Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Serviceerklæringer i Oslo kommune
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, Innherred samkommune Samkommunen – en regionkommune i utvikling?
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Møte med Fylkesmennene - Oslo 26.februar 2003 Statsråden Kommunenes moderniseringsarbeid.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunesektorens utfordringer fremover
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Kommunal styring og privatisering.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Hva er prinsippene i modellen
Nøklene til handlingsrommet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003 –

Kommunene og innbyggerne Stor brukertilfredshet i kommunene Men økte behov og forventninger fra innbyggerne Begrenset rom for offentlig vekst – nødvendig å prioritere Variasjoner i kostnadsforhold og behov - behov for lokal tilpasning Kommunalt ansvar gir best prioritering av knappe ressurser i samsvar med innbyggernes behov, og sikrer helhetlig tilnærming

Mål for modernisering av offentlig sektor Brukerorientering, kvalitetsutvikling og effektivisering av det offentlige tjenestetilbudet God utnyttelse av arbeidskraften Enklere forvaltning for brukerne og næringslivet Mer kommunal handlefrihet - vitalisering av lokaldemokratiet

Om behovet for modernisering Hvorfor? –Begrensede inntektsrammer –Knapphet på arbeidskraft –Økte behov og forventninger Både staten og kommunene har et ansvar for endring Hvordan? –Gode rammebetingelser –Fornye den kommunale organisasjonen –Bruk av nye virkemidler – samarbeid og partnerskap

Vi vil ha kommuner som tar et helhetlig ansvar for grunnleggende velferdsoppgaver og for den lokale samfunnsutviklingen er effektive produsenter av velferdstjenester av god kvalitet er ansvarlige myndighetsutøvere

Kommunenes styrke ligger i nærheten til brukerne, som gir mulighet til å prioritere knappe offentlige ressurser i samsvar med lokale behov forutsetningen for å se ulike tjenesteområder i sammenheng legitimiteten som demokratisk valgte fellesskapsorgan

Regjeringen styrker kommunene ved å gi lokaldemokratiet tillit sette kommunene i stand til å være effektive tjenesteprodusenter og samfunnsutviklere på lokalt nivå –Desentralisere oppgaver –Overføre mer myndighet –Øke kommunenes handlingsrom –Støtte utviklingsarbeid og formidle erfaringer

Og kommunene må selv ta ansvar! Mål – Brukerorientering, kvalitetsheving og effektivitet i tjenesteproduksjonen Realisering - strategisk planlegging og politisk legitimitet - samspill mellom menneskelige ressurser og styringsverktøy - ta i bruk nye virkemidler

Eksponering for konkurranse Et virkemiddel for å realisere mål – ikke et mål i seg selv Konkurranseutsetting, brukervalg og benchmarking Konkurranseutsetting er noe annet enn privatisering Regjeringens arbeid for mer konkurranseeksponering

Brukerne i fokus Brukermedvirkning og brukervalg Mer informasjon gir større gjennomsiktighet Mer innbyggerkontroll kan gi mindre behov for statlig kontroll Men brukerfokus kan gå på bekostning av representativt demokrati og helhet Og vi må nyansere brukerfokuseringen - innbyggerne er ikke bare brukere av enkelttjenester

Serviceutvikling Kommunen er til for sine innbyggere Åpenhet og brukerorientering Fokus på service og tilgjengelighet i dialog med innbyggerne og brukerne Utvikling av nye arenaer for samhandling Serviceerklæringer og brukergarantier En helhetlig tilnærming til serviceutvikling –Servicestrategi

Hva er en servicestrategi? Gjør rede for kommunestyrets politikk på de viktigste tjenesteområdene –Mål for utvikling av kvalitet, effektivitet og brukerorientering i tjenesteproduksjonen –Hvilke virkemidler og tiltak som skal benyttes Gjøres offentlig kjent og tilgjengelig for innbyggerne Følges opp av en oppfølgingsredegjørelse ved slutten av valgperioden

Hvorfor utvikle en servicestrategi? Øke fokus på omfang og kvalitet i tjenesteproduksjonen Gi større åpenhet for innbyggerne om den kommunale tjenesteproduksjonen Avstemme innbyggernes forventninger til hva som er realistisk å oppnå Bidra til å skyve fokus fra statlig kontroll til innbyggerkontroll