Lindorffkonferansen 2014 Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
BankID i Vital Forsikring ASA
Kristian Sæbø - Søndre Buskerud politidistrikt
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Kap 5 The discounted cash flow approach
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Purrerutiner og inkasso Hvordan bruke rutinene i Uni Eiendom ?
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Del 2: Personlig økonomi.
Resultater Kundesenter
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Stavanger offshore tekniske skole Kalhammarvn. 54, 4007 Stavanger
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Kapittel 14 Simulering.
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Jenteløftet – økonomiske og avgiftsmessige aspekter.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Om Norsk Finansbarometer 2014
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Inkassoprosessen er avansert kundebehandling
Malverk intern produktopplæring
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Velkommen! 4/4/2017.
Landsmøtet SFN, Geiranger RENTER. 2 TO HOVEDSPØRSMÅL Kan det kreves rente? Hvordan skal renten beregnes?
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
MVA i statsforvaltningen
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
KONSEKVENSER AV MISLIGHOLD
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Kreditorenes rolle. Inkassoens rolle i norsk samfunnsøkonomi Historikk: ●Inkassovirksomhet ikke lovregulert før 1913 ●«Erfaring har vist, at mindre nøieregnende.
Utskrift av presentasjonen:

Lindorffkonferansen 2014 Bergen

Inkasso – trenger vi det i fremtiden? Stina Koren Erik Haugen Lindorffkonferansen 18. sept 2014

Hook: «Vår hverdag er i endring» Hook: «Vår hverdag er i endring». Inkasso om 5 år kan se ganske annerledes ut enn i dag. Deres hverdag vil høyst sannsynlig endres. Professional background: 3,5 år i LIN. >15 års erfaring innen salg og markedsføring. Har sittet på kundesiden, og ergret meg over kundefrafall som følge av inkasso. Documentation: kundeintervjuer, KTI-undersøkelse. Kommer tilbake til disse. Empathy (counter-arguments): Tapsreduksjon vil ikke gå av moten. Mislighold vil fortsette. Det er ikke et salg/markeds-verktøy….

Inkasso handler ikke lenger kun om å løse saker Kundeutvelgelse Kundeutvikling Kundegjenvinning Tapsreduksjon Lindorff INKASSO Men, inkasso ER et verktøy for salg og marked. Kundegjenvinning! Inkasso er i endring Nye krav fra våre kunder. Stadig innovasjon. Kundeintervjuer og KTI viser det klart. Våre kunder ønsker utvidede tjenester fra oss. Økt outsourcing blir mer og mer populært. Lindorff merker det allerede, og ligger i forkant. Kan gjøres smart. Hadde jeg visste før hva jeg vet nå hadde jeg ikke valgt Svea den gang… Kravene til leverandør øker. Fokus flyttes fra «problemløsning» til «verdiskapning»

Håndtering av mislighold må ikke stå i veien for verdiskapningen 100% LG er fullt mulig, men er det så lurt? Hvor mange kunder har dere igjen hvis vi drar til med storslegga – på alle? [historien fra Oslo Kemnerkontor: «vi er ikke LIN. Hvorfor er jeg tvunget til å sitte her». Nøkkelen ligger i å agere smartere slik at rett skyldner blir behandlet på riktig måte ift sin profil. Og likefullt, hvordan kan segmenteringen av skyldnere brukes i resten av kundeløpet?

Det er disse det handler om. Mennesker. Alle ønsker å bli behandlet best mulig [historien fra Chris T] Tenk om vi kunne det? Små grep kan gi store utslag. Husk mange har aldri mottatt noe som helst fra et inkassobyrå! Vi må segmentere på smarte data. LINs inkassodatabase. [historien til Vivian i Eidsiva] Men hva betyr så dette i praksis? Hvordan benytter vi oss av denne fantastiske kunnskapskilden – hver dag? Stina

Løypevalg og aksjoner Stor database med informasjon om sky Scoring av saker Løypevalg ut i fra score Challenger Dette er utgangspunktet for hvilke aksjoner saken får Individuell behandling av alle saker Rettslig grense Faktura administrasjon eller inkassovarsling via PINK Tidligere løsning av saken

Skiller mellom 3 typer kompetanse Inkassokompetanse Bransje kompetanse Kundekompetanse Hvordan jobber vi med kompetanse Lindorff Academy Avviksweb Kvalitetskontroller Opplæringsprogram

Tekniske løsninger Telefoni Brev Sms Chat Lindorff24 Hvor offensiv pågang ønsker man? Hvilken pågang er riktig mot hvilke skyldnere? Systemer som snakker sammen åpning/stenging av abonnement Tilbakelevering av informasjon Mulighet til å åpne for en kort periode… +++ Kommunikasjon – hvordan kommuniserer vi med skyldner? Kommunikasjonskurs med interne kursholdere Fokus på tidlig løsning – bra for dere som kunder, bra for skyldner, bra for Lindorff Vi tilpasser innfordringen etter Hvilke kunder er det viktig for dere å beholde? Bransje og tilhørende virkemidler Skyldners situasjon Vi har mye data – denne brukes til å starte innfordringen, men det er i kommunikasjonen med skyldner vi løser sakene. Tidligere løsning av sakene – holde abonnement eller kreditt åpen ut i fra skyldners situasjon Tilgang til deres systemer for å stenge/åpne abonnement Skyldner krever rask handling når de har gjort opp Tidligere løsning av sakene – raskere aksjoner på sakene Det betyr å sette ressursene inn på de riktige sakene (G/G/R)

Tilpasset kundeoppfølging gir økt lønnsomhet Hvordan bruker vi data i praksis? Hvordan kan dette være fordelaktig for våre kunder. To veier til samme mål Økte inntekter Reduserte kostnader

Så… trenger vi inkasso i fremtiden? Ja, vi gjør det, men etter stor sannsynlighet ikke som i dag. Ikke bare som en tapsreduksjonsverktøy. Deres hverdag vil endres. Inkasso og innfordring vil bli forventet å bli en del av salgs og markedsaktivitetene. LIN har eksistert i mer enn 100 år En av de største i Europa på innfordring Vi stiller høye krav til utvikling av ansatte og produktene våre – hver dag for at dere skal føle dere trygge Trygge på at vi tar vare på kundene deres samtidig som vi holder fokus på å få inn deres penger. Vi vil fortsette med dette. De neste 5 årene vil nok endre mye i forhold til kravene fra dere: Tidligere løsninger Beslutningsstøtte/ rådgiver Fra problemløsning til verdiskapning Fra fakturaen sendes til pengene er på bok. Ansvaret vil være vårt – verdiene vil forbli deres. Takk for oss.

Lindorffkonferansen 2014 Bergen

Lindorffkonferansen 2014 Bergen

Advokat Geir Gregersen 2014-09-18 Velkommen Advokat Geir Gregersen 2014-09-18

Direktivet om forsinket betaling

Late payment directive - Direktivet om forsinket betaling Formålet med direktivet Hvordan er direktivet innført i Norge? Når trådte endringene i kraft? Når påløper gebyret? Forholdet og samordning til inkassolovgivningen/inkassoforskriften

Bakgrunn

Formålet med direktivet Formål med direktivet: Kamp mot forsinket betaling for næringsdrivende. Styrke fordringshavernes rettsstilling ved forsinket betaling. Gjelder ikke der skyldner er forbruker.

Formålet med direktivet Noen tall om gjennomsnittlig forsinkelse fra forfall til betaling (Kilde_ Prop. 150 L (2011-2012), endringer i forsinkelsesrenteloven mv side 5) Finland 7 dager Sverige 8 Norge 9 Frankrike 18 Spania 29 Italia 34 Hellas 35

Forts. Formålet med direktivet Tilsvarende tall, der betalingsbetingelser er inkludert (Kilde_ Prop. 150 L (2011-2012), endringer i forsinkelsesrenteloven mv side 6) Finland 27 Norge 32 Sverige 35 Frankrike 59 Spania 99 Italia 103 Hellas 110

Endringer i lovverket

Hvordan er direktivet innført i Norge? Endringer i forsinkelsesrenteloven: Ved avtaler mellom virksomheter om kjøp av varer og tjenester skal betalingsfristen ikke overstige 60 dager, med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt Avtaler mellom virksomheter og offentlige myndigheter om kjøp av varer og tjenester; Hovedregel: Betalingsfristen skal ikke overstige 30 dager fra mottak av faktura eller mottak av varer/tjenester.

Ny § 3 a i forsinkelsesrenteloven § 3 a Kompensasjon for inndrivelseskostnader Når fordringshaveren kan kreve forsinkelsesrente etter § 2, kan fordringshaveren også kreve en kompensasjon av skyldneren for inndrivelseskostnader tilsvarende 40 euro. Departementet kan i forskrift fastsette kompensasjonen etter første ledd i norske kroner. Reglene i paragrafen her kan ikke fravikes ved avtale til skade for fordringshaveren. Departementet kan i forskrift gi regler om forholdet til inkassoloven, herunder at kompensasjonen skal komme til fradrag i erstatning for utenrettslige inndrivelseskostnader etter inkassoloven.

Tidsperspektiv

Når kom endringene? Endringer i forsinkelsesrenteloven Endringer i inkassoforskriften Endringene i forsinkelsesrenteloven trådte i kraft den 16.03.2013 Forskrift for omregning til NOK var på plass 26.06.2013

Når påløper de 40 Euro? Når kreditor kan kreve forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 2, kan fordringshaveren også kreve en kompensasjon på 40 euro. Dersom kreditor og skyldner ikke har avtalt forfallstid for standardkompensasjonen, vil de 40 euro først forfalle til betaling ved påkrav fra kreditor. Påløper ”automatisk”, det vil si at det ikke er nødvendig med en purring for å kunne belaste skyldner for 40 euro. Omberegningnet til NOK i forskrift Satt til NOK 300,- pr 26.06.2013 Justert til NOK 320,- fra 01.01.2013

Forhold til øvrige rammer

Forholdet og samordning til inkassolovgivningen/inkassoforskriften - fradrag 1. Forholdet til purregebyr, inkassoforskriften kap 1 Ny § 1-5 Fradrag for kompensasjon etter forsinkelsesrenteloven § 3 a Dersom en fordringshaver krever kompensasjon fra skyldneren etter reglene i forsinkelsesrenteloven § 3 a med tilhørende forskrift, skal det gjøres fradrag i fordringshaverens rett til erstatning etter reglene i kapitlet her med et beløp som svarer til kompensasjonen etter forsinkelsesrenteloven § 3 a. Tilsvarende fradrag gjøres i retten til standardkompensasjon etter forsinkelsesrenteloven § 3 a om denne kreves etter at det er krevd erstatning etter reglene i kapitlet her.

Forts. forrige side 2. Forholdet til inkassosalær, inkassoforskriften kap 2 Ny § 2-6 Fradrag for kompensasjon etter forsinkelsesrenteloven § 3 a Dersom en fordringshaver krever kompensasjon fra skyldneren etter reglene i forsinkelsesrenteloven § 3 a med tilhørende forskrift, skal det gjøres fradrag i fordringshaverens rett til erstatning etter reglene i kapitlet her med et beløp som svarer til kompensasjonen etter forsinkelsesrenteloven § 3 a. Tilsvarende fradrag gjøres i retten til standardkompensasjon etter forsinkelsesrenteloven § 3 a om denne kreves etter at det er krevd erstatning etter reglene i kapitlet her.

Ny høring – også gjelde for forbrukere EU vurderer endringer: Bør det også gjelde forbrukere? Nif, forbukerombudet mfl – dagens system er best.

Lindorffkonferansen 2014 Bergen

Erfaringer etter innføring av EU Direktivet ”Kampen mot forsinket betaling” Lindorff Konferansen Bergen, september 2014

Hvorfor ta i bruk - 4 forhold Bakgrunnsvurderinger Erfaringer så langt Agenda Litt bakgrunn om ISS Hvorfor ta i bruk - 4 forhold Bakgrunnsvurderinger Erfaringer så langt Ferden videre

ISS Fakta 60 regions- og avdelingskontorer Over 11.000 ansatte Hovedkontor i Oslo Omsetning 2013: 5,8 milliarder kroner

ISS sine tjenester Del 4: Fakta om ISS

Sammen eller hver for seg Support Catering Eiendom Integrated Facility Services Sikkerhet Renhold Bemanning Et annet valg er om man skal kjøpe disse tjenestene hver for seg eller går for en integrert løsning. Det kan gi synergier og stordriftsfordeler og gjøre det lettere å administrere outsourcingen. Det skal vi komme tilbake til senere.

Fakta II Mer enn 35.000 kunder 350.000 utgående fakturaer 34.000 purringer DSO på 30 dager

1. Hvorfor ta i bruk EU Direktivet? Avtalt betalingsbetingelse Broken promise Cash flow – Cash is king

EU Direktivet – “Kampen mot forsinket betaling” 2. Verktøy EU Direktivet – “Kampen mot forsinket betaling” (...en gavepakke til leverandører?)

3. Muligheten Dag 1

4. Konsekvens NOK 320

Grundig analyse, blant annet Bakgrunn Grundig analyse, blant annet faktisk betaling mot avtalt betaling Leverandører som også er kunder Forsinkelsesgebyr kr 100 Outsouring (til Lindorff ) Managementforankring

Erfaringer så langt – 6 måneder ISS tidlig ute Tok litt tid før Lindorff var klar - live fra 27. januar 2014 MANGE henvendelser Norsk næringliv “tatt på senga” Lite kjennskap til lovendringen Oppleves som urettferdig Brå læringskurve ISS har generelt korte betalingsbetingelser Purrer tidligere enn før (dag 6)

Erfaringer så langt….. forts Omtrent samme løsningsgrad på purreservice som tidligere Men tidligere innbetaling 37  25 58% hit-rate på forsinkelsgebyret! Raskere oversendelse inkasso Selvfinansierende

Erfaringer så langt….. forts Gul viser hovedstol innbetalt over tid med ny løsning. Svart viser hovedstol innbetalt over tid målt med sammenliknbar periode i 2013 Differansen mellom de to kurvene = økt likviditet. Dvs hovedstolen kommer inn tidligere. Man ser at det tar lang tid med tradisjonell prosess å hente inn forspranget man får med ny, hurtigere prosess.

Øke forsinkelsesgebyret til kr 150 Monitorere utviklingen Trinn II Ferden videre… Trinn I Øke forsinkelsesgebyret til kr 150 Monitorere utviklingen Trinn II Differensiering – trappetrinn opptil fullt forsinkelsesgebyr

Takk for oppmerksomheten

Lindorffkonferansen 2014 Bergen