Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Christina Ødegård sin lærlings tid
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Presentasjon av tjenesten
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Godt verktøy er halve jobben
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Personlig planlegging
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
God Jul Du behøver ikke vente til Jul…
Reidar Wisløff 3DSU Hovedprosjekt 16E
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Our business, your advantage! DataManager
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Jesus, døperen Johannes og jul
Lage og sende SMS 1a Lage SMS
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
TETRA-forum Trondheim brann og redningstjeneste
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Mobil turistguide Suman & Siril. Mobil turistguide Prosjektidé Prosjektmål Undersøkelser Teknologier Status.
ProffNett Total Mobilen med hussentral funksjonalitet.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Nemlig; Visjoner og resultater Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Politisk påvirkning.
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Problemløsning.
”Deres forretning – vår lidenskap”. Skill AS | | Opp fra bakken – inn i skya + Microsoft CRM 2011 Online SkillOpen 2011.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
De fire regneartene.
Gang.
Roede-kurslederen på Facebook
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Smilende roboter... Japan satser stort på at roboter skal avlaste behov for selskap og hjelp i huset for en aldrende befolkning.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Effektive IT læringsverktøy IT har ikke økt effektiviteten i samfunnet generelt, hvorfor skulle den gjøre det innen læring? Kilde : Thomas Landauer: The Trouble with Computers, MIT 1995 Hva betyr effektive –At de bidrar til å løse oppgaven (læring) –At de bidrar mer for samme innsats / like mye for mindre innsats enn andre verktøy

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Man løser ingen problemer ved å kaste IT på det ”Bredbånd til folket” er løsningen, er det noen som har oppfattet hva problemet er? ATM er løsningen, øhhh har noen et problem? Mer IT i skolen er løsningen, øhh hva var spørsmålet igjen? Hypotese: Hvis man vet hva man vil, kan verktøy gjøre det ”mer effektivt” å få det til

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Brukerkrav og kravspesifikasjoner Hvis Steve Jobbs hadde spurt brukerne hva de ville ha, hadde vi bala med MS-DOS ennå Kunden har alltid rett Scenariobasert utvikling Hypotese: Tradisjonelle kravspesifikasjoner er konserverende, scenarier er framtidsrettet

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Verktøyet må ha et intuitivt brukergrensesnitt? ”Den blinkende 00:00 generasjonen” SMS Da sønnen min flyttet til Barcelona for å studere, lærte kona seg ICQ Hypotese: Brukergrensesnitt er mer av- gjørende jo mer ”marginal” applikasjonen er.

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Verktøyet må være lett å bruke/lære En telefon er enkel å bruke, … for folk som husker 8- siffrete tall lettere enn navn En avis er lett å bruke, … for folk som kan lese ”Kunst er det man ikke kan, for det man kan, det er jo ingen kunst” Hypotese: Systemer som er ”lette å lære/bruke” kan ikke brukes til kompliserte oppgaver

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Når kan IT være effektivt? 1. Brukerne må anse systemet som nyttig –Mobiltelefoner –Systemer for dokumentstyring i flyfabrikker 2.Brukerne får beskjed om at systemet MÅ brukes (og innse at det er nødvendig) –Dokumentstyringssystemer i offentlige etater –Fly-cockpit –Økonomisystemer

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hva er Agora Ikke ”tilbake til skolebenken” Ikke ”digitalt klasserom” Ikke brevkurs på nettet Ikke ”læring på arbeidsplassen”

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Læring i arbeidssituasjon Integrert i arbeidsprosessen Integrert i sikkerhetssystem Integrert i kvalitetssystem Integrert med kunnskapsledelse Basert på mester-lærling pedagogikk

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Anser brukerne Agora som nyttig NEI

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hva kan vi gjøre med det Innse at det var en dårlig ide? Finne ut hva som skal til for at det anses som en god ide?

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Funksjonaliteten er for liten Agora bygges opp under bruk, og må ha en kritisk masse av ”innhold” for å være nyttig Agora er tenkt integrert med eksisterende system (kvalitet, sikkerhet…), det er ikke forsøkt Vi introduserte aldri Agora i full skala

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hva kan vi gjøre Strategi 2 må brukes Integrasjon i full skala Senke smertegrensen siden systemet ikke oppfattes som nødvendig nok (f.eks. utvikle som del av msn-klient)

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Var Agora bortkastet Fagarbeidere fortjener og trenger et godt læringstilbud Læring foregår i arbeidssituasjon på alle arbeidsplasser Et godt verktøy kan effektivisere denne læringen Vi har lært mye som kan anvendes videre

Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Takk for oppmerksomheten