Farmasøytisk institutt, 2006 Velkommen til nye studenter 14. august 2006 Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen
Farmasøytisk institutt, 2006 VELKOMMEN TIL PROFESJONSSTUDIET I FARMASI! Et femårig integrert mastergradsstudium
Farmasøytisk institutt, 2006 Innhold Farmasøytisk institutt - organisasjon, personale Omverdenen Undervisningen Farmasøyters unike kompetanse Hva slags farmasøyter ønsker vi å utdanne? Studietiden
Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasøytisk institutt - Universitetet i Oslo - Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet - Farmasøytisk institutt
Farmasøytisk institutt, 2006 Lokalisering Farmasibygningen Fysikkbygningen Kjemibygningen ZEB-bygningen
Farmasøytisk institutt, 2006 Styret Instituttdirektør Karen Marie Ulshagen Farmasi Avdelingsleder Sverre Arne Sande Farmasøytisk kjemi Avdelingsleder Knut Rasmussen Farmasøytisk biovitenskap Avdelingsleder Rigmor Solberg VETT (Videre- og etterutd.) Avdelingsleder Mette Sollihagen Hauge Administrasjonen Studie/ Økonomi/ IT Organisasjonskart Farmasøytisk institutt Styret
Farmasøytisk institutt, 2006 Andre viktige funksjoner ved instituttet Emneledere er ansvarlig for undervisningen i de ulike emnene: FRM1000 (Farmasøytisk kjemi del I): Trond Vidar Hansen, Ragnar Bye Programrådet Overordnet ansvar for undervisningen Leder: Berit Smestad Paulsen
Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasøytisk institutt - personale Professor, 20 Professor II, 6 Førsteamanuensis, 10 Andre vitenskapelige, 10 Stipendiat, 26 Teknisk personale, 21 Administrativt personale, 17
Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasøytisk institutt – oppgaver Undervisning Forskning Formidling Innovasjon
Farmasøytisk institutt, 2006 Omverdenen – Farmasi i Norge år 2005 Legemiddelmeldingen 2005: ”Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk” Apotekene defineres som en del av helsevesenet Ny apoteklov, 1. mars Kjededannelse Politisk fokus på legemiddelkostnader Utviklingen i norsk farmasøytisk industri -Innovasjonsfokus i samfunnet
Farmasøytisk institutt, 2006 Farmasiundervisning tilpasset omverdenens krav Ny studieplan startet høsten 2003 Basert på omfattende kartlegging av samfunnets behov for farmasøytisk kompetanse Kommunikasjon, pasientkontakt, basiskunnskap Integrert undervisning Basalfagene og farmasifagene samles slik at farmasien hele tiden er i fokus Godt læringsmiljø Nye undervisningsmetoder, økt lærerkontakt, nye evalueringsformer Ambisjon: UiO skal tilby landets mest attraktive universitetsutdanning i farmasi
Farmasøytisk institutt, 2006 Hva er farmasøytisk kompetanse? Teknologi Helse
Farmasøytisk institutt, 2006 Sammenhengskompetanse Galenisk farmasi Samfunnsfarmasi Analytisk kjemi Mikrobiologi FarmakologiOrganisk kjemi Uorganisk kjemi Farmakognosi Biokjemi FysiologiToksikologi Legemiddelkjemi Fysikk
Farmasøytisk institutt, 2006 Yrkesmuligheter etter endt studium Apotek,- primærapotek og sykehus Forskning,- uavhengig og industriell Undervisning,- universitet og høyskoler Legemiddelforvaltning Tilsyn,- mat, helse, veterinær etc. Norsk farmasøytisk industri,- etablert og gründervirksomhet Utenlandsk farmasøytisk industri etc…….
Farmasøytisk institutt, 2006 Utfordringer Mye nytt i starten Gode arbeidsrutiner fra første dag Kvalitet og nøyaktighet Nødvendig med hardt arbeid og fullt fokus Aftenposten, november 2004: ”55 prosent av sykepleiestudentene ved Høyskolen i Oslo strøk i vår på testen i faget der de lærer å gi pasientene riktig dose smertestillende.”
Farmasøytisk institutt, 2006 Men husk,- vi trenger farmasøyter som: Løfter blikket Deltar aktivt i samfunnet Har mål Satser på å bli fremragende ….. Søker lederansvar Bidrar til å utvikle profesjonen Er synlige og tar sin rettmessige plass
Farmasøytisk institutt, 2006 Studietiden Gi hverandre løft!
Farmasøytisk institutt, 2006 … og pass på å ha det gøy!
Farmasøytisk institutt, 2006 VELKOMMEN OG LYKKE TIL MED STUDIET!