Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hvordan intervjue en forsker?
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Teknologi og forskningslære
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Forstå bruk og datainnsamling
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Aksjonsforskning.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Aggression Replacement Training
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fra idé til publikasjon
Utskrift av presentasjonen:

Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den ikke primært retter seg mot praktiske mål og anvendelser Anvendt forskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den primært retter seg mot praktiske mål og anvendelser Utviklingsarbeid Systematisk arbeid som er basert på anvendelse av kunnskap Målsetningen er å frembringe elelr forbedre produkter, materialer, prosesser, systemer eller tjenesteytelser

Forsøksopplegg - hensikter Eksplorerende Beskrivende Forklarende

Vitenskapelig kunnskap Fremkommer gjennom systematisk og kritisk forskning Grunnleggende betingelser kritisk refleksjon gyldighet pålitelighet originalitet Dreier seg ikke bare om kunnskap basert på målbare størrelser Malterud, 1996

Fase I Utvikle problemstillingen God og avgrenset Teoretisk interessant, spennende for deg Mulig å belyse/besvare Etisk forsvarlig Litteraturgjennomgang Utvikle teoretisk rammeverk/fundament Tidligere empiri Teorier, modeller, begrepsforståelse (-avklaringer) Formulering av en hypotese(?)

Fase II Velge et forskningsopplegg Velge populasjon som du skal studere Hvem skal du uttale deg om? Hvis intervensjon: Presisere denne Forskjell og likhet ifht annen intervensjon Velge metoder/fremgangsmåte for innsamling av forskningsdata Detaljert utforming av datainnsamlingsplan Godkjenning av nødvendige instanser Pilotundersøkelser?

Forskningsopplegg/forskningsdesign Den samlede plan for å få svar på de spørsmål man stiller Beskriver de grunnleggende strategier som forskeren benytter seg av for å få frem informasjon som tilfredsstiller krav til vitenskapelig kunnskapsutvikling Inkoporerer de viktigste metodiske valg

Forskningsopplegg - felles Hvilke informanter ifht min problemstilling? Hvor mange informanter? Hvordan får jeg tilgang til disse? Hvilke strategier/metoder skal benyttes for å få frem den informasjon jeg søker?

Forsøksopplegg - typer Eksperimentell Ikke-eksperimentell Tverrsnittsstudie Longitudinell Prospektiv Retrospektiv

Metoder for datainnsamling Observasjon Deltagende Ikke deltagende Intervju Strukturert Ustrukturert Spørreskjema Prøvetaking Direkte måling ved hjelp av et instrument Vurderes i forhold til Evne til å rapportere f. eks. studier av små barn Vilje til å rapportere Tidsaspekt f. eks. fenomener i fortid kan ikke observeres Tilgang f. eks. adferd i svært private situasjoner Iaktagbarhet f.eks. personligstrekk, holdninger Svarrespons Målbarhet

Typer av data Innsamlet spesielt Eksisterende materiale Dokumenter (brev, dagbøker mm) Materiale fra massemedia Bøker Registerdata Statistiske oversikter Dataarkiver (forskningsdata fra andre) Momenter for valg av datatyper: Gyldighet/validitet Reliabilitet Kostnader

Fase III Innsamling av data Forberede data for analyse Analyse av data Fortolkning av data og resultater

Fase IV Presentasjon av resultatene til omverdenen Skriftlig Muntlig Fagfellevurdering Implementering av resultatene?

God design karakteriseres ved Er tilpasset forskningsspørsmålet Fravær av ”bias” / skjevheter Gruppenes sammenlignbarhet Forhåndsoppfatning hos forskeren Presisjon Styrke (evne til å detektere de relasjoner eller forskjeller en ser etter) At systematikken som er valgt blir tydelig

Normer for vitenskapelig arbeid Du bør forsikre deg om at det du forsker på, er teoretisk interessant Fremgangsmåten bør være så systematisk og oversiktlig som mulig Lytt til kritikk. Du bør være mer opptatt av at du kan ta feil, enn av at du har rett Du bør prøve å artikulere så mange forutsetninger for din vitenskapelige praksis som mulig, og prøve å skille klart mellom fakta og verdier Fjelland & Gjengedal, 1995