1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte 23.4.2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

14:00 Erfaringsutveksling
Høgskolen i Buskerud Konkretisering av prosjekt organisering av administrasjonsfunksjonen 29. november 2006.
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
SIO- Folkehelse.
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Prosjektorganisering
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Studieadministrative prosesser ved NTNU
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
STATUS PR Innherred samkommune
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
barn og unge med funksjonshemming
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Lokal arbeidstidsavtale
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Veileder for risikovurdering
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Hovedbygg-prosjektet 2012 Orientering til LOSAM Mars 2012 Jens Petter Nygård, prosjektleder Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget,
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Rapportutkast til høring Allmøte
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Administrativ organisering
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Adm Etablering av nye fellestjenester
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Nye retningslinjer internfakturering
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte

2 Prosjektets mandat: Bakgrunn: Omorganiseringen av Økonomi og eiendomsområdet som ble vedtatt i NTNUs styre i 2008 førte til at den tidligere seksjonsstrukturen i Teknisk avdeling, med 3 seksjoner, ble brutt opp. Seksjon for Bygningstjenester er beholdt mens Seksjon for Tekniske tjenester og Seksjon for Personal og Økonomi er oppløst. Ca 10 personer fra tidligere Teknisk avdeling er overført til den nye Eiendomsforvaltningen. Prosjektes formål: Få til en hensiktsmessig organisering under Driftssjefen slik at: ressurser utnyttes på best mulig måte samhandling utvikles mellom de forskjellige funksjoner Involvering: Prosjektgruppa skal sørge for at alle i Driftsavdelingen får komme med innspill i prosessen. Prosjektgruppa kan, ved behov, trekke inn andre relevante ressurser og annen relevant kompetanse utover det som er beskrevet. Tidsfrist: Prosjektet skal gjennomføres snarest. Absolutt tidsfrist for rapport er

3 Prosjektgruppe: Jens Petter NygårdProsjektleder Elin ErdalSeksjonssjef Bygningstjenester Geir LundeFagleder Bygg Marit MoeDriftsleder fellestjenester Roar ØverlieDriftsleder Post/Transport/Park Ivar HovdalDriftsleder Dragvoll Arne Dragsnes Repr. arbeidstakerorg. Irene Dragvik Repr. arbeidstakerorg

4 Arbeidsmetode/føringer: - Det er inndelingen direkte under driftssjefen som er tema for vurdering nå, vurdering av de underliggene nivåene skjer i neste fase, etter at hovedstrukturen er fastsatt. - Prosjektgruppa vurderer ulike modeller ut fra hvordan disse best mulig oppfyller formålet om effektiv ressursutnyttelse og god samhandling mellom funksjonene. - Prosjektgruppa vurderer modellene ut fra en liste over momenter som kan påvirker ledelse og oppgaveløsning,

5 … arbeidsmetode/føringer forts. Vurderer modellenes sterke og svake sider bla i forhold til utnyttelse av ressursene Samhandling og kommunikasjon i og mellom seksjonene utviklingsmuligheter for seksjonene og for den enkelte medarbeider brukernes opplevelse av kvalitet på tjenestene, informasjon mv utnyttelse av kapasitet, fleksibilitet, samhandlingsmuligheter, endringsevne omdømme og serviceevne ledelse av Driftsavdelingen som helhet og ledelse av den enkelte enhet

6 Status i arbeidet: Prosjektgruppa har så langt vurdert 4 modeller: -Modell A, med 2 seksjoner (foreslått i styresaken i 2008) -Modell B, med 3 seksjoner (foreslått i styresaken i 2008) -Modell C, med 5 seksjoner -Modell D, med 11 seksjoner Prosjektgruppens foreløpig vurderinger legges nå frem for drifts og faggruppelederne slik at modellene kan diskuteres videre innad i de ulike gruppene. Prosjektet ønsker innspill til vurderingen av de ulike modellene, og evt. forslag til andre modeller som noen mener bør diskuteres. Frist for tilbakemelding 30. april til prosjektleder

7 Modell ”A” Momenter som en eller flere i prosjektgruppen vektlegger som svakhet/styrke: Styrker: - Samler hovedområdene under en leder, som gir god mulighet til koordinering, samhandling og ressursutnyttelse, og til å utnytte stordriftsfordeler. Gjør det lettere å plassere ansvaret - Gir en liten og effektiv ledergruppe for Driftssjefen - Adgangskontroll og låsgruppen sammen med øvrig vedlikehold Svakheter: - Stort faglig lederspenn og bredde på kompetanse og oppgaver i bygningstjenester, som kan føre til dårligere kommunikasjon og oppfølging av de enkelte funksjonsområdene - Adgangskontroll og sikring adskilt fra andre driftsfunksjoner

8 Modell ”B” Momenter som en eller flere i prosjektgruppen vektlegger som svakhet/styrke: Styrker: - To ledere innen driftsfunksjonene minsker lederspenn og gir bedre mulighet til kommunikasjon, oppfølging og samkjøring av aktiviteten i de enkelte funksjonsområdene. -Binder sammen de driftstjenstene innen sikkerhet og kommunikasjon som har ad-hoc oppdrag for hele NTNU Svakheter: - Mister muligheten som ligger i å samkjøre og koordinere driftsområdet med en leder. Vanskeligere å plassere ansvar - Koordineringsoppgaver innen drift flyttes til Driftssjefen - Adgangskontroll/sikring og låsgruppen er adskilt fra både drifts og vedlikeholdsfunksjoner

9 Modell ”C” Momenter som en eller flere i prosjektgruppen vektlegger som svakhet/styrke: Styrker: - Mindre lederspenn og økt ansvar til faggruppelederne kan gi bedre oppfølging innad i enhetene - Svakheter: - Mister muligheten som ligger i å samkjøre og koordinere hovedområdene med en leder. Vanskeligere å plassere ansvar. - Koordineringsoppgaver innen både drift og vedlikehold flyttes til Driftssjefen. - Adgangskontroll/sikring og låsgruppen er adskilt fra både drifts og vedlikeholdsfunksjoner.

10 Modell D Vurdering: Modellen har for stort koordineringsbehovet til at det kan løses uten overliggende lederstillinger. Modellen er derfor ikke gjennomgått i forhold til styrker/svakheter.