Forskning og innovasjon ved universitet og høyskole Forskningsbasert entreprenørskap og innovasjon 22.04.2008 Tor Borgar Hansen Forsker v/NIFU STEP.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
HiBu Innovasjon.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
NTNU Innovation Village
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Trondheim Ola Børke, Programkoordinator.
S.Waagø 2. nov. 2004, ML 1 FORNY Forum Trondheim 2. november 2004 HVA ER SANNSYNLIGE KJENNETEGN PÅ FoU-MILJØ SOM GIR OPPHAV TIL NYE KOMMERSIELLE IDEER?
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Norge trenger et innovasjonssystem i verdensklasse
Forskningsmelding, virkemidler, innovasjon og kommersialisering FORNY forum Knut B. Haanæs Divisjon for innovasjon Norges forskningsråd Bergen, 14/
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
1 FORNY-programmet gjennom 10 år - veien videre FORNY - forum Bergen Wenche Marie Olsen, styreleder.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Forskning og innovasjon ved universitet og høyskole Forskningsbasert entreprenørskap.
FORNY – FORUM 2-3. nov 2004: LEN’s rolle i FORNY Midt-Norge Vært aktiv i programmet siden starten 1995 Total-leverandør inkl stimulering fram til ’01 FOKUS.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
2009 Entreprenørskap ENT4000i Tor Borgar Hansen.
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
FORNY- Forum Ås, april, 2005 Ola Børke, Programkoordinator.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
FORNY – status og veien videre Mads A. Skjelstad Rådgiver
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Innhold Kort bakgrunn Birkeland Innovasjon – norsk lovgivning
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
FORNY-forum Sommarøy 19. april 2007 Mads A. Skjelstad Rådgiver.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kommersialisering av forskningsresultater
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Innovasjon og nyskaping
Innovasjon og nyskaping
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utskrift av presentasjonen:

Forskning og innovasjon ved universitet og høyskole Forskningsbasert entreprenørskap og innovasjon 22.04.2008 Tor Borgar Hansen Forsker v/NIFU STEP og 1.amanuensis II v/Senter for entreprenørskap ved UiO

Agenda Avgrensninger og definisjoner Litt om omfanget av forskningsbasert entreprenørskap i Norge Lokale systemer for kommersialisering av forskningsbasert kunnskap i Norge Erfaringer og holdninger til kommersialisering i Norge

Hva er forskningsbasert entreprenørskap og innovasjon? Kjært barn har mange navn Academic entrepreneurship Kommersialisering av akademisk eller forskningsbasert kunnskap Spinnovation Avgrensning: Hva er det da ikke? Når en bedrift står bak ideen og prøver å kommersialisere den

Kjennetegn ved forskningsbasert entreprenørskap Produktet eller tjenesten har sin opprinnelse i forskningsbasert kunnskap Produktet eller tjenesten har høy innovasjonsgrad, d.v.s. en radikal innovasjon Det er normalt en lang og krevende utviklingsprosess fra ideen oppstår til produktet er på markedet Det er knyttet økonomisk risiko til utvikling av produktet Utviklingsprosessen fra ide til ferdig produkt involverer ofte mange aktører; forskeren som har ideen, ulike hjelpere i kommersialiseringsprosessen Ofte er det andre aktører enn forskeren som kommersialiserer produktet Kilde: Bolkesjø, 2006

Akademisk entreprenørskap Bred definisjon: når forskere bidrar til at kunnskap får økonomisk utnyttelse, ofte med en bedrift som pådriver Kan forenklet kalles ”demand pull” eller etterspørselsdrevet kommersialisering Omfatter mange typer oppdragsforskning og samarbeid mellom universiteter og næringsliv Lange tradisjoner, særlig ved tekniske universiteter Smal definisjon: når forskere tar en aktiv rolle i at kunnskap utnyttes, ofte uten at en eksisterende bedrift er med i (det initiale) arbeidet Kan forenklet kalles ”technology/science push” eller tilbudsdrevet kommersialisering Handler oftest om patentering, lisensiering og bedriftsetablering (”entreprenørskap” i strengest forstand) Også lange tradisjoner for dette Kilde: Gulbrandsen, 2006

Forskningsbasert entreprenørskap er altså ikke et nytt fenomen Tradisjoner langt tilbake i tid, både i Norge og ellers i verden Professor Kristian Birkeland Sønnen til Charles Darwin Opera Kelkoo Fast Ugelstadkulene og Dynal Osv., osv., osv.

Hvorfor er det da interessant og hva er nytt? Betydelig økt offentlig interesse Bayh-Dole Act i USA Lovendringene i Norge i 2002/2003 Mange nye aktører på banen, spesielt Technology Transfer Offices (TTO), men også en del finansielle aktører Mange tilbud om entreprenørskapsutdanning Store forventninger fra mange hold, kanskje spesielt politikere

Men: Håpet er at dette skal øke betydelig i omfang de neste årene Litt om omfanget Lav patentaktivitet Meget få ideer fra akademiske miljøer har hittil blitt backet opp av ventureselskaper i Norge Meget få forskningsbaserte oppstartsbedrifter, ca. 100-200 av de 40 000 bedriftene som etableres i Norge Men: Håpet er at dette skal øke betydelig i omfang de neste årene Hittil i FORNY programmet (Bolkesjø, 2006): Til og med 2003 var den akkumulerte verdi-skapingen i bedriftene i programmet estimert til 171, 5 MNOK. I samme periode hadde FORNY programmet en samlet budsjettramme på 394 MNOK Mellom 1995 og 2003 ble det gjennomført 334 kommersialiseringer, herav 214 bedrifter og 120 lisenser

Omfang av patentering fra norske offentlige forskningsmiljøer Tallene her er ikke 100 prosent oppdaterte; konservativt estimat Kilde: Gulbrandsen, 2006

En typisk kommersialiseringsprosess Innmelding av ide fra forsker til kommersialiseringsenhet Vurdering av ideen og kommersielt potensial Utvikling og verifisering av ideen og en kommersiell strategi Testing av teknologi og forhandlinger med potensielle kjøpere og Overføring av teknologi enten i form av lisens eller spin-off

Aktører og roller i kommersialiseringssystemet Aktørgruppe Eksempler Primær rolle Kunnskapsprodusent Universiteter, høgskoler, institutter og sykehus Organiserer forskningsaktivitet og frembringer forskningsresultater Teknologioverføringskontor TTOs, Forskningsparker Videreutvikler forskningsresultatene slik at teknologioverføring er mulig Kommersialiseringsselskaper/ Inkubator Forskningsparker, kunnskapsparker Tilbyr lokaler for utvikling av forskningsbaserte virksomheter Matchmaker Ulike nettverk og fora Skaper møteplasser for FoU miljøer og næringsliv Tidlig finansaktør Såkornfond, investeringsfond, business angels Investerer i tidlig fase av kommersialiseringsprosessen. Høy risiko Sen finansaktør Venture kapitalister, investeringsselskaper Investerer i foretak som nærmer seg en moden bedrift

Det lokale kommersialiseringssystemet

Litt om nasjonale aktører Norges Forskningsråd – FORNY – direkte virkemiddel Infrastrukturmidler som kan gis til kunnskapsprodusenter. Disse kan brukes til å innarbeide kommersialisering i strategier og handlingsplaner, øke bevisstheten og kunnskapene om patentering og kommersialisering, samt stimulere til søk etter kommersialiseringsmuligheter i forskningsarbeidet Kommersialiseringsmidler kan dekke inntil 50 prosent av kostnadene frem til etablering/lisensiering av det enkelte prosjekt og ytes til kommersialiseringsaktørene i form av en rammebevilgning med lokal beslutningsmyndighet Verifiseringsmidler skal møte det behov som er identifisert for finansiering i "proof of concept"-fasen i kommersialiserings-prosessen. Kommersialiseringsstipend er en frikjøpsordning som skal stimulere forskere til å bevege seg mellom forskning og kommersialisering av forskningsresultater. Arbeidsgivers kostnader dekkes "krone for krone" i 20-100 % av stillingen i inntil ett år Incentivmidler som er en form for bonus som blir fordelt etter en helhetsvurdering av kommersialiseringsaktørenes innsats gjennom året basert på en rekke kriterier

Litt mer om nasjonale aktører Norges Forskningsråd og indirekte virkemidler for å fremme samarbeidet mellom kunnskaps-produsenter og næringslivet: Sentre for fremragende forskning (SFF) Sentre for forskningsbasert innovasjon (SFI) Norwegian Centres of Expertise (NCE) Innovasjon Norge Landsdekkende såkornfond etablert i samarbeid med private investorer Diverse stipendordninger som f.eks. etablerer-stipend og inkubatorstipend SIVA Inkubatorprogram

Det lokale kommersialiseringssystemet i Oslo

Det lokale kommersialiseringssystemet i Trondheim

Det lokale kommersialiseringssystemet i Tromsø

Sammenligning av kommersialiseringssystemene   OSLO TRONDHEIM TROMSØ Entreprenørskaps-utdanning Senter for entreprenørskap, tilbud på alle utdanningsnivå Senter for entreprenørskap, tilbud på master- og PhD-nivå Ikke eget tilbud, deltar i det nasjonale programmet Gründerskolen Entreprenørskaps-formidling Flere lokale START - lag Venture Cup Ikke tilbud Kunnskapsprodusenter Stor bredde i faglig spesialisering, høy grad av grunnforskning Få, men store aktører, høy grad av anvendt forskning Få aktører, både bredde og faglig spesialisering TTO To faglig spesialiserte TTO To TTO med bred tilnærming Tre institusjons-spesialiserte TTO Ett TTO med bred tilnærming Kommersialiserings-selskaper og inkubatorer Flere faglig spesialiserte tilbud To tilbud med bred tilnærming og institusjons-spesialisering Ett tilbud med bred tilnærming Matchmakere og nettverk Mange funksjonsspesialiserte tilbud Mange tilbud med bred tilnærming Mange tilbud med faglig spesialisering Finansiering i tidlig fase Meget få tilbud Mange tilbud med faglig spesialisering og involvering fra kunnskapsprodusenter og lokale myndigheter Mange tilbud med faglig spesialisering og involvering fra lokale myndigheter Finansiering i sen fase Ingen lokalt spesialiserte tilbud Noen lokalt spesialiserte tilbud

Tre ulike kommersialiseringssystemer Oslo Mange store kunnskapsprodusenter og flere TTOer Disse danner kjernen i to faglig spesialiserte undersystemer innenfor hhv. IKT og medisin & helse samt to mer generelle systemer Kulturnæringsklynge langs Akerselva Meget knapt lokalt finansieringstilbud i både tidlig og sen fase Trondheim To store kunnskapsprodusenter og tre TTOer To parallelle undersystemer som er mye mer spesialiserte og tettere tilknyttet kunnskapsprodusentene Større lokalt finansieringstilbud, spesielt i tidlig fase Tromsø Langt mindre system med få kunnskapsprodusenter og ett TTO Mindre faglig- og institusjonell spesialisering, langt mer integrert enn de andre to systemene - større grad av samarbeid mellom aktørene

Innsats og resultater OSLO TRONDHEIM TROMSØ Forskningsinnsats 2004 2005 2006 Forskningsinnsats FoU budsjett (MNOK) Antall forskere 3104 5654 1994 4091 777 1465 Antall ideer 100 125 114 214 272 167 25 20 24 Antall kommersialiseringer herav etableringer herav lisensieringer 10 7 3 14 9 5 6 1 17 13 4 23 11 12 2

Evaluering av NTNU Technology Transfer Office AS Spørreskjemaundersøkelse til 2 708 vitenskapelig ansatte ved NTNU i 2006 Av de 1280 som besvarte undersøkelsen, oppga 316 at de har erfaring med ”næringsmessig utnyttelse av forskningsresultater”

Kommersialiseringserfaring Enhet Har kommersialiseringserfaring Antall Andel (%) Vitenskapsmuseet 2 10,5 Samfunnsvitenskap og teknologiledelse 15 9,4 Det medisinske fakultet 29 17,1 St. Olavs hospital 4 23,5 Det historisk-filosofiske fakultet 9 8,7 Naturvitenskap og teknologi 56 26,8 Arkitektur og billedkunst 6 24,0 Informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk 59 27,7 Ingeniørvitenskap og teknologi 69 37,3 Totalt 316 24,7

Motiver for kommersialisering

Resultater av kommersialiseringsprosesser

Kjennskap til lovendringene Kjenner du lovendringene? Kommersialiseringserfaring? Totalt Ja Nei 86 (33 %) 519 (58 %) 605 (53 %) Bare så vidt/usikker 79 (31 %) 251 (28 %) 330 (29 %) 93 (36 %) 122 (14 %) 215 (19 %)

Synspunkter på lovendringene

Kjennskap til og samspill med TTO Utsagn Svaralternativ: Ikke brukt TTO Har brukt TTO Ja (%) Nei (%) Nei (%) Jeg vet hvem hos TTO som er ansvarlig for mitt fakultet 13 87 68 32 TTO har en eller flere ganger tatt kontakt med meg uformelt 18 82 83 17 Jeg har mottatt skriftlig materiale fra dem 48 52 85 15 Jeg er blitt oppfordret til å sende inn ideer til dem 26 74 77 23 Jeg har tatt kontakt med dem for å melde inn en idé 7 93 57 43 Jeg har sett deres nettsider 20 80 70 30 Jeg har deltatt på kurs eller seminarer i regi av TTO 3 97 4 96 Jeg har deltatt på informasjonsmøter i regi av TTO 47 53

Erfaringer og holdninger til kommersialisering ved NTNU - I 25 prosent av de som svarte på undersøkelsen oppgir at de har erfaringer med næringsmessig utnyttelse av forskningsresultater. Dette varierer naturlig nok med fagmiljøene. De høyeste andelene forekommer ved de ingeniør- og naturvitenskapelige miljøene, mens de laveste andelene forekommer ved samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagmiljøene Blant de som har erfaring med næringsmessig utnyttelse av forskningsresultater er det store variasjoner med hensyn til hvor mange prosjekter de har vært involvert i. En fjerdedel har bare vært med i ett prosjekt, mens en femtedel har deltatt i så mye som ti eller flere prosjekter De viktigste resultatene av kommersialiseringsprosjekter er at det gir nye ideer til forskning, og at det gir forsknings- og konsulentoppdrag. I relativt få av tilfellene fører det til patenter og lisensavtaler, eller bedriftsetablering og nye behandlingsformer.

Erfaringer og holdninger til kommersialisering ved NTNU - II Blant de som ikke har erfaring med kommersialisering, er de viktigste årsakene til dette at forskningen ikke egner seg, at det ikke har betydning for den faglige karrieren og at de mangler kontakter med næringslivet Undersøkelsen avslører meget dårlig kunnskap om lovendringene som ligger til grunn for etableringen av TTO. Bare 19 prosent svarte et ubetinget ja på spørsmålet om de kjenner til lovendringene

Erfaringer og holdninger til kommersialisering ved NTNU - III På spørsmål om holdninger til lovendringen, er det forholdsvis mange som stiller seg nøytrale På den positive siden er det en tredjedel av de som har svart, som mener at kommersialisering har blitt gjort lettere som følge av lovgivningen, mens nesten halvparten mener at TTO gjør det enklere for forskere å kommersialisere På den negative siden er det rundt halvparten som mener at lovendringen har ført til at en viktig rettighet er tatt bort. Nesten en tredjedel mener at kommersialisering har blitt vanskeligere, en del mener at TTO kommer inn som et forstyrrende og kompliserende element, og en gruppe på 22 prosent er tilbøyelig til å ville ”omgå” NTNUs system Det er også meget dårlig kunnskap om den veiledningen NTNU har utgitt om nyskaping. Hele 70 prosent svarte at de aldri hadde hørt om den, og snaut ti prosent hadde mottatt den og lest den

Referanser Spilling, O., M. Gulbrandsen og T. B. Hansen (2006): Evaluering av NTNU Technology Transfer. NIFU STEP Arbeidsnotat 36/2006 http://www.nifustep.no/norsk/publikasjoner/evaluering_av_ntnu_technology_transfer Hansen, T. B. og Brorstad Borlaug, S. (2008): Lokale systemer for kommersialisering av forsknings-basert kunnskap. NIFU STEP Rapport 5/2008 – kommer snart, se på: http://www.nifustep.no/norsk/innhold/publikasjoner/publikasjonsserier_etter_2004/(show)/2008