Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Nytt østfoldsykehus.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
FAKULTET FOR NATURVITENSKAP OG TEKNOLOGI
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Masterstudiet i Farmasi
UiB’s kompetansestrategi
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
DET LEVENDE UNIVERSITET
Sykehusapotekene i Midt-Norge
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Praktisk erfaring i forbindelse med arbeidet med miljøledelsessystem
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Til møte i Studierådet, 22. september 2011 Styringsstruktur for undervisning på IMK.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
1 Institutt for samfunnsmedisinske fag Det medisinske fakultet Universitetet i Bergen Sabine Ruths Førsteamanuensis Seksjon for allmennmedisin.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
FRM1050 – Legemiddelsubstansene og hvordan de virker Del I
Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til profesjonsstudiet i farmasi Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen ønsker velkommen Presentasjon av avdelingslederne.
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til profesjonsstudiet i farmasi Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen ønsker velkommen Presentasjon av avdelingslederne.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Gruppeundervisning / ForelesningerTemaForeleser 29. Januar Introduksjon til nyskapning Kim / Stig Haug 5. Februar Forretningsidé.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Velkommen til FRM1110-Grunnleggende Farmasi
Farmasøytisk institutt 2005 Velkommen til nye studenter 15. august 2005 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Masterstudiet i Farmasi Programrådsleder Berit Smestad Paulsen.
7. mars 2016 Prosjekter i EA knyttet til arbeids- og læringsmiljøet.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Masterprogrammet i farmasi Farmasi er læren om legemidlers opphav, struktur, produksjon, effekt og riktig bruk. Farmasøytisk institutt (FAI) har som mål.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Denne informasjonen gjelder for
Senter for læring og utdanning
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Det integrerte universitetssykehuset
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Forskning og innovasjon
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Om førstelektorprogrammet
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen

Farmasøytisk institutt, 2006 VELKOMMEN TIL PROFESJONSSTUDIET I FARMASI! Et femårig integrert mastergradsstudium

Farmasøytisk institutt, 2006 Innhold Farmasøytisk institutt - organisasjon, personale Omverdenen Undervisningen Farmasøyters unike kompetanse Hva slags farmasøyter ønsker vi å utdanne? Studietiden

Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasøytisk institutt - Universitetet i Oslo - Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet - Farmasøytisk institutt

Farmasøytisk institutt, 2006 Lokalisering Farmasibygningen Fysikkbygningen Kjemibygningen ZEB-bygningen

Farmasøytisk institutt, 2006 Styret Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen Farmasi Avdelingsleder Sverre Arne Sande Farmasøytisk kjemi Avdelingsleder Knut Rasmussen Farmasøytisk biovitenskap Avdelingsleder Rigmor Solberg VETT (Videre- og etterutd.) Avdelingsleder Mette Sollihagen Hauge Administrasjonen Studie/ Økonomi/ IT Organisasjonskart Farmasøytisk institutt Styret

Farmasøytisk institutt, 2006 Andre viktige funksjoner ved instituttet Emneledere er ansvarlig for undervisningen i de ulike emnene: FRM1000 (Farmasøytisk kjemi del I): Trond Vidar Hansen, Ragnar Bye Programrådet Overordnet ansvar for undervisningen Leder: Berit Smestad Paulsen

Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasøytisk institutt - personale Professor, 20 Professor II, 6 Førsteamanuensis, 10 Andre vitenskapelige, 10 Stipendiat, 26 Teknisk personale, 21 Administrativt personale, 17

Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasøytisk institutt – oppgaver Undervisning Forskning Formidling Innovasjon

Farmasøytisk institutt, 2006 Omverdenen – Farmasi i Norge år 2005 Legemiddelmeldingen 2005: ”Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk” Apotekene defineres som en del av helsevesenet Ny apoteklov, 1. mars Kjededannelse Politisk fokus på legemiddelkostnader Utviklingen i norsk farmasøytisk industri -Innovasjonsfokus i samfunnet

Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasiundervisning tilpasset omverdenens krav Ny studieplan startet høsten 2003 Basert på omfattende kartlegging av samfunnets behov for farmasøytisk kompetanse Kommunikasjon, pasientkontakt, basiskunnskap Integrert undervisning Basalfagene og farmasifagene samles slik at farmasien hele tiden er i fokus Godt læringsmiljø Nye undervisningsmetoder, økt lærerkontakt, nye evalueringsformer Ambisjon: UiO skal tilby landets mest attraktive universitetsutdanning i farmasi

Farmasøytisk institutt, 2006 Hva er farmasøytisk kompetanse? Teknologi Helse

Farmasøytisk institutt, 2006 Sammenhengskompetanse Galenisk farmasi Samfunnsfarmasi Analytisk kjemi Mikrobiologi FarmakologiOrganisk kjemi Uorganisk kjemi Farmakognosi Biokjemi FysiologiToksikologi Legemiddelkjemi Fysikk

Farmasøytisk institutt, 2006 Yrkesmuligheter etter endt studium Apotek,- primærapotek og sykehus Forskning,- uavhengig og industriell Undervisning,- universitet og høyskoler Legemiddelforvaltning Tilsyn,- mat, helse, veterinær etc. Norsk farmasøytisk industri,- etablert og gründervirksomhet Utenlandsk farmasøytisk industri etc…….

Farmasøytisk institutt, 2006 Utfordringer Mye nytt i starten Gode arbeidsrutiner fra første dag Kvalitet og nøyaktighet Nødvendig med hardt arbeid og fullt fokus Aftenposten, november 2004: ”55 prosent av sykepleiestudentene ved Høyskolen i Oslo strøk i vår på testen i faget der de lærer å gi pasientene riktig dose smertestillende.”

Farmasøytisk institutt, 2006 Men husk,- vi trenger farmasøyter som: Løfter blikket Deltar aktivt i samfunnet Har mål Satser på å bli fremragende ….. Søker lederansvar Bidrar til å utvikle profesjonen Er synlige og tar sin rettmessige plass

Farmasøytisk institutt, 2006 Studietiden Gi hverandre løft!

Farmasøytisk institutt, 2006 … og pass på å ha det gøy!

Farmasøytisk institutt, 2006 VELKOMMEN OG LYKKE TIL MED STUDIET!