Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Implementering av selvbestemmelse i tjenestene til utviklingshemmede
Advertisements

Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Internkontroll i kommuner
…å få ting gjort… via Vassli… Politisk styring ved bruk av Balansert Mål- og Resultatstyring - ISK – Røros – Oddbjørn Vassli Politisk styring.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fylkesrådmannens generelle føringer: Fagenheter/team disponerer sine ressurser i tråd med de føringer som er gitt gjennom RHP, herunder oppfølging av regionenes.
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Outsource eller drifte selv ?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Styringsprinsipper Styringssystem
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Resultatledelse med brukerfokus Tønsberg og Nøtterøy bibliotek Vigdis Gjelstad Jakobsen.
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Organisering og økonomi
Asker - mulighetenes kommune
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Seminar med partiene 14. november 2018
Informasjonsmøter for ansatte
”Fjellfolk-kommunen”
Utskrift av presentasjonen:

Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen Balansert målstyring -piloten Harstad kommune Økonomi Tjenester/ brukere Organisasjon Samfunn Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen Harstad kommune 31.01.2002

Harstad kommune Ligger i Nord-Norges tettest befolkede område som har ca 115 000 innbyggere 364 km2, 3 kommuner slått sammen i 1964 til nåværende Harstad 23 000 innbyggere 1500 kommunalt ansatte Driftsbudsjett 850 mill kr pluss investering 150 mill kr. Ap er størst av 8 partier og har ordføreren Harstad kommune 31.01.2002

Bakgrunnen for BMS i Harstad Utviklingsprogrammet 2000-2002+ Revisjon av kommuneplanen – vedtak om visjon og hovedmål i jan. 01 Behov for nytt styringskonsept = 3 parallelle prosesser Harstad kommune 31.01.2002

Utviklingsprogram 2001-2002+ Definere tjeneste- og støtteenheter, overgang til 2 nivå, 52 tjenesteenheter og 4 støtteenheter Revisjon av delegeringsreglement Utarbeide retningslinjer Samhandlingsprinsipper Styringskonsept basert på BMS Samhandling med tillitsvalgte Verneorganisasjonen Kompetanseutviklingsprogram Brukerfokus (servicetorg, serviceerklæringer mv) Lederavtaler Bemanning av ny organisasjon Evalueringsopplegg Revurdere politisk organisering Harstad kommune 31.01.2002

Viktige prinsipper i utviklingsprogrammet bruker og borgerorientering reell folkevalgt styring lærende organisasjon klar og tydelig ledelse Internt: deltakelse forankring Harstad kommune 31.01.2002

Hvorfor BMS ? Kommunen har behov for et felles faktabasert ledelsessystem som kan måle og vurdere resultat samt stimulere til kvalitetsutvikling ved å; Koble visjon, strategi og handling/tiltak Tydeliggjøre årsak – virkning Muliggjøre riktig prioritering Stimulere til læring og utvikling Gi grunnlag for sammenlikninger Harstad kommune 31.01.2002

Arbeidsopplegg BMS På grunn av behov for å diskutere kvaliteten på tjenestene og områdene samtidig berører mange og krever betydelige økonomiske ressurser, ble skole og barnehage valgt som pilotområder 2 piloter i HK, Medkila barnehage og Bergseng skole Forankre arbeidsopplegget i pilotene med informasjon til alle ansatte og bred deltagelse i blant ansatte og brukere i pilotene. På bakgrunn av styringsdokumenter klargjøre gjennomgående resultatmål og måleindikatorer for alle skoler og barnehager Klargjøring av KSF(kritiske suksessfaktorer) Utarbeide handlingsplan med tiltak Erfaringsoverføring Harstad kommune 31.01.2002

Organisering av pilotprosjekt Harstad kommune 31.01.2002

Styringskonsept med brukerfokus Harstad kommune 31.01.2002

Framdrift BMS Oppstart Kobling mot virksomhets-plan Vedtak i kommune-styret 01.01.2001 01.08.2001 13.12.2001 Harstad kommune 31.01.2002

Harstad kommune 31.01.2002

”Nedenfra og opp”-prosess Unike målekart for de interne 2 pilotene med bakgrunn i foreliggende oppvekst- og kulturplan Gjennomgående målekart for skoler og barnehager Gjennomgående målekart for alle virksomheter Harstad kommune 31.01.2002

Målekart  Harstad kommune 31.01.2002

Implementering i organisasjon I denne prosessen valgt å starte i virksomhetsnivået i nær kontakt med brukerne Kommuneplanprosessen må ta inn i seg prinsippene om BMS og fremskaffe gjennomgående resultatmål på fokusområdene Mal for utarbeidelse av virksomhets- og driftsplan for 2002 Harstad kommune 31.01.2002

Implementering i organisasjon Oppstartsseminar barnehager 2.5.01 og skoler 3.5.01 og øvrig organisasjon 31.05.01. Overføring av resultater og erfaring fra pilotene til de andre virksomhetene Fremdrift og implementering knyttes til budsjett- og virksomhetsplanarbeidet for år 2002 De valgte gjennomgående resultatmål og indikatorer er gitt for resten av barnehagene og skolene - minimumskrav Frihetsgradene ligger i tiltakene dvs. handlingsdelen + evt. klargjøre andre mål og indikatorer samt KSF Harstad kommune 31.01.2002

Kobling plan og gjennomføring Virksomhetsplanen Bakgrunn og prinsipper BMS Videre utvikling Gjennomgående målekart ( 1-4 er politikk) Driftsplan for enhet Presentasjon av enheten (aktivitet, ansatte, org.) Målekart 1-56 ( 1-2 er politikk) Handlingsplan Andre forhold (Adminis-trativt ansvar) Harstad kommune 31.01.2002

Handlingsplan Harstad kommune 31.01.2002 Res.-/måleindikator Når skal det måles ? Hvem skal måle ? Ansvar Tiltak/aktivitet: Planlagt og ved evt avvik Kostnad   Harstad kommune 31.01.2002

Framdrift Harstad kommune 31.01.2002

Målekart, eksempel 1 Harstad kommune 31.01.2002

Målekart, eksempel 2 Harstad kommune 31.01.2002

Erfaringer så langt Virksomhetsplanen ble vedtatt som planlagt i kommunestyret, bred politisk forståelse ? Politikerne har merket at ”slakken” reduseres BMS omtalt som ”abrakadabra” i lokalavisen Ressurskrevende, spesielt flere prosesser samtidig Vi har strekk i organisasjonen Brukerundersøkelser gir spennende resultater Vi trur på konseptet, det rydder godt Vi mangler enkel intern datastøtte Harstad kommune 31.01.2002