter: En forsøker å forstå intelligent adferd ved å - foreslå modeller for representasjon/problemløsning/læring - utvikle metoder og bygge systemer som realiserer dem - teste og evaluere resultatet - revidere de opprinnelige modellene og/eller enkeltmetodene - osv.

Gir opphav til 3 generelle forskningstilnærminger: - Teoretisk, analytisk rettet - Design- og modelleringsrettet - Konstruksjons- og implementasjonsrettet

1. Symbolprosesserende metoder Metodologisk basis • Objekter og fenomener i den reelle verden kan representeres som symbolstrukturer i datamaskiner. • Søkemekansimer - spesielt heuristiske metoder - opererer over symbolstrukturene, og muliggjør kognitive prosesser (persepsjon, problemløsning, læring, resonnering). • Separasjon av kognisjon og kognitive arkitekturer fra dens spesielle fysiske realisering. Kalles ofte 'funksjonalisme'.

2. Sub- og non-symbolske metoder Metodologisk basis • ANN (artificial neural networks): Implisitt kunnskap er distribuert i et nettverk av sammenkoblede noder, og intelligent adferd oppstår som resultat av oppretting, styrking, svekking og nedkobling av forbindelser mellom nodene. • EC (evolutionary computation): Implisitt kunnskap er bitstrenger eller andre sekvenser som konkurrerer om å overleve og å få bidra til videre utvikling av intelligent adferd. • AL (artificial life): Intelligent adferd utvikles fra enkle basismekanismer som styrkes, endres, forsvinner, eller kombineres avhengig av stimulus fra omverdenen.

To prinsipielt forskjellige måter å utvikle intelligent oppførset på: Generelt for all AI To prinsipielt forskjellige måter å utvikle intelligent oppførset på: bunn-opp dvs. fra data, observasjon, interaksjon i omverden topp-ned dvs. fra en initiell modell av omverden Mye oppmerksomhet rundt: -> hvordan kombinere de to?

Vitenskapelig <-> ingeniørmessig vinkling Vitenskapelige studier innen AI - har økt forståelse av fenomenet intelligens som generelt mål - er koblet til utvikling av praktiske applikasjoner ved at - problemstillinger i verden gir input til forsknings- hypoteser - utviklingen av praktiske applikasjoner blir endel av den eksperimentelle basis for metodeutviklingen - forskningen gir resultater som benyttes for å bygge bedre og mer nyttige datamaskinsystemer

Kognitiv vitenskap (Cognitive Science) • Samlebetegnelse for tverrfaglig fagområde for studiet av kognitive prosesser (’tenkning’) i mennesker - og andre komplekse systemer Kombinerer innsikt og metoder fra områdene • - informatikk (AI, HCI) - psykologi (kognitiv psykologi) - filosofi (epistemologi) - lingvistikk (setningsanalyse, språkforståelse) - nevro-vitenskap (kognitiv neuroscience) - antropologi (kognitiv antropologi)

Kognitiv vitenskap (Cognitive Science) • Basis - funksjonalisme, dvs. kognitive prosesser kan realiseres i ulike fysiske systemer - computasjonalisme intelligens kan modelleres og/eller realiseres i komputasjonelle modeller - dvs. i datamaskiner Nyere retning - situated cognition intelligens kan ikke løsrives fra situasjonen den oppstår og utøves i - modeller konstrueres I interaksjon med omgivelsene •

AI som vitenskap - åpne spørsmål • Representasjonell ubestembarhet - hvordan finne en god representasjon av et problem? • Fysisk symbolsystem antagelsen - vs. ”embodyment”and ”situatedness”? • Behovet for falsifiserbare modeller - under hvilke forhold virker ikke metoden? • Tolkning av mening - begrenset semantisk tolkning vs. pragmatikk? • Begrensninger i den vitenskapelige metode - har ført oss langt, men komme vi langt nok?