Internasjonal strategi for Trøndelag Visjoner og mål i FFP Avgrensing: Regionale/lokale myndigheter har en rolle Partnerskap m. næringsliv, FoU, kommuner m.fl. Integrert del av annen virksomhet i FK og kommuner
Samhandlingsprogrammet 2005 Et internasjonalt trøndersk næringsliv (grunnlag mål FFP) Konkretisere ”Innflagging Trøndelag” Videreutvikle Eksportsatsing Trøndelag og Europakontoret Trøndelag som del av ”Green City nettverket” Profilering av Trøndelag i London, Amsterdam og København Etablere ”Marint Forum Trøndelag”
4.1 VERDEN I TRØNDELAG Internasjonal aktivitet i skolen Internasjonale studenter og innvandrere som ressurs 4.2 SAMARBEIDSREGIONER/-BYER Jämtland – utfordring: Trøndelags deltakelse i Interreg IV Galicia og BMW Marint samarbeid etter AquaReg Pilgrimstradisjoner – fra Santiago de Compostela til Nidaros Norfolk – elevutplassering, byplanlegging, kultur/kirke m.m Sentral- og Øst-Europa Samarbeid i vesterled – ”Gamle Norigsveldet” Tampere – high tech partner i øst Russland – olje og gass 4.3 VIRKEMIDLER FOR INTERNASJONALISERING Trøndelags Europakontor Eksportsatsing Trøndelag Innflaggingskontor Euro Info Centre Midt-Norge 4.4 DEMOKRATI OG UNGDOM Demokratutvikling – med vekt på deltakelse fra ungdom Ung i Europa 4.5 DELTAKELSE I INTERNASJONALE ORGANISASJONER Faglig arbeid i Nordsjøkommisjonens faggrupper CPMR – marin strategi for Europa