Samarbeid og konflikt Nylen 7.. 7.1: Byråkratiske organisasjonstrekk og deres betydning for samarbeid OrganisasjonstrekkBetydning for samarbeid Spesialisering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Normer, verdier og holdninger
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Sommervikar i Blend.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Hverdagsrehabilitering
- handlinger og holdninger
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Strategiarbeid i praksis
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Sosiologi i barnehagen
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Muntlige presentasjoner
Organisasjonsutvikling
OU.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Hva er et prosjekt? Nylen 2.. Hva er et prosjekt DefinisjonTrekk ved oppgaven Oppgaven er unik. Den skiller seg fra det rutinemessige. Mål og rammer kan.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Kommunejordmorkontaktene 2009
Tema: Kommunikasjon i team
Lek og Læring i barnehagen
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Arbeidsmåten i prosjekter Nylen : Noen mulige presiseringer av «planlegging» Presisering av «planlegging»Utdyping 1. Som planBeslutning om hva.
For lokale tillitsvalgte
Politisk påvirkning.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Problemløsning.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Vi er nærmere en løsning …….
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Plansamling Dokka 1 november 2017
Sammen er vi en stjernehimmel
Samarbeid og medbestemmelse
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
1. Innledende påstander om organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid og konflikt Nylen 7.

7.1: Byråkratiske organisasjonstrekk og deres betydning for samarbeid OrganisasjonstrekkBetydning for samarbeid Spesialisering og oppdelingØker behovet for samarbeid og medfører at folk har snever kompetanse. Hemmer forståelsen for hva andre holder på med. SentralstyringFelles løsninger og arbeidsmåter tilstrebes slik at arbeidet må samordnes på tvers. Hierarkisk ordningInformasjon strømmer vertikalt, forståelsen for helheten ivaretas av de få. Klare grenserBidrar til isolasjon og identifisering med den lokale enheten. Vekt på orden og oversiktSvekker søking etter nye løsninger, og favoriserer videreføring av det bestående. Vekt på effektiv produksjonOmstilling ikke integrert i den daglige aktiviteten.

7.2: Implikasjoner av spontant arbeid for organisasjonen Samarbeidets forholdForutsetninger for samarbeid Deltakerne må orientere seg også etter andres aktivitet og ønsker Forutsetter informasjon og kommunikasjon om arbeidets gang De må i noen grad legger til grunn felles planer og mål Forutsetter at de har kjennskap til oppgaven og målene for den De må være villige til å fravike egne planerKrever positive holdninger. De må kunne omstille seg under arbeidets gang Forutsetter at de har en kompetanse utover enkeltoppgaven De må kunne ta på seg oppgaver på andre områder enn sine egne Som over, og i tillegg at de har forståelse for helheten

7.3: En streng presisering av samarbeid Deltakerne deler oppgaver helt eller delvis De står sammen om ansvaret i forhold til en eventuell leder og til omverdenen De har ett eller flere felles mål De forstår og aksepterer hverandre De kommuniserer åpent, slik at de kan gi og ta kritikk

7.4: Grunnlag for konflikter i organisasjoner MisforståelseFor eksempel på grunnlag av dårlig kommunikasjon Ulike holdningerFor eksempel til overtid eller samarbeid Ulike verdierFor eksempel i avveining mellom fritid og arbeid Ulike interesserFor eksempel mellom en eier og en ansatt Ulike oppfatningerFor eksempel om planlegging er nyttig eller ikke

7.5: Noen trekk ved dynamikken i forholdet mellom personer som er i konflikt med hverandre Den enkelte personen (A)Oppfatningen om den andre (B) A blir mer sikker på å ha rettA oppfatter B som dum og farlig A blir mer dogmatisk, forenkler mer, blir mer tilbøyelig til å overse nyanser A fortrenger Bs positive sider, eller oppfatter dem som negative A tolker mer til sin fordel, overser motargumenter A forsterker Bs negative trekk A reduserer kommunikasjonen med BDet A ser av B tolkes mer negativt

7.6: Samarbeid og konflikt Holdnings til konflikt UUNNGÅELIGKAN UNNGÅSUUNNGÅELIG Passiv atferd La tiden gåFornekte konflikten, alt er bra! Fredelig sameksistens, tilpasse seg La tilfeldighetene avgjøre, slå mynt og krone Tabuområder, ikke snakke om konflikten Kompromisse, leve med konflikten Kalle inn megler eller dommer Unngå de andreKonstruktiv problemløsning, samarbeid om en løsning begge er tjent med. Aktiv atferdKamp, vinne--tapeTrekke seg tilbake, Slutte