¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hvordan er et atom bygd opp?
Det handler om oppførsel
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Hvordan intervjue en forsker?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Delfina Díaz Susana Borgen
Aggression Replacement Training
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
44 Hector om skikk og bruk I Norge
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Smeden og bageren Dette er en liten by der det skjer mye rart. Det får du se nå.
Muntlige presentasjoner
Vurdering av pedagogisk programvare
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
Impulsuka 2013 Kristiansand
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Haz que lo digan Høgskolelektor Svein Erik Svendsen.
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
V E L K O M M E N til Foreldremøte på SFO
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Mi adjetivo Høgskolelektor Svein Erik Svendsen. Mi adjetivo 1 Dette er en fin måte å bli litt bedre kjent med elevene på! Be elevene finne et adjektiv.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Opplæring i VIP-makkerskap
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Oppgave: Leke med rimkortene
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)

¡A golpe de periódico! 1  Elevene setter seg i sirkel (8-16 pr.sirkel)  Hver elev velger et dyr og sier etter tur hvilket dyr de er (på spansk, selvsagt!)  Prosedyren gjentas, slik at alle skal huske best mulig hvilket dyr de andre er.  Viktig: Læreren skal også være et dyr!  Læreren setter seg i midten med en sammenrullet avis i handa.

¡A golpe de periódico! 2  Læreren sier navnet på et av dyrene, for eksempel ”TIGRE”.  Den eleven som er tiger, må nå fort si navnet på et av de andre dyrene i gruppa, for eksempel ”PANDA”. ”PANDA” sier fort navnet på et av de andre dyrene osv.  Hvis læreren får tid til å slå noen i hodet med avisa (ikke hardt) før han får sagt dyrenavnet, så skal den eleven få avisa og slå neste elev.

¡A golpe de periódico! 3  Nå setter læreren seg i ringen og er med på leken som en av elevene.  Dette virker jo lett, men hva skjer ofte?  Når en elev hører sitt dyrenavn, får han panikk og blir stum. Resultat: Mange slag i hodet og mye latter.  Elevene liker faktisk å bli slått i hodet!  Noen elever synes også det er gøy å få sjanse til å slå læreren i hodet!

¡A golpe de periódico! 4  Andre regler:  Det er ikke lov å si samme dyrenavn mer enn to ganger.  Hvis noen sier navnet til et dyr som ikke er valgt, er det han som får avisa.  Det samme skjer hvis noen sier dyrenavnet til eleven som har avisa.  Hvis den eleven som har avisa slår feil elev, får han en ”straff” før han kan fortsette å slå, for eksempel: ”Canta una canción en español”, ”Conjuga un verbo” etc.

¡A golpe de periódico! 5  Denne øvingen kan brukes til mye, f.eks:  Lære navn  Lære navn på land, nasjonaliteter, yrker, frukt, grønnsaker, osv.  Lære verb, adjektiv, substantiv osv.  Bare fantasien setter grenser!